سرانجام عملیات‌های دقیق و تأثیرگذار مقاومت یمن سبب شد باد غرور سعودی‌ها بخوابد و به آتش‌بس دوماهه تن دهند.

آتش‌بس دوماهه در یمن

به گزارش قدس آنلاین، سرانجام عملیات‌های دقیق و تأثیرگذار مقاومت یمن سبب شد باد غرور سعودی‌ها بخوابد و به آتش‌بس دوماهه تن دهند. به‌گزارش تسنیم، نماینده ویژه سازمان ملل در امور یمن از آتش‌بس دو ماهه در یمن خبر داد و اعلام کرد ‌آتش‌بس از روز شنبه به اجرا درمی‌آید. هانس گروندبرگ، اعلام کرد: طرف‌های درگیر در یمن به پیشنهاد سازمان ملل برای برقراری آتش‌بس دو ماهه که از دوم آوریل رأس ساعت ۱۹ به مرحله اجرا در می‌آید، پاسخ مثبت داده‌اند. گروندبرگ تأکید کرد: این آتش‌بس پس از یک دوره دو ماهه با موافقت طرف‌های یمنی قابل تمدید است.

وی افزود: دو طرف توافق کردند تمامی عملیات نظامی تهاجمی هوایی، زمینی و دریایی در داخل و خارج از مرزهای یمن را متوقف کنند.

هانس گروندبرگ تصریح کرد: طرف‌های درگیر همچنین در مورد ورود کشتی‌های حامل سوخت به بنادر الحدیده و پروازهای تجاری در داخل و خارج از فرودگاه صنعا به مقصد از پیش تعیین شده در منطقه توافق کرده‌اند. این در حالی است که جنگ یمن اکنون وارد هشتمین سال خود شده است.

در این میان عضو شورای سیاسی انصارالله یمن تأکید کرد آتش‌بس در این کشور پس از تماس‌های صورت گرفته میان صنعا و ائتلاف سعودی و به‌دنبال حملات اخیر انصارالله در عمق عربستان محقق شد.

محمد البخیتی، عضو شورای سیاسی انصارالله یمن گفت: آتش‌بس فرصتی برای کشورهای ائتلاف متجاوز است تا در مواضع خود برای رسیدن به صلح دائمی و فراگیر در یمن بازنگری کنند. پیش از اینکه آتش‌بس محقق شود تماس‌هایی میان صنعا و ائتلاف سعودی از طریق سازمان ملل و به‌دنبال حملات اخیر ما در عمق عربستان صورت گرفت. این تماس‌ها همچنان ادامه دارد و آتش‌بس فرصت گرانبهایی برای صلح دائمی است.

وی گفت: نمی‌توان بر وفاداری کشورهای متجاوز حساب باز کرد؛ اما این آتش‌بس در سایه حملات اخیر مقاومت است. محمد العاطفی، وزیر دفاع یمن نیز خواهان توقف تجاوز و لغو محاصره یمن شد و بر ادامه مبارزه و جهاد و پایداری و ثبات تا زمان آزادی کامل خاک یمن تأکید کرد.

محمد عبدالسلام، رئیس هیئت مذاکره‌کننده یمن نیز از آتش‌بس استقبال کرد.

واکنش‌های بین‌المللی

آتش‌بس دوماهه در یمن واکنش‌های بین‌المللی هم در پی داشت. سعید خطیب‌زاده، سخنگوی وزارت خارجه کشورمان از ابتکار نماینده ویژه دبیرکل در امور یمن برای توقف عملیات نظامی طی مدت دوماه و اجازه ورود کشتی‌های حامل سوخت و همچنین بازگشایی نسبی فرودگاه صنعا استقبال کرد.

سخنگوی وزارت امور خارجه ابراز امیدواری کرد این اقدام بتواند مقدمه‌ای برای رفع کامل محاصره و برقراری دائم آتش‌بس در راستای یافتن راه حل سیاسی برای بحران یمن باشد.

خطیب‌زاده با تأکید بر دیدگاه ایران در حمایت از راه‌حل سیاسی و انسانی در یمن گفت: امیدواریم‌ در آستانه ماه مبارک رمضان با اولویت دادن به مسائل انسانی و با استمرار آتش‌بس شاهد بهبود شرایط انسانی و مبادله کامل اسرا و زندانیان بین طرف‌های درگیر در این کشور باشیم و این اقدام بتواند زمینه‌ای برای شروع ابتکار سیاسی برای حل بحران باشد.

بوریس جانسون، نخست‌وزیر انگلیس در یک پیام توییتری از آتش‌بس در یمن استقبال کرد و گفت: ما اکنون فرصتی برای رسیدن به صلح و پایان بحران انسانی داریم. من از تمام طرف‌ها می‌خواهم برای راه حل سیاسی دائم تلاش کنند.

انگلیس یکی از سه کشور اصلی تأمین‌کننده جنگ‌افزار برای سعودی‌هاست.

وزارت خارجه ترکیه نیز در بیانیه‌ای ضمن اشاره به تداوم حمایت‌های آنکارا از فرستاده ویژه سازمان ملل در یمن، اعلام کرده است: «امیدواریم گام مثبت برداشته شده در جهت آتش‌بس تداوم پیدا کند و توقف دائمی جنگ اعلام شود تا بدین ترتیب روند حل‌وفصل سیاسی مسائل در تمام بخش‌های یمن آغاز شود».

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل در واکنش به توافق آتش‌بس ابراز امیدواری کرد توقف درگیری‌ها بتواند سرآغاز «روندی سیاسی و صلح بادوام» در این کشور باشد.

همچنین روسیا الیوم در گزارشی، از حمایت مصر از اعلام آتش‌بس دوماهه در یمن خبر داد.

در این بیانیه آمده است: «مصر امیدوار است این آتش‌بس به هدایت تلاش‌ها در جهت حل کامل بحران یمن منجر شود و از طرح‌های مربوط به حل سیاسی بحران(همانند نشست مشورتی به میزبانی ریاض) حمایت کند».

پیش‌از این «جو بایدن» رئیس‌جمهور آمریکا ضمن اعلام حمایت واشنگتن از آتش‌بس دو ماهه در یمن، آن را ناکافی توصیف کرده بود. آمریکا نیز یکی از فروشندگان اصلی سلاح به عربستان سعودی است.

آتش‌بسی که می‌تواند دائمی باشد

موج حمایت‌ها از آتش‌بس دوماهه در یمن ادامه دارد. آتش‌بسی که می‌تواند زمینه‌ای برای رفع کامل محاصره و بازگشت آرامش به یمن را فراهم کند. کارشناسان میزان خسارت عربستان سعودی از آخرین تهاجم صورت‌گرفته ارتش یمن به تأسیسات نفتی آرامکو را حدود یک‌میلیارد دلار اعلام کردند.

علاوه بر این خسارت باید توقفی حدود ۴۰۰ هزار بشکه‌ای در عرضه نفت به بازار بین‌المللی را در نظر گرفت که در نتیجه این حمله رخ داد. با این اوصاف درگیری جبهه غربی در اوکراین، عملیات‌های دقیق و تأثیرگذار مقاومت یمن که خسارت‌های جدی برای عربستان به‌همراه داشته است، گرفتاری غرب در بحران انرژی و قیمت بالای نفت و همچنین ضعف مفرط دشمنان یمن در داخل را باید چهار عامل اصلی دانست که امیدها را برای حل شدن ماجرای یمن زنده کرده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.