۲۲ اسفند ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۱
کد خبر: 790967

بازی صهیونیستی در بحران اوکراین

ابوالفضل اجلّی؛ کارشناس مسائل سیاسی

مقاومت اوکراین و کند شدن پیروزی روسیه در جنگ، رفته رفته روسیه را متقاعد کرده به دیپلماسی هم فرصت عرض اندام بدهد. در سایه تلاش‌های دیپلماتیک ترکیه قرار شده وزرای خارجه اوکراین و روسیه در آنتالیا دور هم بیایند و گفت‌وگوها را شروع کنند. در همین حین که اردوغان سعی می‌کند جنگ اوکراین و روسیه را به طریق صلح‌آمیز حل و فصل کرده و موفقیتی دیپلماتیک برای خود کسب کند، سر و کله رژیم اسرائیل پیدا شده و برای حل و فصل دیپلماتیک مسئله پیشقدم شده است.

در همین راستا، نفتالی بنت بی‌سر و صدا به مسکو رفت و با پوتین دیدار کرد و سپس به آلمان سفر و با مقامات آن کشور نیز دیدار کرد. اکنون وزیر خارجه اسرائیل نیز قرار است در مذاکرات آنتالیا حضور داشته باشد؛ زیرا ترکیه و رژیم صهیونیستی هر دو دغدغه‌های مشترک دارند که می‌تواند این دو را به هم نزدیک کند. رژیم اسرائیل از آزادی اقدام نظامی خود در سوریه نگران است. جایی که نیروهای نظامی محور مقاومت حضور فعالی دارند که می‌توانند امنیت صهیونیست‌ها را به خطر بیندازند. در این میان اما نگرانی ترکیه درباره یک تهدید وجودی است. پس از اشغال شبه جزیره کریمه حوزه نفوذ ترکیه دچار آسیب و روسیه به مرزهای ترکیه نزدیک‌تر شده است.

برای ترکیه نزدیک شدن یک ابرقدرت تمامیت‌خواه و توسعه‌طلب چندان خوشایند نیست. با اشغال سرزمین‌های مجاور روسیه حوزه نفوذ ترکیه در اوکراین و دریای سیاه آسیب دیده و روسیه با تصرف خرسون و هدف قرار دادن اودسا، می‌تواند حضور خود را به طور کامل در دریای سیاه تثبیت کرده و حوزه نفوذ ترکیه را در این منطقه نقض کند. احتمال اینکه روسیه بتواند موشک‌های بالستیک یا حتی موشک‌های حامل کلاهک هسته‌ای را در اوکراین نصب کند، برای ترکیه نگرانی‌های بحقی به وجود خواهد آورد. موضع ضد روسی ترکیه همچنین می‌تواند بر خط لوله گاز و نفتی که انرژی ترکیه را تأمین می‌کند،

تأثیر گذاشته و سبب شود جریان خط لوله راهبردی گاز طبیعی ترک‌استریم که از روسیه به ترکیه می‌رود، مختل شود. گسترش نفوذ روسیه در مناطق مجاور ترکیه مانند بمبی است که در مقابل آنکارا قرار گرفته است. ترکیه و رژیم صهیونیستی مبنای مشترکی برای حل سریع جنگ از راه دیپلماتیک دارند. مزیت نسبی آن‌ها روابطی است که با هر دو کشور متخاصم دارند. اما تنها یک سؤال کوچک بی‌پاسخ مانده است: آیا پوتین اصلاً تلاش‌های میانجی‌گرانه این دو را جدی خواهد گرفت؟

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.