۲۴ اسفند ۱۴۰۰ - ۰۹:۵۶
کد خبر: 791217

کشور ایران به دلیل برخورداری از منابع عظیم نفت و گاز، همواره توانسته سهم قابل توجهی از صادرات این منابع و دیگر فرآورده‌های متعلق به آنها را به سایر کشورها بخصوص کشورهای همسایه داشته باشد.

صادرات هیدرو کربن

یکی از این محصولات حاصل از نفت خام، هیدروکربن است. امروزه صادرات هیدروکربن به عنوان جایگزینی برای سوخت گازوئیل، مورد حمایت و استقبال کشورهای زیادی قرار گرفته است که از جمله این کشورها می‌توان به کشورهای اروپایی، آفریقایی و کشورهای همسایه اشاره کرد.

یکی از شرکت‌هایی که اقدام به صادرات این محصول کرده است، کارخانه روشان‌فام می‌باشد. درواقع صادرات هیدروکربن روشان‌فام به کشورهای مختلف سبب شناخته شدن کشور در سطح جهان و تزریق ارز به داخل کشور شده است. این مقاله قصد دارد به صادرات هیدروکربن، انواع و کاربردهای آن بپردازد.

صادرات هیدروکربن روشان‌فام

شرکت روشان فام دارای سابقه تقریباً ۲۰ ساله در صنعت رنگ، رزین و سایر فرآرده‌های نفتی کشور است. این شرکت با فروش محصولاتی مانند رنگ‌های ساختمانی، ترافیکی، صنعتی، هیدروکربن، حلال و .... توانسته در صنعت پتروشیمی و مواد شیمیایی سهم چشمگیری از رشد اقتصاد کشور را به خود اختصاص دهد.

صادرات هیدروکربن روشان فام

همچنین باید خاطر نشان کرد که از سال ۱۳۸۸ این شرکت مبادرت به صادرات انواع محصولات خود به کشورهای آسیای میانه، حوزه خلیج فارس و خاورمیانه کرده است. از مهم‌ترین محصولات صادراتی این شرکت می‌توان به هیدروکربن اشاره کرد. هیدروکربن روشان‌فام به دلیل داشتن استاندارهای لازم و دقت در تولید کیفیت بالای این محصول توانسته سهم به‌سزایی از فروش و صادرات را نصیب خود کند.

تلاش عوامل مجمومه این شرکت همواره برپایه ارائه محصولات باکیفیت و باثبات بوده است تا بتواند نام خود را در بین شرکت‌های بین ‌المللی در این زمینه پررنگ‌تر کند و باعث درآمدزایی و رشد اقتصادی کشور گردد. 

چرا صادرات هیدروکربن

ایران با کسب مقام دوم در صادرات گاز و جایگاه سوم در صادرات بنزین همواره از رتبه بالایی در صادرات مواد نفتی برخوردار است. از طرفی وجود چاه‌های نفت و ذخایر گازی در نقاط مختلف کشور باعث شده است که شرکت‌ها، سازمان‌ها و ارگان‌های دولتی مربوط به این صنایع پتروشیمی درصدد استفاده بهینه از این منابع و تولید فرآورده‌ها و مشتقات حاصل از آنها برآیند.

هیدروکربن یکی از این فرآورده‌ها است که در صنعت نفت و صادرات آن از اهمیت فراوانی برخوردار است. زیرا این محصول دارای کاربرد و موارد مصرف مختلفی است که از مهم‌ترین آنها می‌توان به تامین سوخت مورد نیاز وسایل حمل و نقل، تولید محصولات آرایشی و بهداشتی، صابون‌ها و غیره اشاره کرد.

به همین دلیل کشورهایی که از این منابع نفتی و استخراج محصولات حاصل از آنها محروم‌اند، متقاضی استفاده از این محصول هستند.

به عنوان مثال بنزین که یک نوع هیدروکربن سبک است، برای بسیاری از کشورها یک محصول ضروری است و آنها خواستار وارد کردن آن هستند، زیرا برای حرکت اتومبیل‌ها و سایر وسایل مکانیکی به آن نیاز دارند، اما از آنجایی که ایران در تولید این ماده به خود کفایی رسیده است، اقدام به صادرکردن آن به سایر کشورها خصوصاً کشورهای همسایه کرده است.  

بنابراین با صادرات هیدروکربن و سایر محصولات و مشتقات فرآوری‌شده، می‌توان به افزایش درآمد کشور کمک کرد و این چنین اقتصاد کشور را پویا نگه داشت. 

تعریف هیدروکربن و کاربردهای آن

هیدروکربن یک ماده شیمیایی آلی است که از ترکیب هیدروژن و کربن حاصل شده‌ است و از مواد نفت خام و گاز طبیعی تشکیل می‌شود. هیدروکربن‌ها از منابع تجدیدناپذیر هستند و نمی‌توان به طور طبیعی آن را جایگزین کرد.

هیدروکربن‌ها به دو دسته آلیفاتیک و آروماتیک تقسیم می‌گردند. هیدروکربن‌ آلیفاتیک از تقطیر جزء به جزء نفت خام در پالایشگاه‌ها (برج تقطیر) بدست‌ می‌آید، در صورتی که هیدروکربن آروماتیک از قطران ذغال سنگ حاصل می‌شود.

کاربرد هیدروکربن کارخانه روشان فام

از موادی که جزء هیدروکربن‌های آروماتیک محسوب می‌شوند می‌توان به نفتالین، بنزن و تولوئن اشاره کرد و از هیدروکربن‌های آلیفاتیک هم می‌توان پارافین را نام برد. هیدروکربن‌ها در دمای اتاق جامد یا مایع هستند، قابل حل شدن در آب نیستند و قابلیت اشتعال‌پذیری بالایی هم دارند.

