یک رسانه عرب‌زبان فاش کرد که رهبران روسیه و اوکراین به دلیل موضع دوپهلوی مصر در قبال تحولات میان این دو کشور، پیشنهاد قاهره برای میانجیگری میان مسکو و کی‌یف را نادیده گرفته‌اند.

بی‌محلی پوتین و زلنسکی به پیشنهاد میانجیگری مصر

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه العربی الجدید در گزارشی نوشت: از زمان آغاز حمله روسیه به اوکراین تاکنون تلاش‌هایی از سوی طرف‌های مختلف برای میانجیگری میان آنها و توقف جنگ انجام شده است که برخی از آنها توسط کشورها و دولت‌هایی در خاورمیانه ازجمله امارات، ترکیه و دولت اسرائیل انجام شده است.

این رسانه در ادامه گزارش داد که مصر نیز ازجمله کشورهایی است که پیشنهاد میانجیگری میان مسکو و کی‌یف را مطرح کرده است؛ اما برخلاف پیشنهادات دیگر طرف‌ها، پیشنهاد قاهره توسط اوکراین و روسیه نادیده گرفته شده است.

العربی الجدید نوشت: عبد الفتاح سیسی، رئیس جمهوری مصر چهارشنبه گذشته در تماسی تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود بر ضرورت اولویت دادن به زبان گفت‌وگو و حمایت قاهره از تلاش‌های دیپلماتیک در راستای حل و فصل بحران‌های سیاسی تاکید کرد.

سیسی گفت که مصر آماده است از طریق تحرکات در این زمینه، چه در سطح دوجانبه و چه در سطح چندجانبه، از روند تلاش‌های مذکور حمایت کند؛ اما تاکنون هیچ طرفی به درخواست مصر پاسخی نداده است.

یک دیپلمات سابق مصری در بیان دلایل این بی‌توجهی به پیشنهاد میانجیگری مصر توسط مقامات روسیه و اوکراین، گفت: دلیل این بی‌توجهی موضع دوپهلوی مصر و برخورد دیپلماتیک اشتباه با بحران اوکراین از لحظه اول شکل‌گیری آن است.

وی تصریح کرد: مصر پس از یک سکوت طولانی که طی آن هیچ موضع‌گیری در قبال این بحران نداشت، در مجمع عمومی سازمان ملل به محکومیت حمله روسیه رای مثبت داد و همزمان بیانیه‌ای را صادر کرد که محتوای آن به گونه‌ای بود که درواقع به صورت غیر صریح علیه محکومیت روسیه در مجمع بود.

این دیپلمات سابق مصری معتقد است که این موضع دوپهلوی مصر منجر شد که قاهره اعتماد همه طرف‌ها از یک جهت روسیه و از جهت دیگر غرب و آمریکا و همچنین اوکراین را از دست بدهد.

وی همچنین تاکید کرد: مصر درحال حاضر مورد اعتماد روس‌ها نیست، چراکه معتقدند مصر ممکن است از اوکراین حمایت کند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.