صحن و سرای رضوی در آستانه آغاز سال نو با ۳۲۳ هزار بوته گل اهدایی تزیین شده و آماده میزبانی از زائران نوروزی است.

گل‌آرایی ویژه حرم مطهر رضوی با ۳۲۳ هزار بوته گل اهدایی

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا درخشان‌فر، رئیس اداره امور خدمات عمومی حرم مطهر رضوی اظهار کرد: گل‌آرایی حرم مطهر به مناسبت سال جدید با استفاده از ۲۵۰ هزار بوته گل اهدایی شهرداری تهران، حدود ۷۰ هزار بوته گل اهدایی از سوی ناظران گل و گیاه کشور و حدود ۳ هزار بوته گل اهدایی شهرداری مشهد انجام شده است.

وی گفت: گل‌آرایی صحن‌ها به ویژه در آب‌نماها با استفاده از گل‌هایی همچون کالانکوآ، بنفشه، همیشه بهار، شب بو و جعفری صورت گرفته است، همچنین از درختچه‌های یاس هلندی و گل آزالیا برای گل‌آرایی نیم طبقه‌های صحن‌های آزادی و انقلاب اسلامی و دور تا دور صحن پیامبراعظم(ص) استفاده شده است.

درخشان‌فر با اشاره به استفاده از گل‌های آگلونما در زیباسازی مسیرهای تشرف به روضه منوره، افزود: جایگاه ایوان ولی عصر(عج) در صحن پیامبراعظم(ص)، از دیگر مکان‌هایی است که به این مناسبت به صورت ویژه گل‌آرایی خواهد شد.

رئیس اداره امور خدمات عمومی حرم مطهر رضوی گفت: فرش‌آرایی حرم مطهر نیز به صورت گسترده در ایام نوروز انجام شده به طوری که در لحظه امکان نشستن برای دو میلیون زائر بر روی فرش‌ها فراهم خواهد بود.

وی با اشاره به تغییر چیدمان فرش‌های حرم مطهر به مناسبت سال جدید، افزود: تمامی رواق‌های حرم مطهر و شبستان‌های مسجد گوهرشاد با فرش‌های دستباف مفروش می‌شود به گونه‌ای که حدود ۲۵ هزارمترمربع فرش دستباف در رواق‌ها پهن خواهد شد.

تهیه اقلام مصرفی مورد نیاز زائران

در ادامه رئیس اداره امور خدمات عمومی حرم مطهر رضوی بیان کرد: همچنین اماکن متبرکه رضوی در استقبال از بهار، شست‌وشو، تنظیف و ضدعفونی شده و این امر در ایام نوروز نیز به صورت مستمر و منظم انجام می‌شود.

درخشان‌فر درباره اتخاذ تمهیدات لازم در حوزه تهیه اقلام مصرفی برای میزبانی شایسته از زائران در ایام نوروز نیز گفت: نزدیک به ۶ میلیون لیوان یکبار مصرف، ۳۰ هزار لیتر مایع دست‌شویی، ۱۰ تُن نایلون حمل غبار و همچنین ۲۵۰ لیتر اسانس به منظور شارژ دستگاه‌های عطرافشان حرم مطهر تأمین شده است.

وی با تأکید بر اینکه ۵۰۰ هزار مُهر تربت کربلای معلی اهدایی از سوی حرم مطهر حضرت ابوالفضل العباس(ع) از ابتدای ماه شعبان در جامهری‌های بارگاه ملکوتی حضرت رضا(ع) در دسترس زائران و مجاوران قرار گرفته است، اضافه کرد: در مجموع حدود یک میلیون و ۵۰۰ هزار مهر نماز برای استفاده نمازگزاران در این ایام تهیه شده است.

توجه ویژه به نظارت بر خدمات بهداشتی

رئیس اداره امور خدمات عمومی حرم مطهر رضوی ادامه داد: حدود یک هزار و ۷۰۰ چشمه سرویس بهداشتی نیز در ۱۲ محل در ایام نوروز ۱۴۰۱ در دسترس زائران است که به طور مستمر تنظیف و ضدعفونی می‌شود.

وی گفت: باتوجه به حضور گسترده زائران حرم مطهر رضوی در این ایام، بازدیدهای بهداشتی با حضور فوق‌العاده کارشناسان بخش بهداشت و همکاری نیروهای مرکز بهداشت ثامن در صحن‌ها، رواق‌ها، ورودی‌ها و آسایشگاه به صورت منظم انجام می‌شود.

درخشان‌فر افزود: علاوه بر ادامه فعالیت دستگاه‌های ضدعفونی خودکار در حرم مطهر به ویژه در ورودی‌ها، توزیع ماسک و محلول ضدعفونی‌کننده دست نیز توسط خادمیاران سلامت انجام می‌شود.

وی خاطرنشان کرد: مرکز واکسیناسیون کرونای حرم مطهر رضوی نیز همچنان از ساعت ۹ تا ۲۱ در رواق دارالمرحمه پذیرای زائران و مجاوران برای انجام دوز سوم واکسن است.

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.