گلستانی‌ها همانند دیگر هموطنان در تعطیلات نوروزی امسال تلاش کردند تا با اجرای طرح "مسیر سبز - ایران پاک" علاوه بر تقویت نقش آفرینی مردم در بخش محیط زیست زمینه حفاظت مطلوبتر از زیستگاه ها و زیستمندان هر استانی را فراهم کند که به اعتقاد کارشناسان نیاز ضروری جامعه امروز است.

"مسیرسبز - ایران پاک"، طرح ارتقای فرهنگ زیست محیطی در جامعه

به گزارش قدس آنلاین، در شرایط طبیعی و معمول سرانه تولید زباله در ایران حدود ۷۵۰ گرم محاسبه شده است که از بسیاری از کشورهای جهان بیشتر است اما این رقم به روزها و ماه های معمول سال مربوط است و به طور معمول در روزهای منتهی به اعیاد و تعطیلات به ویژه نوروز به سبب برخی سنت ها و رسوم شاهد افزایش محسوس میزان زباله تولیدی توسط خانوارها هستیم و با توجه به اینکه بخشی از جمعیت برای گذران تعطیلات سراغ مسافرت و رفتن به گشت و گذار می روند، سهم طبیعت و مناطق بین شهر از زباله تولیدی نسبت سایر ایام سال بیشتر می شود.

امسال پس از ۲ سال ایام کرونایی و با فروکش کردن نسبی شیوع این ویروس آمار مسافرت های نوروزی نسبت به ۲ سال قبل سیر صعودی داشته است، به زبان ساده تر با افزایش سفر، سهم طبیعت از زباله تولیدی افزایش یافت.

همین امر سبب شد تا سازمان حفاظت محیط زیست به عنوان متولی طبیعت طرح ملی" مسیر سبز - ایران پاک " را با هدف اجرای طرح های پاکسازی طبیعت، به ویژه حاشیه محورهای مواصلاتی شهری، روستایی و مناطق تفرجی و طبیعی راه اندازی و برای اجرا آن را به تمام استانداران ۳۱ استان کشور ابلاغ کرده است.

ابلاغ این طرح راهکاری برای کاهش پخش و پراکنش انواع پسماندها از جمله پلاستیک، کاغذ، ضایعات و نخاله های ساختمانی و بعضا تخلیه غیرمجاز پسماندهای صنعتی و ویژه در حاشیه محورهای مواصلاتی، مناطق ساحلی، دریایی و سایر زیستگاه های طبیعی کشور است تا علاوه بر کاهش آلودگی های بهداشتی و تخریب محیط زیست، گستره وسیعی از طبیعت از وجود زباله در امان بماند و دیدگان مسافران و گردشگران از سیمای کریه و زشت محروم و در امان بمانند.

طرح"مسیرسبز-ایران پاک"، عاملی برای ارتقای فرهنگ زیست محیطی در جامعه

یکی از شهرستان های استان گلستان در اجرای این طرح پویاتر از سایر مناطق به نظر می رسید، شهرستان بندر ترکمن در حاشیه خلیج گرگان در غرب گلستان است.

رییس حفاظت محیط زیست بندرترکمن از اجرای طرح مسیر سبز - ایران پاک و برقراری گشت خودرویی ویژه حفظ محیط زیست در جاده ها و سواحل استان طی تعطیلات نوروزی خبر داد.

علی بیانی اظهارداشت: در این طرح از همه توان پشتیبانی و خودرویی اداره استفاده شد و کارشناسان و محیط بانان  در جاده های منطقه مستقر و از این طریق با اطلاع رسانی، میهمانان نوروزی را به حفاظت از طبیعت زیبای گلستان تشویق کردند.

همراهی مسافران در اجرای طرح  

وی خاطرنشان کرد : با اطلاع رسانی گسترده تلاش شد تا از توان مسافران و گردشگران در حفظ محیط زیست استفاده کنیم و در این راستا با نصب بنرهایی و درج شماره تلفن های رایگان و اداره بر آن شدیم تا همراهی بیشتر مسافران را داشته باشیم.

وی افزود:  هموطنان می توانستند در صورت مشاهده تخلف های زیست محیطی از جمله شکار حیوانات، قطع درختان، روشن کردن آتش در جنگل و مناطق حفاظت شده، مراتب را به شماره های ۱۵۴۰ یا ۰۱۷۳۲۵۴۵۴۶۳ به صورت شبانه روزی اطلاع دهند.

رییس اداره حفاظت محیط زیست شهرستان بندر ترکمن ادامه داد: طرح مسیر سبز - ایران پاک با اجرای ۲ برنامه پاکسازی مبادی شهر و ایجاد کمپ ویژه طرح در بندر ترکمن کار خود را آغاز کرد.

طرح"مسیرسبز-ایران پاک"، عاملی برای ارتقای فرهنگ زیست محیطی در جامعه

وی گفت: در نخستین روزهای اجرای این طرح پاکسازی سواحل خلیج گرگان و اسکله بندرترکمن با همکاری اداره ورزش و جوانان، شهرداری هلال احمر، تشکل های محیط زیستی و مردم طبیعت دوست منطقه برگزار شد.

به گفته وی همچنین کمپ ویژه این طرح در محل اسکله بندرترکمن راه اندازی و محیط بانان و کارشناسان شهرستان به خدمت رسانی و پاسخگویی به مسافران پرداختند.

نهادینه شدن فرهنگ زیست محیطی و حیات وحش 

بیانی اضافه کرد: نمایش تروفه ها و تاکسیدرمی پرندگان آبزی مهاجر خلیج گرگان یکی دیگر از برنامه های اجرا شده در این طرح بود که با استقبال بی نظیر آحاد مردم همراه بود، تلاش شد تا با این برنامه مردم را گونه های حیات وحش منطقه آشنایی و همراهی بیشتر آنان در صیانت و پاسداری از این زیستمندان را داشته باشیم.

