نایب رییس مجلس شورای اسلامی در مورد حذف واردات خودرو گفت:روزهای آخر اسفند ماه سال گذشته در صحن علنی برای خودرو رای مشروط گرفته شد و توافق شد که اگر شورای نگهبان در این زمینه ایرادی گرفت هیات رییسه بتواند تصمیم‌گیری کند.

نیکزاد: بند مربوط به واردات خودرو با نظر شورای نگهبان اصلاح شد

به گزارش قدس آنلاین، سید غنی نظری خانقاه در نشست علنی امروز- دوشنبه ۱۵ فروردین ماه- مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی در مورد حذف واردات خودرو گفت:  مجلس و کمیسیون تلفیق  در این زمینه مصوباتی داشته و مردم علاقمند به استفاده از خودروهای وارداتی هستند و جنس های ضعیف  سایپا و ایران خودرو  مردم را بیچاره کرده است.

 نماینده مردم خلخال اضافه کرد: بارها در خصوص دو شرکت خودرو ساز در کشور تذکراتی دادیم و آنها  هیچ اقدامی نکردند چون رقابت در بین آنها وجود ندارد .سایپا وایران خودرو به کسی پاسخگو نیستند.

 عضو کمیسیون اقتصادی مجلس افزود: اینکه مصوبه مجلس بدون اطلاع اعضای کمیسیون تلفیق و نمایندگان حذف شود قابل قبول نیست نمایندگان  در این زمینه مصوب کردند  مردم و جوانان ایرانی هم علاقمند دسترسی به خودروهای خارجی هستند.

  نظری با بیان اینکه نمایندگان ملت اجازه ندهند برخی نهادها وارد قانون‌گذاری شوند، این موضوع موجب وهن و ضعف و ناکارآمدی  مجلس خواهد شد، اظهار داشت: باید روی مصوبات خود جدی باشیم، کمیسیون تلفیق اعلام کرده است که با مجوز هیات رییسه مجلس ، تبصره مربوط به واردات خودرو حذف شد. هیات رییسه مجلس و کمیسیون تلفیق نباید بدون هماهنگی با نمایندگان مجلس تبصره مربوط به واردات خودرو را حذف می‌کرد، باید این موضوع  برای نمایندگان روشن شود.

علی نیکزاد ثمرین که ریاست جلسه را بر عهده داشت در پاسخ به اظهارات نماینده خلخال گفت: اینکه در افکار عمومی فکر می‌کنند هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام گفته و این بند حذف شده این حرف درستی نیست.

نایب رییس مجلس گفت: روزهای آخر اسفند ماه سال گذشته در صحن علنی به صورت مشروط برای تبصره مربوط به واردات  خودرو رای گیری شد و توافق شد که اگر شورای نگهبان در این زمینه ایرادی گرفت هیات رییسه بتواند تصمیم‌گیری کند.

نیکزاد افزود: بنابراین این موضوع را هیات رییسه مجلس با شورای نگهبان قطعی کرده است نه با هیات عالی نظارت مجمع تشخیص مصلحت نظام که این یک باب جدید قانون گذاری می شود.

علت تغییر متن بودجه پس از تصویب نمایندگان مجلس، این است که در زمان رفع ایرادات شورای نگهبان به بخش واردات خودرو، محمدباقر قالیباف رئیس مجلس در صحن علنی مجلس توضیح داد که این موضوع مورد ایراد مجمع تشخیص مصلحت نظام نیز قرار گرفته است. قالیباف در جلسه علنی مجلس به طور تلویحی از نمایندگان مجلس مجوز گرفت که برای اینکه بودجه معطل نماند، اگر مجمع همچنان به این بند ایراد گرفت، ایرادات موردنظر (واردات خودروی سواری) حذف شود.

بنابراین با حذف بخش مربوط به واردات خودروی سواری از متن نهایی بودجه ۱۴۰۱ به نظر می‌رسد ایرادات مجمع همچنان پابرجا بوده و رئیس مجلس نیز آن بخش مورد مناقشه را حذف کرده است.

علاوه بر این حمیدرضا حاجی بابایی رئیس کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۱۴۰۱ نیز اعلام کرد، کمیسیون تلفیق با مجوز هیئت رئیسه مجلس و به منظور رفع ایراد هیئت عالی نظارت مجمع تشخیص، مصوبه واردات خودرو سواری را حذف کرد.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.