نماینده ویژه آمریکا در امور ایران با وزیر خارجه عربستان سعودی درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گفت‌وگو کرد.

 گفت‌وگوی رابرت مالی با وزیر خارجه عربستان درباره مذاکرات وین

به گزارش قدس آنلاین، «رابرت مالی»، نماینده ویژه دولت آمریکا در امور ایران با «فیصل بن فرحان»، وزیر امور خارجه عربستان سعودی دیدار و درباره مذاکرات رفع تحریم‌ها در وین گفت‌وگو کرد.

طبق گزارش خبرگزاری رسمی عربستان سعودی، این دیدار در حاشیه «نشست دوحه» صورت گرفته و طرفین در آن درباره همکاری‌های دوجانبه بر سر برنامه هسته‌ای ایران و همچنین تقویت تلاش‌ها برای «مقابله با تخلفات ایران در توافق‌های بین‌المللی» رایزنی کرده‌اند.

دولت آمریکا به ریاست «جو بایدن» بارها گفته که رژیم صهیونیستی و کشورهای حاشیه خلیج فارس را در جریان تلاش‌های خود برای بازگشت به توافق هسته‌ای برجام قرار خواهد داد.

چند هفته پیش طرف‌های مذاکره‌کننده در وین اعلام کردند که مذاکرات وین درباره برجام دچار وقفه شده است و هیأت‌های مذاکره کننده برای رایزنی به پایتخت‌های خود بازگشته‌اند. جوزب بورل، مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت این مذاکرات به دلیل برخی «عوامل خارجی» دچار وقفه شده‌اند.

بورل از توضیح درباره «عوامل خارجی» خودداری کرد، اما ایران اعلام کرده طرح برخی درخواست‌های جدید از سوی آمریکا و پاره‌ای اقدامات نظیر توقیف نفتکش ایران مذاکرات را پیچیده کرد. طرف‌های غربی ادعا می‌کردند که درخواست روسیه برای اخذ تضمین جهت انجام مراودات با ایران باعث ایجاد وقفه شد.

«دونالد ترامپ»، رئیس‌جمهور سابق آمریکا بعد از خروج از برجام در راستای سیاستی موسوم به «فشار حداکثری» علاوه بر بازگرداندن تحریم‌های متوقف‌شده ذیل این توافق و اعمال تحریم‌های جدید به سیاست‌هایی تحریک‌آمیز مانند ترور سردار «قاسم سلیمانی»، فرمانده سابق نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی روی آورد.

تئوری ترامپ این بود که این سیاست‌ها می‌تواند جمهوری اسلامی ایران را به مذاکره بر سر توافقی جدید به جای «برجام» وادار کند. او روز ۲۰ ژانویه سال ۲۰۲۱میلادی در حالی از قدرت کنار رفت که در تحقق این هدف شکست خورده بود. ترامپ به دلیل نداشتن راهبرد در قبال ایران، تشدید بی‌مورد تنش‌ها با این کشور و جدا کردن مسیر آمریکا از متحدانش از سوی منتقدانش آماج انتقادات تند قرار گرفت.

جمهوری اسلامی ایران تا یک سال بعد از خروج آمریکا از برجام به تمامی تعهداتش ذیل این توافق عمل کرد تا به کشورهای اروپایی که وعده می‌دادند آثار خروج واشنگتن از توافق را جبران می‌کنند فرصت دهد برای تحقق این وعده تلاش کنند.

بعد از گذشت یک سال از خروج آمریکا از برجام، تهران اعلام کرد با توجه به اینکه کشورهای اروپایی به وعده‌هایشان عمل نکرده‌اند در چند گام تعهداتش ذیل برجام را کاهش خواهد داد. کاهش تعهدات ایران ذیل مفاد توافق هسته‌ای برجام صورت می‌گرفت.

انتهای پیام

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.