به گزارش قدس آنلاین، با ادامه یافتن درگیری‌ها در اوکراین، آمریکا همچنان ترجیح می‌دهد به جای درگیری مستقیم، دیگر کشورها را به مقابله با ارتش روسیه مجاب کند. از همین رو آمریکا با وجود اعلام حمایت از کی‌یف، از بستن آسمان این کشور هراس دارد و در عوض به دیگر کشورها گفته است که مانع اقدام آن‌ها برای ارسال جنگنده به اوکراین نخواهد شد.

گویی وضعیت مطلوب واشنگتن در معرکه جنگ اوکراین، تقابل غیرمستقیم و نیابتی با روس‌ها است، هرچند وزارت دفاع آمریکا برخلاف موضع‌گیری‌های پر آب و تاب ابتدایی خود به تازگی از آمادگی برای استفاده از کانال‌های ارتباط با روسیه برای جلوگیری از درگیری خبر داده است.

از ابتدای زمانی که جنگ در اوکراین از حدود سه هفته پیش آغاز شد، رئیس‌جمهور و دیگر مقامات اوکراینی خواستار بستن آسمان این کشور برای مقابله با حملات جنگنده‌های روسی بودند. این درخواست تاکنون نیز ادامه دارد و در بیشتر سخنرانی‌های «ولودیمیر زلنسکی»، رئیس‌جمهور اوکراین تکرار می‌شود و هر بار نیز متحدان اروپایی و آمریکایی کی‌یف آن را رد می‌کنند.

غرب و به‌ویژه آمریکا از این موضوع آگاه هستند که بستن آسمان اوکراین به معنای ورود مستقیم به جنگ با روسیه است و این همان سناریوی وحشتناکی است که غرب از آن هراس دارد. غربی‌ها نه تنها آسمان اوکراین را در مقابل روسیه نبسته‌اند، بلکه اولویت خود را بر تحریم و تقابل غیرمستقیم با مسکو گذاشته‌اند.

پنتاگون یا همان وزارت دفاع آمریکا هم بامداد سه شنبه در راستای تقابل غیرمستقیم با روسیه اعلام کرد که با تلاش هیچ کشوری برای ارسال جنگنده یا دیگر سامانه‌ها به اوکراین مخالفت نمی‌کند.

«جان کربی» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا در گفت‌وگو با سی‌ان‌ان افزود: «واشنگتن از نزدیک تحولات در مرزهای اوکراین و لهستان را زیر نظر دارد و آماده استفاده از کانال‌های ارتباط با روسیه در صورت ضرورت و برای جلوگیری از درگیری هستیم.» سخنگوی وزارت دفاع آمریکا افزود: «ترجیح می‌دهیم از ارسال جنگنده‌های آمریکایی به اوکراین خودداری کنیم، چون پوتین آن را اقدامی تنش‌زا تلقی خواهد کرد.»

یک روز قبل از این موضع‌گیری پنتاگون، لهستان هم که قبلاً آمادگی‌اش را برای ارسال جنگنده به اوکراین اعلام کرده بود، یک تبصره به ادعای خود اضافه کرد و گفت: تصمیم انتقال جنگنده‌های میگ ۲۹ به اوکراین باید در سطح ناتو اتخاذ شود.

«زبیگنیو راو» وزیر امور خارجه لهستان اضافه کرد: «این امکان برای یک عضو ائتلاف وجود ندارد که به جای دیگران تصمیم‌گیری کند.»‌این اظهارنظر لهستان در شرایطی عنوان شده که این کشور پیش‌تر آمادگی خود را برای انتقال جنگنده‌های میگ ۲۹ به پایگاه آمریکایی «رامشتین» در آلمان ابراز داشته تا این جنگنده‌ها با خلبانان اوکراینی از این پایگاه به پرواز درآمده و به مقابله با نیروی هوایی روسیه بپردازند.

میانجیگری مصر به مذاق روسیه و اوکراین خوش نیامد

پیشنهاد میانجیگری‌ها در جریان بحران اوکراین که پیش‌تر از سوی کشورهایی همچون چین، ترکیه و امارات مطرح شده بود، از چند روز پیش از سوی مصر مطرح شد و قاهره به فهرست بازیگران میانجیگر در اوکراین افزوده شد. با این حال روزنامه العربی‌الجدید در شماره روز یک شنبه خود فاش کرد که رهبران روسیه و اوکراین به دلیل موضع دوپهلوی مصر در قبال تحولات میان این دو کشور، پیشنهاد قاهره برای میانجیگری را نادیده گرفته‌اند.

العربی‌الجدید در گزارش خود نوشت: برخلاف پیشنهادات دیگر طرف‌ها پیشنهاد قاهره از سوی اوکراین و روسیه نادیده گرفته شده است. «عبدالفتاح سیسی»، رئیس‌جمهور مصر چهار شنبه گذشته در تماس تلفنی با ولادیمیر پوتین، همتای روس خود گفته بود که مصر آماده است از طریق تحرکات در این زمینه، چه در سطح دوجانبه و چه در سطح چندجانبه، از روند تلاش‌های مذکور حمایت کند، اما تاکنون هیچ طرفی به درخواست مصر پاسخی نداده است.

یک دیپلمات سابق مصری در بیان دلایل بی‌توجهی مقامات روسیه و اوکراین به پیشنهاد میانجیگری مصر به العربی‌الجدید، گفت: دلیل این بی‌توجهی موضع دوپهلوی مصر و برخورد دیپلماتیک اشتباه با بحران اوکراین از لحظه اول شکل‌گیری آن است.

وی تصریح کرد: مصر پس از یک سکوت طولانی که طی آن هیچ موضع‌گیری در قبال این بحران نداشت، در مجمع عمومی سازمان ملل به محکومیت حمله روسیه رأی مثبت داد و همزمان بیانیه‌ای را صادر کرد که محتوای آن به گونه‌ای بود که درواقع به صورت غیرصریح علیه محکومیت روسیه در مجمع بود.

وی همچنین تأکید کرد: مصر درحال حاضر مورد اعتماد روس‌ها نیست، چراکه معتقدند مصر ممکن است از اوکراین حمایت کند.

مذاکرات با روسیه ادامه می‌یابد

با وجود ادامه جنگ در اوکراین، رئیس‌جمهور اوکراین بامداد سه شنبه اعلام کرد که مذاکرات با روسیه ادامه خواهد یافت.

«ولودیمیر زلنسکی» همچنین افزود: روسیه نتایجی را که از حمله به اوکراین به دنبال آن بود، به دست نیاورده است.

زلنسکی به موضوع انتقال غیرنظامیان از شهرهای اوکراین نیز اشاره کرد و گفت: ۳ هزار و ۴۰ غیرنظامی روز دوشنبه از ماریوپول منتقل شده‌اند و تمام تلاش خود را انجام می‌دهیم تا زندگی در این کشور به حالت طبیعی بازگردد.

همزمان، کمیته بین‌المللی صلیب سرخ در گزارشی از وضعیت بشردوستانه در اوکراین اعلام کرد که اوضاع به طرز فزاینده‌ای وخیم و ناامیدکننده است و تنها در دو هفته، بسیاری از خانه‌ها به ویرانه تبدیل شدند و صدها هزار نفر غذا، آب، گرمایش، برق و مراقبت پزشکی ندارند.

با وجود اعلام شرایط وخیم انسانی، به نظر می‌رسد که دولت اوکراین همچنان حاضر به پذیرش شرایط مسکو باشد و در این صورت انتظار می‌رود درگیری‌ها در اوکراین در روزها و شاید هفته‌های آتی نیز ادامه یابد.

منبع: جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.