تعطیلات سال نو هم پس از گذشت 13 روز به پایان رسید و مسافران نوروزی یکی یکی مشهدالرضا(ع) را ترک کردند و راهی شهر و دیار خود شدند. اما پس از عزیمت میهمانان، کار خادمان امام رئوف(ع) همچنان ادامه دارد و برخی مواقع کارشان کمی بیشتر می‌شود.

«حمید ثابت ثمر» از آن جوانان اهل دلی است که در حرم مطهر حضرت رضا(ع) در حرفه مهم و حساسی مشغول به کار است. اما پیش از معرفی پیشه‌اش، خود را این طور معرفی می‌کند: «من غلام‌زاده هستم».
آقای ثابت ثمر درباره کارش در حرم مطهر رضوی می‌گوید: «هر کاری به قفل و کلید مربوط باشد از تکثیر و تعمیر کلید تا باز کردن قفل‌های دخیل از در و پنجره‌های فولاد حرم مطهر، در حوزه کاری ماست».
او برایمان توضیح می‌دهد که بخشی از دلبستگی‌اش به حضور در این حریم نورانی، به کار و اشتغال خانواده او در بخش‌های مختلف حرم رضوی برمی‌گردد. می‎گوید با نان و نمک این سفره بزرگ شده و حالا هر چه دارد از صاحب باکرامت این حرم و بارگاه است.
از او می‌پرسم، توفیق خدمت در حرم مطهر چه احساسی دارد. او پاسخ متفاوتی می‌دهد: «به عنوان کارمند و شاغل به حرم نمی‌آیم. خودم را جزو زائران آقا به حساب می‌آورم. هر روز پس از عرض سلام و گرفتن اذن ورود، با همین نیت مشغول به خدمت می‌شوم».
خیلی اوقات شده که درب یک رواق به هر دلیل دچار آسیب و یا ایراد می‌شود و باید با کیف ابزار سنگینش، پهنه صحن‌ها را بدود و خود را به جمعیت محبوس پشت در برساند و آن‌ها را خلاص کند. برای همین می‌توان کارش را یکی از مشاغل حساس در حرم رضوی به حساب آورد.

هر روز نائب‌الزیاره دل‌های شکسته می‌شوم
اما از بین همه کارهایی که در حوزه تخصص خود در حرم مطهر انجام می‌دهد، باز کردن قفل پنجره‌ها از زبان او روایت دیگری دارد: «راستش را بخواهید، حسابش از دستم دررفته که تا حالا چقدر قفل از پنجره فولاد باز کرده‌ام ولی می‌دانم که زائر امام رضا(ع) با هزار امید و دلبستگی قفل یا تکه پارچه سبزی را به در و پنجره‌های حرم آقا می‌بندد.
 برای همین هر صبح که برای باز کردن آن‌ها مأمور می‌شویم، با چشمانی اشکبار شروع به کار می‌کنیم. پیش از باز کردن هر قفلی، اول یک صلوات برای صاحب حاجت می‌فرستم، به این امید که دعایش زودتر به اجابت برسد».
با بغضی در گلو ادامه می‌دهد: هر روز نائب‌الزیاره دل‌های شکسته همه بیماران و گرفتارها می‌شوم. چه آن‌هایی که توانسته‌اند مشرف شوند و چه آن‌ها که در آرزوی زیارت دلشان را به این صحن و سرا 
گره زده‎اند.از او می‌پرسم قفل‌هایی که باز می‌کنید، چه سرنوشتی پیدا می‌کنند؟ پاسخ می‌دهد: قفل‌هارا تحویل بخش نذورات می‌دهیم و آن‌هایی که سالم و به درد بخور باشند، دوباره در بخش‌های دیگر حرم به کار می‌بریم. 

خدمتگزاری از مشهد تا کربلا
زائران زیادی در این ایام راهی مشهدالرضا(ع) و حرم ‌شدند. امسال شعار نوروزی خدمت در این دستگاه مقدس «همه خادم الرضاییم(ع)؛ میزبانی کریمانه» انتخاب شده بود. از ثابت ثمر نظرش را در همین رابطه جویا می‌شوم که چطور می‌تواند با کارش میزبان خوبی برای میهمانان ولی نعمت خود، حضرت رضا(ع) باشد که در جواب می‌گوید: انجام دادن کار به نحو احسن موجب رضای خدا و ائمه(ع) می‌شود بنابراین همه تلاشم را می‌کنم که کارم را به بهترین شکل انجام دهم که نیازی به دوباره کاری نباشد و یا خدای نکرده زائری از نتیجه کارم ناراضی نباشد.
او تأکید می‌کند: برای همین هر جا کاری از دستم برآید، کوتاهی نمی‌کنم. در سفری به کربلا دیدم قفل یکی از کفشداری‌های حرم امام حسین(ع) باز نمی‌شود، جلو رفتم و قفل را باز کردم. کمی عربی می‌فهمم، وقتی پرسیدند چه کسی هستم؟ گفتم: نوکر حرم 
حضرت رضا(ع)... .

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • ثابتی ۱۴:۲۰ - ۱۴۰۱/۰۶/۲۶
    0 0
    امام رضا نگهدارات