برداشته شدن محدودیت‌ها و روند فراگیر واکسیناسیون همگانی و بازگشت تقریبی مردم به شرایط عادی زندگی، افزایش چشمگیر و بی‌سابقه تقاضای سفر به مشهد را از همان واپسین روزهای سال ۱۴۰۰ پررنگ کرد؛ به‌گونه‌ای که آمارها نشان می‌داد از آخرین روزهای سال گذشته تا پنج روز نخست سال جدید ۱۰۰درصد اماکن و مراکز اقامتی مشهد پر شده بود.

گلایه زائران از گرانی و کمبود مراکز اقامتی در مشهد

هجوم مسافران و زائران پس از دو سال شیوع کرونا به حدی بود که بسیاری از مسافران و زائران را برای پیداکردن محل اسکان در سرمای روزهای اول بهار مشهد با مشکلات فراوانی مواجه کرد و پر بودن بسیاری از مراکز اقامتی، هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها در اطراف حرم گلایه زائران و مسافران را به همراه داشت.
اما گلایه از کمبود و پر بودن مراکز اقامتی البته در کنار هزینه‌های بالای برخی مراکز اقامتی غیررسمی، هتل‌ها و هتل‌آپارتمان‌ها در حالی بود که از حدود چند ماه پیش با توجه به کاهش آمار مبتلایان به کرونا و کنترل نسبی این بیماری، پیش‌بینی‌ها از حضور پرتعداد زائران در سال جدید حکایت داشت.

همین موضوع موجب شکل‌گیری ستادهای مدیریت و قرارگاه عملیاتی خدمات سفر برای اسکان هر چه بهتر مسافران در حوزه‌های مرتبط شده بود، اما مدیریت شهری و استانی غافل‌گیر شدند و اگر نبود همراهی و همکاری ارگان‌های مختلفی همچون آستان قدس رضوی برای اسکان مسافران در زائرسرا و زائر شهر رضوی با تمام ظرفیت تا اسکان در سه سوله ورزشی تجهیز شده از ورزشگاه امام رضا(ع) و نیز اقامت شبانه هزاران زائر در رواق‌های حرم مطهر و همچنین حرکت خودجوش برخی مساجد و حسینیه‌ها در اسکان زائران، شاهد سرگردانی بسیاری از مسافران در سرمای روزهای اول بهار مشهد بودیم. برای بررسی وضعیت و چگونگی اسکان زائران در چند روز مختلف راهی چند خیابان در اطراف حرم مطهر شدیم تا در گفت‌وگو با زائران و مسافران مشکلات آن‌ها را جویا شویم. بررسی‌ها نشان می‌داد از همان روزهای نخست تعطیلات، با تکمیل ظرفیت بسیاری از اماکن اقامتی، هزینه اسکان در برخی اقامتگاه‌های غیررسمی و البته برخی هتل‌ها و خانه‌های مسافر و خانه‌های اجاره‌ای رشد فزاینده‌ای پیدا کرده است.

۲ فروردین، میدان بیت‌المقدس
ساعت حوالی ۵ بعدازظهر را نشان می‌داد. آقای علیاری که به همراه اعضای خانواده با خودرو شخصی از یاسوج به مشهد آمده از پیدا نکردن محل مناسبی برای اسکان گلایه می‌کند و می‌گوید: صبح امروز ساعت ۱۱ به مشهد رسیدیم و تا الان که ساعت از ۵ هم عبور کرده هنوز موفق نشده‌ایم محلی برای اسکان پیدا کنیم.
وی به هزینه‌های بعضاً نجومی برخی مراکز اقامتی در اطراف حرم اشاره می‌کند و می‌گوید: سال گذشته هم سفری به مشهد داشتیم و در هتلی نزدیک حرم مطهر با هزینه نسبتاً معقولی سه شب را در این شهر سپری کردیم، اما امسال همان هتل نزدیک به ۱۰۰درصد افزایش نرخ را به ما اعلام کرد و هنوز نتوانسته‌ایم محل مناسبی پیدا کنیم.
شماره ۱۳۷ را برای پیدا کردن محلی برای اسکان موقت یادآور می‌شوم که می‌گوید: اطلاع‌رسانی برای شماره ۱۳۷ انجام شده بود، اما چندین بار من و همسرم با این شماره تماس گرفتیم یا مشغول است و یا اصلاً هیچ بوقی ندارد و هنوز موفق نشدیم تماس برقرار کنیم.

