دبیرعلمی اندیشکده بین المللی مهدویت گفت: حرکت عظیم عاشورا، تمدن نوین اسلامی و انقلاب اسلامی با انتظار کشیدن برای مصلح جهانی رابطه بسیار معنا داری دارند.

انتظار، دروازه ورود به تمدن نوین اسلامی

حجت‌الاسلام فؤادیان در ابتدا با بیان اینکه رابطه تنگاتنگی میان امام حسین(ع) و حضرت مهدی(عج) در چهار محور قرآن، روایات، ادعیه و زیارات و تشرفات وجود دارد، عنوان کرد: در قرآن آیاتی قرار دارد که امام حسین(ع) به امام مهدی(عج) تأویل نموده و آیاتی نیز وجود دارد که حضرت بقیه‌الله(عج) به سیدالشهدا(ع) تأویل نموده است. برای مثال این آیه شریفه «و من قتل مظلوما فقد جعلنا لولیه سلطانا... انه کان منصورا» به هر دو امام تأویل شده است. چه کسی مظلوم به شهادت رسیده است؟ امام حسین(ع). چه کسی خونخواه و منتقم این خون است؟ امام مهدی(عج). «مظلوم» در این آیه امام حسین(ع) و «منصور» این آیه امام مهدی(عج) هست. پس در قرآن بین این دو امام ارتباط‌هایی از طریق آیات بیان شده است.

تکمیل راه امام حسین(ع)  
با قیام حضرت بقیه الله(عج)

دبیر علمی اندیشکده بین‌المللی مهدویت ادامه داد: در احادیث هم همین‌طور است، یعنی بین این دو امام ارتباط تنگاتنگی وجود دارد. برای نمونه در روایات آمده نهمین فرزند امام حسین(ع) کسی است که جهان را پر از عدل و داد می‌کند و آن راه نیمه تمام امام حسین را پایان می‌بخشد. همان‌طور که امام حسین(ع) از مدینه به مکه آمدند و از مکه به سوی کوفه می‌خواستند بروند که در کربلا متوقف شدند، امام مهدی(عج) نیز از مدینه به مکه می‌آید و پس از اینکه در مکه ظهور می‌کند، پایتخت حکومت جهانی‌اش را مسجد کوفه قرار می‌دهد و به این ترتیب راه امام حسین(ع) تکمیل می‌شود.  
وی افزود: همچنین در روایات داریم روز عاشورا، روز ظهور حضرت است؛ یا اینکه امام مهدی(عج) وقتی ظهور می‌کند در آن خطبه‌ای که می‌خواند «الا یا اهل العالم ان جدی الحسین قتلوه عطشانا» خودش را از طریق نسبتش با امام حسین(ع) معرفی می‌کند. پس زمانی که ما به روایات نگاه می‌کنیم نیز می‌بینیم بین این دو امام خیلی ارتباط برقرار شده است. در نمونه روایات دیگری، یاری امام حسین(ع)، یاری امام مهدی(عج) بیان شده یا فرشتگانی که می‌خواستند در کربلا یاوران امام حسین(ع) باشند، به عنوان یاوران امام مهدی در عصر ظهور مورد اشاره قرار گرفته‌اند. همچنین شعار یاران حضرت مهدی(عج) نیز 
«یا لثارات الحسین» است.

پیوند عاشورا و انتظار در آیات و روایات
پس از احادیث و روایات، وقتی به ادعیه و زیارات نگاه می‌کنیم نیز می‌بینیم برای مثال در میلاد امام حسین(ع)، یاد حضرت مهدی آمده است. قاسم بن علاء یک توقیعی از امام حسن عسکری(ع) نقل می‌کند که در روز میلاد امام حسین(ع) این دعا را بخوانید که فرازی برای امام مهدی است. همین‌طور در روز نیمه شعبان که تولد امام مهدی است، زیارت امام حسین(ع) وارد شده است. خیلی عجیب است که شب قدر، شب امام زمان(عج) است ولی زیارت امام حسین(ع) وارد شده است. زیارت عاشورا، زیارت امام حسین است ولی دو جا صحبت از امام مهدی شده است «ان یرزقنی طلب ثارک مع امام منصور»؛ در فراق یوسف زهرا ندبه داریم ولی در دو جا صحبت از امام حسین(ع) است «این الطالب بدم المقتول بکربلا» یا در حرم امام حسین(ع) دعای فرج وارد شده است. پس می‌بینیم در ادعیه و زیارات نیز این پیوند برقرار شده است.  

