قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، با تشریح خدمات ارائه شده به زائران نوروزی گفت: «خدمت به زائران از مبدأ تا مبدأ» و «تحقق زیارت متعالی» دو سیاست اصلی آستان قدس رضوی در ارائه خدمات به زائران امام هشتم(ع) در نوروز ۱۴۰۱ بوده است.

میزبانی آستان قدس رضوی از زائران نوروزی  با  رویکرد «خدمت رسانی از مبدأ تا مبدأ» و «زیارت متعالی»

به گزارش قدس آنلاین، مالک رحمتی  اظهار کرد: برنامه‌ریزی‌ها برای میزبانی از زائران نوروزی، از چند ماه قبل آغاز شده بود و کانون محوری برنامه‌های حرم مطهر  رضوی، برگزاری مراسم تحویل سال در این بارگاه ملکوتی بود که با حضور حدود دو میلیون زائر و مجاور برگزار شد و خوشبختانه توانستیم با همکاری نهادهای  اجرایی متولی در استان و شهرستان، مراسمی باشکوه و در کمال نظم و آرامش و با محتوای مناسبی را برگزار کنیم. 

1

انتخاب شعار «همه خادم‌الرضاییم» برای یک میزبانی کریمانه
رحمتی در ادامه گفت: یک اقدام مهم در برنامه‌های امسال آستان قدس رضوی، انتخاب شعار محوری «همه خادم‌الرضاییم؛ میزبانی کریمانه، عهد جاودانه» بود که تلاش کردیم تمامی برنامه‌ها را حول آن اجرایی کنیم و این شعار را در سطح شهر مشهد نیز ترویج کنیم تا مجاوران هم مشارکت بیشتری در میزبانی از زائران داشته باشند.

دو سیاست ابلاغی تولیت آستان قدس 
وی ادامه داد: تولیت آستان قدس رضوی برای فعالیت‌ها و خدمات این آستان در سال ۱۴۰۱ و به ویژه ایام نوروز، دو سیاست را تعیین کردند و بر همین اساس، تمام برنامه‌ریزی‌ها حول محور همین دو رویکرد اصلی شکل گرفت تا بتوانیم یک میزبانی شایسته و کریمانه از زائران حضرت علی‌ابن موسی‌الرضا(ع) داشته باشیم. 

2

خدمت به زائران از مبدأ تا مبدأ
رحمتی افزود: یکی از این سیاست‌ها،  تلاش برای ارائه خدمات به زائران حضرت رضا(ع) از مبدأ تا مبدأ بود، یعنی زائران امام هشتم وقتی از شهر خود به سمت مشهد مقدس حرکت می‌کنند تا زمانی که مجدد به شهر خود باز می‌گردند، تکریم شوند و آستان قدس رضوی در حد توان و بضاعت خود و به نحو احسن، به آن‌ها خدمت‌رسانی کند. 

3

فعالیت شبانه‌روزی ۲۱ مجتمع بین‌راهی و برپایی ۳۷ ایستگاه موقت پذیرایی جاده‌ای
وی تصریح کرد: بر همین اساس برای خدمت‌رسانی به زائران در طول مسیر مسیرهای منتهی به مشهد مقدس، علاوه بر ۲۱ مجتمع بین‌راهی امام رضا(ع) که همواره در طی سال و به صورت ۲۴ ساعته میزبان مسافران است، ۳۷ ایستگاه موقت جاده‌ای نیز در برخی استان‌ها از جمله خراسان‌های رضوی، شمالی، جنوبی، گلستان، یزد و سمنان، با مشارکت مردم و خادمیاران برپا شد تا نیازهای اساسی اولیه زائران، از جمله فضای مناسب برای استراحت، پذیرایی ساده، نمازخانه،  و سرویس‌های بهداشتی تأمین شود که با عنایت علی ابن موسی‌الرضا این خدمت تا به امروز به خوبی ارائه شده و تا پایان سفرهای نوروزی ادامه خواهد داشت. 

