رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: اقداماتی که در دستور کار قرار گرفته نویدبخش روند رو به رشد اقتصاد ایران است و امیدواریم شتاب بیشتری بگیرد و پیش‌بینی عدد سه درصد نرخ رشد اقتصادی وجود دارد.

 پیش‌بینی نرخ رشد ۳ درصد در اقتصاد کشور/ضرورت توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان

به گزارش قدس آنلاین، محمدرضا پورابراهیمی در قرارگاه نوروزی ناجا در کرمان با اشاره به اینکه اقدامات دولت سیزدهم در نیمه دوم سال ۱۴۰۰ اتفاقاتی را رقم زد و موجب پیش‌بینی‌هایی شده، اظهار کرد: این پیش‌بینی‌ها مربوط به داخل کشور نیست و هم بانک جهانی و هم صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصاد ایران را در سال جدید پیش‌بینی کرده‌اند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: عملکرد هشت‌ساله دولت تدبیر و امید در برخی از سال‌ها مثبت و بعضی سال‌ها منفی بوده (که اعداد منفی سنگینی داشته‌ایم) و مجموع عملکرد متوسط نشان می‌دهد تقریبا نرخ رشد اقتصادی صفر بوده در حالی که هدفگذاری ما در اقتصاد نرخ رشد هشت درصد بوده است.

پورابراهیمی تصریح کرد: اقدامات دولت سیزدهم در نیمه دوم سال گذشته شروعی بود تا برنامه نرخ رشد اقتصادی را پیگیری کنیم. ضمن اینکه هیچ چیز در کشور ایجاد رفاه نمی‌کند مگر تولید؛ و هر تولید کالا و خدمتی در هر جای ایران صورت بگیرد، ارزش آن مبنای تصمیم‌گیری درخصوص وضعیت اقتصاد کشور و اثر آن در رفاه اجتماعی است.

نماینده مردم کرمان و راور در مجلس گفت: اقداماتی که در دستور کار قرار گرفته نویدبخش روند رو به رشد اقتصاد ایران است و امیدواریم شتاب بیشتری بگیرد و پیش‌بینی عدد سه درصد نرخ رشد اقتصادی وجود دارد.

وی بیان کرد: خوشخبتانه افزایش ظرفیت تولید نفت در کشور در نیمه دوم سال قبل، افزایش درآمدهای نفتی و افزایش قیمت جهانی نفت موقعیت‌های قابل استفاده است، اما در بلندمدت باید اقدامات در داخل کشور متمرکز شود.

پورابراهیمی با اشاره به اهمیت برداشتن محدودیت‌ها و نگاه مسئولان افزود: شاید اصلی‌ترین عاملی که موجب شد در هشت سال گذشته نرخ صفر را در رشد اقتصادی شاهد باشیم، این بود نگاه دولت قبل برای حل مشکلات اقتصادی به موضوع برجام و مذاکرات هسته‌ای گره خورده بود که عملا ما را در یک تله قرار داد که اصلاح ساختار در درون کشور را انجام ندادیم و نه طرف مقابل به تعهداتش عمل کرد چراکه آنها اساسا با انقلاب ما مشکل دارند و دشمن ما هستند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه در زمینه اصلاح ساختار اقتصاد در کشور چند سرفصل را دنبال می‌کنیم، تصریح کرد: همه مشکلات ناشی از تحریم‌ها نیست. البته تحریم‌ها مشکل ساز است اما اثر تحریم را می‌توانستیم با سیاست‌های داخلی به حداقل ممکن برسانیم.

وی اظهار داشت: باید اقتصاد کشور را با فرض تحریم‌ها دنبال کنیم و مذاکرات را پیش ببریم و تاکید ما بر ایستادگی بر مواضع کشورمان است و براساس اسناد امضا شده باید حقوق جمهوری اسلامی پیگیری بشود و کوتاه نمی‌آییم.

پورابراهیمی با بیان اینکه امیدواریم سال جدید شروع تحولات مهم در اقتصاد کشور باشد و خروجی مثبتی برای نظام اقتصادی فراهم کند، گفت: تراز تجاری کشور بعد از سه سال که منفی بود، در سال ۱۴۰۰ مثبت شد که بخشی از مسائل مربوط به رفع محدودیت‌های کرونا بخشی مربوط به تحرک بیشتر دولت بود.

نماینده کرمان و راور در مجلس با اشاره به اینکه مهم‌ترین دغدغه ما کنترل تورم در جامعه است، افزود: به اعتقاد بنده کابینه دولت در حد متوسط است و برخی وزرا  توانمند، برخی متوسط و برخی ضعیف هستند و امیدواریم دولت بازنگری و تقویت تیم را در اولویت بگذارد، ضمن اینکه مجلس اگر ببیند وزارتخانه‌ای معطل وزیر است ساکت نمی‌نشیند. نظام، انقلاب، رهبری و رسیدن به شاخص‌های مطلوب نظام اولویت ماست.

وی در بخش دیگری از سخنانش افزود: عملکرد قرارگاه نوروزی نیروی انتظامی در استان کرمان بسیار خوب است و علی‌رغم افزایش ترددها، میزان تصادفات از میانگین کشور ۶۰ درصد کمتر است که عدد مهم و کار بزرگی است.

پورابراهیمی اظهار داشت: آمار تلفات جاده‌ای در ایران نسبت به دنیا فوق‌العاده بالا و نگران کننده است که علاوه بر اقدامات مواجهه‌ای باید فرهنگسازی نیز صورت بگیرد و باید در این حوزه کار کنیم.

پورابراهیمی تصریح کرد: دانش‌بنیان بودن فعالیت‌ها منحصر به کالا نیست و مربوط به خدمات نیز می‌شود که در این صورت هزینه‌بهای تمام شده خدمت کاهش می‌یابد وسرعت کار افزایش یافته و شفافیت اطلاعات ایجاد می‌شود و دستگاه‌های خدمت‌رسان می‌توانند این موارد را در دستور کار قرار بدهند.

رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفت: انباشت عظیم علم را داریم که باید از این انباشت علمی استفاده کنیم و تجاری‌سازی صورت بگیرد؛ علمی که در معیشت مردم اثرگذار نباشد اهمیتی ندارد.

وی با اشاره به اینکه باید معبر تجاری‌سازی هموار شود و انباشت علمی امکان تجاری‌سازی را دارد، گفت: تعداد شرکت‌های دانش‌بنیان کشور نسبت به کشورهای اطراف عدد بسیار کمی است و در کرمان نیز باید شرکت‌های دانش‌بنیان توسعه یابد.

پورابراهیمی تصریح کرد: صنعت ما، سنتی است در حالی که به راحتی می‌توانند با دانش‌بنیان‌ها توسعه پیدا کنند. دانش‌بنیان‌ها باید وارد بورس و بازار سرمایه شوند، چراکه امکان تحول وجود دارد و دانش‌بنیانی در حوزه خدمات نیز قابلیت اجرایی دارد.

انتهای پیام

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.