رمز پویایی تشیع
حجت‌الاسلام فؤادیان با بیان اینکه در تشرفات نیز رابطه تنگاتنگ مهدویت و امام حسین(ع) را می‌توان مشاهده نمود، گفت: موارد زیادی در خصوص تشرفات داریم که امام مهدی به زائران امام حسین در مجالس حسینی و عزاداران سیدالشهدا توجه و عنایت ویژه‌ای دارد. در بحث رجعت نیز اولین امامی که رجعت می‌کند، امام حسین(ع) است. مشخص است در ادبیات دینی ما بین انقلاب امام حسین و انقلاب جهانی امام مهدی ارتباط ویژه‌ای برقرار است تا جایی که این حقیقت از دید دشمنان ما نیز مخفی نمانده است. ۴۰۰ نفر صهیونیست در تل‌آویو جمع شدند تا رمز پویایی شیعه را بفهمند. می‌گویند شیعیان دو نگاه عمیق سبز و سرخ دارند. شیعه با یاد امام حسین قیام کرده و با یاد امام زمان قیامش را حفظ می‌کند. آن‌هایی که دشمن ما هستند نیز به این ظرفیتی که شیعه از عاشورا و انتظار دارد پی برده‌اند. بنابراین ما معتقدیم در ادبیات دینی ما بین امام سوم و امام دوازدهم یک ارتباط وثیقی بیان شده است.
در ادامه دبیر علمی اندیشکده مهدویت با بیان اینکه در پیوند میان این‌ها با یکدیگر باید سنت‌های تاریخی قرآن کریم را نیز مدنظر داشت، گفت: سنت‌های الهی امتحان و آزمایش است. در زمان امام حسین(ع) مردم مبتلا به این آزمایش و امتحان شدند و در عصر غیبت نیز شاهد این سنت الهی هستیم. یاری امام، سنت الهی است. امام حسین(ع) «هل من ناصر ینصرنی» دارد و الان نیز امام مهدی(عج) از ما نصرت می‌خواهد که ما در ادعیه عرض می‌کنیم «اللهم اجعلنی من اعوانه و انصاره». این سنت‌های الهی است که مثل استخلاف در عهد امام حسین و امام مهدی(عج) نیز هست. بنابراین سنت‌های الهی کاملاً در قیام 
سال ۶۱ هجری و در عصر ظهور شاهد و پابرجا هستند.  

ریشه انقلاب اسلامی 
و دروازه ورود به تمدن نوین اسلامی
فؤادیان با اشاره به پیوند انقلاب اسلامی با این دو مقوله اظهار کرد: شما اگر ریشه‌های انقلاب را نگاه کنید، امام خمینی وقتی می‌خواهد انقلابش را شکل دهد می‌گوید محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه داشته است. قیام ۱۵خرداد وام گرفته از روز عاشوراست. حضرت امام خیلی به قضیه عاشورا و دشمنان امام حسین(ع) در عصر حاضر اشاره کرده است و هنگام پیروزی انقلاب فرمود: انقلاب اسلامی زمینه‌ساز حکومت آقا بقیه‌الله است. انقلاب اسلامی مقیاس کوچکی از جامعه جهانی ماست. این مسئله از دید مستشرقان نیز مغفول نمانده و آنان نیز ریشه و هویت انقلاب اسلامی را بحث عاشورا و انتظار می‌دانند.
وی افزود: مستشرقان در خصوص ظهور زیاد صحبت کرده‌اند که برای نمونه آقای سیدرضی موسوی گیلانی کتابی با همین عنوان یعنی «مستشرقین و مهدویت» دارند. مستشرقان وقتی تاریخ تشیع را مورد ارزیابی قرار می‌دهند، قیام‌هایی که در طول تاریخ وامدار حرکت سیدالشهدا بوده یا با یاد امام زمان(عج) قیام کرده‌اند را مورد بررسی قرار داده‌ و اقرار و اعتراف دارند این دو جریان که یکی در گذشته و یکی در آینده است کاملاً با یکدیگر در ارتباط اند. بنابراین ما می‌توانیم انتظار کشیدن برای امام زمان را دروازه ورود به تمدن نوین اسلامی بدانیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.