۲۳ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۱۸
کد خبر: 791093

ترکیه در آغوش صهیونیست‌ها

پیمان حسنی؛ کارشناس مسائل منطقه

روز جمعه ترکیه میزبان رئیس رژیم صهیونیستی بود که نشانه‌ای از روابط این دو با یکدیگر به شمار می‌رود. در ماه‌ها و سال‌های اخیر رژیم صهیونیستی با حمایت دولت ترامپ اقدام به عادی‌سازی روابط خود با برخی کشورهای منطقه خلیج‌فارس نمود. این کار، ضمن ایجاد وابستگی اقتصادی میان کشورهای منطقه به اسرائیل، موجبات حضور نظامی و امنیتی این رژیم را در همسایگی مرزهای جمهوری اسلامی فراهم می‌کند که به نوبه خود تهدید مهمی برای امنیت ملی کشورمان به‌شمار می‌رود. نیازهای اقتصادی کشورهای پیرامونی جمهوری اسلامی ایران و در مقابل امکانات و ظرفیت‌های اسرائیل موجب شده این رژیم در پوشش روابط اقتصادی، عادی‌سازی روابط سیاسی و نیز گسترش روابط امنیتی با کشورهای یاد شده را دنبال نماید. با توجه به ضعف ساختارهای اقتصادی در کشورهای منطقه، بدیهی است روابط تجاری با رژیم صهیونیستی برای آن‌ها سودآور است. در این میان، ترکیه یکی از بازیگران منطقه‌ای است که وضعیت مناسب‌تری از سایر کشورهای منطقه دارد.

ترکیه در ماه‌های اخیر تنش‌های متعددی با غرب را تجربه کرده است. در این بین می‌توان به تلاش این کشور برای خرید سامانه اس۴۰۰ از روسیه اشاره کرد که با خشم آمریکا مواجه و به کلی از پروژه هواپیماهای اف۳۵ کنار گذاشته شد. در پی این اقدام، بخش نظامی ترکیه نیز تحریم شد. از سوی دیگر واکنش اردوغان به اظهارات سفیران برخی کشورهای غربی و درخواست وی برای ترک ترکیه، روابط این کشور و غرب را تا حدی زیادی تنش‌آلود کرد. این اتفاقات برای ترکیه و شخص اردوغان که در آستانه انتخابات قرار دارد، سرنوشت‌ساز است.

بنابراین ترکیه تلاش می‌کند دوباره حمایت غرب را به سود خود جلب کند. در جنگ اخیر روسیه و اوکراین نیز ترکیه با جانب‌داری از اوکراین تلاش کرد تا حد زیادی این هدف را محقق سازد. به نظر می‌رسد سفر اسحاق هرتزوگ به ترکیه که از سال ۲۰۰۸ به بعد نخستین سفر مقامات رسمی این رژیم به ترکیه محسوب می‌شود در راستای تلاش ترکیه برای بهبود و ترمیم روابط خود با غرب باشد چرا که ترکیه در صورت جلب حمایت اسرائیل و با استفاده از قدرت لابی صهیونیسم در آمریکا، می‌تواند نظر دولتمردان ایالات متحده را تا حد زیادی جلب کند. اما هر چه باشد، بی‌شک گسترش مناسبات این کشور با رژیم صهیونیستی، نه تنها اعراض از اهداف و آرمان‌های فلسطین محسوب می‌شود، بلکه موجب افزایش وابستگی سیاسی این کشور به این رژیم و غرب شده و چه بسا سرنوشتی مشابه برخی کشورها مانند افغانستان را برای ترکیه به ارمغان خواهد آورد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.