رئیس جمهور آمریکا با اشاره به همکاری کشورش با گروه هفت و اتحادیه اروپا برای تامین امنیت غذایی و انرژی تاکید کرد، در صورتی که رئیس جمهوری روسیه از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین استفاده کند، واشنگتن پاسخ خواهد داد.

روسیه باید از گروه بیست اخراج شود/امیدوارم چین به مسکو کمک نکند

به گزارش قدس آنلاین، جو بایدن، رئیس جمهور آمریکا در کنفرانس مطبوعاتی پس از نشست سران ناتو در بروکسل اظهار کرد: ما با گروه هفت و اتحادیه اروپا برای تامین امنیت غذایی و انرژی همکاری می‌کنیم.

وی در ادامه هشدار داد: در صورتی که ولادیمیر پویتن، رئیس جمهور روسیه از سلاح‌های شیمیایی در اوکراین استفاده کند، ما پاسخ خواهیم داد و این پاسخ به چگونگی استفاده از این سلاح‌ها بستگی دارد.

بایدن با تاکید بر اینکه روسیه باید از گروه بیست اخراج شود، گفت: امیدوارم چین به روسیه کمکی ندهد.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه گفت: چند روز قبل، گفتگوی مستقیمی با رئیس جمهور چین داشتم و به او توضیح دادم که باید پیامدهای کمکش به روسیه را درک کند، فکر می‌کنم چین می‌داند آینده اقتصادی‌اش بیشتر از آنکه به روسیه مرتبط باشد، به غرب گره خورده است.

وی همچنین گفت: من هیچ تهدیدی را علیه رئیس جمهور چین مطرح نکردم اما به تعدادی از شرکت‌های آمریکایی و غربی که روسیه را ترک کردند، اشاره کردم.

بایدن با اشاره به اینکه بحران فعلی باعث شده ناتو بیش از هر زمانی متحد شود، گفت: پوتین تلاش کرد میان اعضای ناتو اختلاف ایجاد کند اما دقیقا برعکس آنچه به دنبالش بود را به دست آورد.

رئیس جمهور آمریکا در ادامه این کنفرانس مطبوعاتی اعلام کرد: در حال حاضر ۱۰۰ هزار سرباز آمریکایی در اروپا برای حمایت از کشورهای ناتو حضور دارند.

بایدن تصریح کرد: اعضای ناتو ایجاد سازمانی جهت نظارت بر تحریم‌های اعمال شده علیه روسیه و رصد ناقضان آنها را در نظر دارد.

رئیس جمهور آمریکا در بخش دیگری از اظهارات خود ضمن تاکید بر پایبندی واشنگتن به تامین تجهیزات دفاعی به ارزش دو میلیارد دلار برای اوکراین، اعلام کرد که کشورش طرحی برای میزبانی از ۱۰۰ هزار پناهجوی اوکراینی دارد.

روسیه ۲۴ فوریه سال جاری میلادی عملیات نظامی را علیه اوکراین آغاز کرد که واکنش‌های بین‌المللی گسترده‌ای را به دنبال داشت و تحریم‌های اقتصادی شدیدی علیه مسکو اعمال شد.

مسکو شرط پایان دادن به این عملیات را انصراف اوکراین از هر گونه برنامه برای پیوستن به تشکل‌های نظامی از جمله ناتو و پایبندی به بی‌طرفی کامل تعیین کرده که در مقابل کی‌یف این شرط را به منزله دخالت در حاکمیت خود می‌داند.

طبق جدیدترین آمارهای سازمان ملل، عملیات نظامی روسیه علیه اوکراین موجب فرار بیش از ۳.۵ میلیون پناهجوی اوکراینی از این کشور به مقصد کشورهای همسایه شده است.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.