 ۳ فروردین، میدان طبرسی
 عقربه‌های ساعت به ۱۳ نزدیک می‌شوند مرد میانسالی در هوای سرد مشهد به خودرو خود تکیه داده و همسر و فرزندان در داخل خودرو نگران نشسته‌اند؛ خود را عباسی اهل یزد معرفی می‌کند و می‌گوید: به دنبال محلی برای اقامت با قیمت مناسب در اطراف حرم مطهر هستیم، اما هرچه بیشتر می‌گردیم کمتر پیدا می‌کنیم.
وی با اشاره به اینکه برخی مراکز اقامتی که البته هتل‌آپارتمان‌هایی معمولی هستند هزینه‌های یک هتل پنج ستاره در شهرهای دیگر را طلب می‌کنند، می‌گوید: برخی از این مراکز به ازای هر تخت ۲۰۰ هزار تومان مطالبه می‌کنند این در حالی است که اتاق کمتر از چهار تخت هم ندارند، یعنی ما باید به ازای هر شب ۸۰۰ هزار تومان پرداخت کنیم که این در توان ما نیست.
وی می‌گوید: گویا برخی از این مراکز اقامتی تلافی دو سال بیکاری و کمبود مسافر را این روزها می‌خواهند از زائران و مسافران بگیرند و هیچ‌کس هم نظارت ندارد.

 ۴ فروردین، یکی از ستادهای اسکان فرهنگیان
شلوغی و ازدحام در ستاد اسکان فرهنگیان به حدی است که برخی از زائران فرهنگی بیرون و در صفی نامنظم منتظر رفتن به داخل هستند.
 آقای مهرابی یکی از زائران فرهنگی که موفق به گرفتن برگه اسکان در یکی از مدارس شده است، می‌گوید: پس از چند ساعت معطلی و قطعی سیستم مدرسه‌ای به ما معرفی کرده‌اند که تا حرم مطهر بیش از ۱۵ کیلومتر فاصله دارد و ما مجبوریم برای اسکان به آنجا برویم، چراکه هزینه اقامت در سوئیت و هتل‌های اطراف حرم آن‌قدر بالاست که حقوق یک ماهمان را برای اقامت در آن‌ها باید بپردازیم.
وی ادامه می‌دهد: درهمین یک ساعتی که من اینجا معطل بودم برخی افراد که فرهنگی نبودند و صرفاً یک کارت فرهنگی همراه خود داشتند در مدارس اطراف حرم اسکان داده شدند، ولی برای ما که کمی دیر رسیدیم محلی برای اسکان در این اطراف وجود نداشت و پر شده بود.

سنگک ۸هزار تومانی!
گلایه آقای احمدزاده زائری که از اهواز برای زیارت امام رضا(ع) آمده از گرانی مواد غذایی است و می‌گوید: نظارت بر قیمت و کیفیت‌ خوراکی‌ها و محصولات فروشگاه‌های موادغذایی اطراف حرم، خیلی ضعیف است؛ من تقریباً هر سال برای زیارت به مشهد می‌آیم، امسال اما با افزایش چشمگیـر قیمت‌ها در فروشگاه‌های اطراف حرم مواجه شدم؛ مثـلاً قیمت نان در نانوایی‌های اطراف حرم مطهر گران‌تر از دیگر نقاط شهر است به گونه‌ای که برای سه عدد نان سنگک کنجدی ۲۴هزار تومان یعنی هر عدد ۸هزار تومان پرداخت کردم! یا یک قوطی رب معمولی را ۳۸هزار تومان با من حساب کردند؛ سؤالم این است که بر گران‌فروشی‌ این مکان‌ها که بیشترین مراجعاتشان، زائران هستند، نظارتی هست؟ به نظرمن نظارت بر فعالیت کسبه مسیرهای منتهی به حرم‌مطهر کم است و برخی سودجویان از این فرصت سوءاستفاده می‌کنند و موجب کاهش اعتماد زائران به فروشندگان مشهدی برای خرید شده‌اند.

کلام آخر
هر چند همه از همان روزهای نخست دست به دست هم دادند و تلاش کردند نگذارند مسافران و زائران در سرمای بهاری امسال بدون جا و مکان بمانند، اما با این حال بررسی‌های میدانی نشان می‌داد ضعف سیستم اطلاع‌رسانی به زائران، هزینه‌های بالای اسکان در مراکز اقامتی، نبود پارکینگ مناسب در برخی اماکن اقامتی و دور بودن برخی از اماکن اسکان معرفی شده از مرکز شهر و نبود شرایط مناسب برای تردد در کنار نبود نظارت بر فروشگاه‌های اطراف حرم، گلایه‌های زائران را به دنبال داشته و مسئولان و متولیان امر باید در این موارد تدابیر مناسب اتخاذ می‌کردند.

برچسب‌ها

پخش زنده

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.