وی ادامه داد: با اطلاع رسانی مناسب در خصوص جلوگیری از تخریب و آلودگی محیط زیست در مکان های پر تردد شهرستان از طریق تبلیغات محیطی و رسانه های استانی و شبکه های اجتماعی و نیز استفاده از ظرفیت های برون سازمانی و تشکل های مردم نهاد به عموم مردم و بهره برداران از طبیعت زیبای بندرترکمن  ، سعی بر آن شده است که علاوه بر توسعه گردشگری طبیعی و مسئولانه، صیانت از زیستگاه های و مواهب الهی اجرایی شود.

کاری ارزنده 

مدیرکل حفاظت محیط زیست گلستان این پویش را کار بسیار ارزنده ای برشمرد و  افزود: پیش از این و در سال های گذشته این پویش در استان‌های محدودتری انجام می شد اما امسال تحت عنوان مسیر سبز، ایران پاک و در کل کشور اجرا  شده است.

محمدرضا کنعانی با اشاره به اینکه نقش مشارکت مردمی و همراهی آنها در داشتن محیط زیستی سالم و پاک بسیار حائز اهمیت است، گفت: امیدواریم این حرکت و پویش ملی سبب توجه هرچه بیشتر آحاد جامعه به مسوولیتی که در قبال محیط زیست دارند شود.

وی بیان کرد:  امیدواریم با اجرای این برنامه ها و همچنین اقداماتی در زمینه اجرای برنامه های آموزشی و اطلاع رسانی باعث ارتقای فرهنگ محیط زیستی و مسوولیت اجتماعی شویم و همه در قبال حقوق شهروندی مسوولانه عمل کنیم.

در راستای تحقق اصل ۵۰ قانون اساسی کشور و اهداف توسعه پایدار، تعیین نقش و جایگاه مردم بسیار مهم است از این رو ارتقای سطح فرهنگ محیط زیست جامعه و استفاده از ظرفیت های موجود در آن و ایجاد همگرایی در سازمان ها و نهادهای ذیربط برای اجرای چنین طرح هایی زمنیه اعتلای فرهنگ و جایگاه محیط زیست در جامعه را مهیا می سازد.

به تاکید کارشناسان  امر چنین طرح هایی برای نهادینه شدن فرهنگ حفظ محیط زیست در کشور بسیار ضروری است.

آنان معتقدند نهادهای مربوط و دخیل در ستاد نوروزی هر استان باید برای اطلاع رسانی و آگاهی بخشی مسافران و گردشگران از این طرح تلاش مضاعفی داشته باشند و یکپارچه عمل کنند.

مباحث و موارد مربوط به محیط زیست امروز به عنوان ابر چالش های استانی هم مطرح است که باید برای رفع این امر مهم در جامعه تدابیر ویژه ای اتخاذ شود و رویکرد رسانه های گروهی برای فرهنگ سازی حفاظت از آن جامعه باید تغییر کند تا بیشترین فرآورده را این ارتباط داشته تولید کنند.  

لزوم اطلاع رسانی از قبل

مظفرآذیش دبیر تشکل های زیست محیطی گلستان در خصوص اجرای طرح مسیر سبز - ایران پاک اظهارداشت: در  چنین طرح‌هایی که  در قالب ملی اجرا می شوند باید موارد  زودتر به استان‌ها ابلاغ شود تا فرصت لازم برای طرح ریزی مطلوب آن فراهم شود.
وی افزود : اگر چنین طرح هایی زودتر از عید نوروز ابلاغ شود امکان تیم بندی اعضای سمن های مردمی وجود دارد و می توان از  ظرفیت بیشتر نیروهای مردمی در این طرح استفاده کرد.
آذیش یادآور شد: مشابه چنین طرحی در سال ۹۳ و ۹۴ هم در استان های شمالی کشور  از جمله گلستان با عنوان مسیر سبز - ساحل پاک اجرا ولی در ادامه متوقف شد.
 به گفته وی اگر به دنبال اثربخشی مطلوب و حداکثری از اجرای چنین طرح هایی هستیم باید چنین برنامه هایی بدون وقفه و به صورت مستمر اجرا شود تا دستاوردهای آن مانا باشد.

استان گلستان با وسعت افزون بر ۲۱ هزار کیلومترمربع با برخورداری از جاذبه های غنی گردشگری به عنوان گوشه ای از بهشت ایران و یکی از قطب های گردشگری کشور مطرح است.

در استان گلستان واقع در شمال کشور بیش از یک هزار و ۵۰۰ اثر مذهبی، گردشگری، تفریحی و توریستی وجود دارد.

هر ساله در تعطیلات به ویژه نوروز حدود ۲۰ میلیون نفر گردشگر و زائر مرقد مطهر حضرت علی ابن موسی الرضا (ع) از این استان گذر می کنند.

بندرترکمن دارای بیست کیلومتر نوار ساحلی بوده و همه ساله در ایام نوروز میزبان خیل بیشماری از مسافران و گردشگران از سراسر کشور است در سالیان گذشته سابقه حضور بیش از ۲ میلیون نفر گردشگر در تعطیلات نوروزی را در کارنامه دارد.

بندرترکمن به سبب دارا بودن سواحل زیبا و وجود جزیره آشوراده ظرفیت مطلوبی در خصوص جذب گردشگر برخوردار است، این شهرستان با دارا بودن بیش از ۸۰ هزار نفر جمعیت در شمال غرب استان گلستان واقع است.

استان ۲ میلیون نفری گلستان ۱۴ شهرستان دارد.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.