5

بسیج همه ظرفیت‌های آستان قدس برای اسکان زائران
رحمتی به خدمات ارائه شده به زائران در سطح شهر مشهد نیز اشاره و اظهار کرد: همان‌طور که پیش‌بینی شده بوده، با توجه به واکسیناسیون گسترده در کشور، امسال آمار زائران نوروزی بسیار چشمگیر بود و طبق گزارش‌ها تاکنون حدود ۶ میلیون زائر به مشهدمقدس مشرف شده‌اند. 
وی افزود: بر همین اساس برخی نیازهای اساسی زائران در سطح شهر از جمله اسکان، افزایش یافت و آستان قدس رضوی نیز برای کمک به نهادهای مسئول و متولی، برای خدمت به زائران امام هشتم(ع) همه ظرفیت‌های خود را به کار گرفت. 
رحمتی ادامه داد: اسکان ۱۵ هزار نفر در هر شب در رواق‌ها و شبستان‌های حرم مطهر، میزبانی از ۵ هزار نفر شب در زائرسرا و زائرشهر رضوی و همچنین تجهیز سالن‌های موسسه تربیت بدنی آستان قدس رضوی برای اسکان هزار نفر در هر شب، از جمله خدمات این حوزه بود. 
وی افزود: علاوه بر اسکان زائران در رواق‌های سرپوشیده حرم مطهر، موسسه تربیت بدنی، زائرشهر و زائرسرای رضوی، به دستور تولیت محترم سایر فضاهایی که امکان استفاده موقت را برای اسکان داشتند نیز به ظرفیت اضافه شد از جمله نمایشگاه بین‌المللی آستان قدس رضوی در پارکینگ حرم مطهر و همچنین ظرفیت حسینیه‌ها و تکایای سطح شهر نیز جهت پذیرایی از زائران نوروزی استفاده کردیم تا  بتوانیم خدمتگزار آنها باشیم.

طبخ و توزیع روزانه ۳۰ هزار پرس غذای متبرک
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، تأمین غذا و نان را نیز یکی دیگر از خدمات آستان قدس رضوی برای نیازهای اساسی زائران برشمرد و گفت: طبخ و توزیع روزانه ۱۵ هزار غذای مهمانسرای حضرت بین زائران، طبخ و توزیع روزانه ۱۵ هزار پرس غذای متبرک در اقامتگاه‌های مسافران نوروزی، توزیع غذای متبرک در محل‌های اسکان زائران در حاشیه شهر مشهد و فعال کردن ۴ نانوایی سیار در مناطق پرتراکم اطراف حرم مطهر رضوی با ظرفیت پخت ۲۰ هزار قرص نان در هر روز، از جمله خدمات ارائه شده برای تأمین این نیازهای اساسی زائران بوده است.

6

تحقق زیارت متعالی با برپایی موکب‌های فرهنگی در قالب نمایشگاه «بهار زندگی» 
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی، دومین سیاست مدنظر در برنامه‌های نوروزی این آستان را «تحقق زیارت متعالی و با معرفت» اعلام و اظهار کرد: به دنبال آن بودیم که در کنار برنامه‌های متنوع زیارتی و معنوی که در داخل حرم مطهر رضوی برگزار می‌شود، زیارت را از لحاظ علمی، فرهنگی و معرفتی نیز پربارتر کنیم و در همین راستا با مشارکت سازمان علمی و فرهنگی آستان قدس رضوی، بنیاد کرامت رضوی و سایر مؤسسات فرهنگی آستان، نمایشگاه «بهار زندگی» در مجاورت حرم مطهر برپا شد تا زائران گرامی در کنار بهره‌مندی از زیارت حرم مطهر و برنامه‌های متنوع آن، از خدمات فرهنگی آستان قدس رضوی نیز در این نمایشگاه بهره‌مند شوند. 
رحمتی افزود:  برای ماندگاری آثار زیارت توجه به جنبه علمی، فرهنگی و معرفتی زیارت در کنار بُعد معنوی آن، یکی از اقدامات شاخص و کم‌نظیر آستان قدس رضوی در آغاز سال ۱۴۰۱ بود و تلاش کردیم همه ظرفیت مؤسسات زیرمجموعه آستان قدس را به میدان بیاوریم و خوشحالیم که عنایت حضرت رضا(ع) نیز شامل حال خادمانش بوده و طبق ارزیابی انجام شده، نمایشگاه «بهار زندگی» توانست رضایتمندی زائران را نیز به همراه داشته باشد. 

پوشش گسترده برنامه‌های حرم مطهر در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی
وی تصریح کرد: در داخل بارگاه منور رضوی نیز مدیریت عالی حرم مطهر برنامه‌ها و خدمات متنوع معنوی را برای زائران پیش‌بینی و ارائه کردند و مرکز ارتباطات و رسانه آستان نیز حداکثر توان خود را پای کار آورد تا با پوشش گسترده برنامه‌های نوروزی این بارگاه ملکوتی در شبکه‌های رادیویی و تلویزیونی، بتواند امواج نورانی این آستان قدسی را به سراسر ایران و جهان مخابره کند و دل‌های همه عاشقانی که توفیق تشرف به حرم مطهر را نداشته‌اند را هم به این آستان گره بزند. 
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی در پایان گفت: در ایام نوروز امسال، خادمان و خادمیاران بسیاری برای تحقق دو سیاست محوری آستان قدس رضوی، تلاش کردند که از همه آن‌ها قدردانی می‌کنم و امیدوارم توانسته باشیم با خدماتی که در حد توان و بضاعت ما بوده است، موجبات رضایت حضرت رضا(ع) و زائران ایشان را فراهم کرده باشیم.

انتهای پیام

منبع: آستان نیوز

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.