همان‌طور که گفته شد ترکیبات هیدروکربنی از کاربردهای متنوعی برخوردار هستند و در تولید اکثر مواد و وسایل مورد نیاز ما از این ترکیبات استفاده می‌شود که از مهم‌ترین آنها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • محصولات آرایشی و بهداشتی

  • حشره‌کش‌ها

  • صابون‌ها

  • مواد پلاستیکی

  • سوخت وسایل نقلیه

  • حلال‌ها

  • موم

  • آسفالت

  • گریس‌ها

  • ضدعفونی کننده‌ها

از آنجایی که هیدروکربن‌ها و مشتقات حاصل از آنها از کاربردهای مختلفی برخوردار هستند و انسان‌ها برای نیازهای روزمره خود به آنها نیاز دارند، همین امر سبب شده است کشورهای زیادی به دنبال وارد کردن این ماده باشند.

باید متذکر شد که ایران در زمینه تولید و صادرات هیدروکربن به خود کفایی رسیده است و بی‌نیاز از وارد کردن آنها می‌باشد. بنابراین می‌توان با صادر کردن هیدروکربن و ترکیبات آن به این کشورهای متقاضی، زمینه قدرت بخشی و بهبود اقتصاد کشور را فراهم آورد.

انواع هیدروکربن و کاربردهای آن

انواع هیدروکربن را می‌توان به دو دسته تقسیم کرد:

  • هیدروکربن سبک

  • هیدروکربن سنگین

انواع هیدروکربن

در ادامه این دو هیدروکربن را شرح خوایم داد:

هیدروکربن‌ سبک

هیدروکربن سبک ماده‌ای است که از ترکیب برش سبک نفت یا مایعات گازی و بوتیل استات با اکتانی نزدیک به بنزن تولید می‌شود و از زنجیره‌های ۵ تا ۱۲ کربنه تشکیل شده‌ است. بنزین یک نوع هیدروکربن سبک است.

 از جمله کاربردهای هیدروکربن سبک می‌توان در صنایع شیمیایی به‌عنوان حلال و رقیق‌کننده، مواد اولیه انواع پلاستیک‌ها، الیاف مصنوعی، الکل‌های صنعتی، سوخت و تینرها اشاره کرد. 

هیدروکربن سنگین

این نوع هیدروکربن‌ها از زنجیره‌ی طویل کربن (بیشتر از ۱۲ کربن) تشکیل شده‌اند. از هیدروکربن سنگین برای تولید گازوئیل، سوخت موتورهای درون سوز دیزلی، مشعل‌های خانگی و صنعتی، سوخت کشتی، روغن‌های روان‌کننده و شستشوی مخازن استفاده می‌شود.

وایت اسپریت یک هیدروکربن صادراتی

ترکیبات هیدروکربنی مختلف به‌طور گسترده در ایران تولید می‌شوند و همین امر سبب شده است که صادرات هیدروکربن و فرآورده‌های آن رواج زیادی پیدا کند. از جمله شرکت‌های پیشگام در زمینه صادرات ترکیبات هیدروکربنی و سوخت، کارخانه روشان‌فام است.

این کارخانه همواره در تلاش است که با ارائه محصولات باکیفیت توسط متخصصین مجرب و با بروزترین فرمول‌ها سهمی در بازارهای تجارت جهانی و افزایش و رشد اقتصادی کشور داشته باشد. براین اساس هیدروکربن روشان‌فام و مشتقات حاصل از آن به دلیل برخورداری از بهترین کیفیت به کشورهایی نظیرعراق، افغانستان، پاکستان و ....  صادر می‌گردد.

یکی از این مشتقات هیدروکربنی، وایت اسپریت است. وایت اسپریت‌ها عضو دیگری از هیدروکربن‌های صادراتی هستند که به‌عنوان حلال در رقیق کردن و کاهش غلظت رنگ‌های روغنی نقاشی و مواد شوینده سطوح فلزی مورد استفاده قرار می‌گیرد.

وایت اسپریت‌ها به دلیل اینکه از تنوع بالایی برخوردار هستند، کاربردهای فراوانی در زمینه رنگ، رزین، تینر، چسب، واکس و ... دارند. البته باید بیان کرد که می‌توان از وایت اسپریت در افزودنی سوخت و روغن موتور بهره برد تا باعث حل شدن روغن‌ها و گریس‌های اتومبیل شود.

نشانی کارخانه روشان فام

کارخانه روشان فام تولید کننده انواع رنگ ها، تینر ها، چسب چوب، رزین ها و .... است. این کارخانه توانسته است با کیفیت و تولیدات مرغوب به صادرات بالایی دست پیدا کند. روشان فام در مشهد واقع است و شما برای خرید و نحوه سفارش می توانید با شماره های زیر تماس حاصل فرمایید.

تماس با ما
کارخانه: مشهد، شهرک صنعتی چناران، فاز ۱، صنعت ۹ و ۱۱
دفتر مرکزی تیر: مشهد، بلوار هفت، برج آرمیتاژ، واحد ۸۰۶
۰۵۱-۴۶۱۳۹۲۰۰-۳

موبایل: ۰۹۱۵۳۱۱۹۲۰۷

ایمیل: info@rawshan.com

تلفن: ۰۵۱۴۶۱۳۹۲۰۲

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.