نایب‌رئیس شورای ملی زعفران گفت : ورود میلیونی زائران به مشهد ، فرا رسیدن ماه مبارک رمضان و افزایش مصرف زعفران باعث شد بازار داخلی زعفران رونق گرفته و قیمت این محصول افزایش پیدا نکند.

بازار داخلی فروش زعفران رونق گرفته است/صادرات همچنان دچار روند کاهشی است

به گزارش قدس آنلاین، غلامرضا میری در رابطه با وضعیت بازار فروش زعفران اظهار کرد: با توجه به ورود زائران به مشهد بازار داخلی فروش زعفران از وضعیت خوبی برخوردار بود ولی صادرات همچنان دچار روند کاهشی است. در دی ماه سال گذشته نسبت به دی ماه سال ۹۹، ۵۷ درصد کاهش صادرات و در بهمن‌ ماه ۳۸ درصد کاهش در زمینه صادرات زعفران داشتیم که این روند کاهشی همچنان ادامه دارد.

وی در رابطه با دلایل کاهش صادرات زعفران بیان کرد: یکی از دلایل کاهش روند صادرات زعفران این است که در آن برهه زمانی یعنی قبل از دی و بهمن سال ۱۴۰۰ زعفران به صورت مستقیم به چین صادر نمی‌شد بلکه زعفران را به کشورهای همجوار چین مانند ویتنام و تایلند صادر می‌کردیم و از آن کشورها به صورت قاچاق وارد چین می‌شد. بعد از دی و بهمن‌ ماه سال گذشته چین اجازه واردات زعفران را با استفاده از کدهای ریجستری داد و بعد از آن به صورت مستقیم زعفران به چین صادر شد. این مسائل باعث ایجاد اختلالاتی در روند صادرات شد.

نایب‌رئیس شورای ملی زعفران با تاکید بر اینکه عرضه و تقاضا قیمت زعفران را مشخص خواهد کرد، بیان کرد: مصرف زعفران در ماه رمضان افزایش پیدا خواهد کرد. به طور کلی قیمت این محصول به عرضه و تقاضای آن بستگی دارد. اگر عرضه بیشتر باشد، مسلما افزایش قیمتی نخواهیم داشت اما اگر تقاضا بیشتر از عرضه باشد، حتما با افزایش قیمت مواجه خواهیم بود.

میری در خصوص شعار سال با عنوان تولید، دانش‌بنیان و اشتغال‌آفرین و تاثیر آن بر صنعت زعفران عنوان کرد: باید شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه تولید فرآورده‌های جانبی زعفران و به بخش صنعت این محصول ورود پیدا کنند زیرا در حال حاضر صنعتی در رابطه با زعفران وجود ندارد و معمولا زعفران‌هایی که خریداری می‌شود، روی آن‌ تا حد کمی فرآوری انجام و صادر می‌شود.

رئیس اتحادیه صادرکنندگان خراسان رضوی اضافه کرد: اقدامات شرکت‌های دانش‌بنیان در زمینه صنایع تبدیلی موجب می‌شود که بتوان مانند کشورهای آلمان و آمریکا محصولات فراوری شده زعفران در صنایع غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی مورد استفاده قرار داد. اگر ما نیز بتوانیم این اقدامات را انجام دهیم، مطمئنا می‌توانیم در زمینه اشتغال‌زایی و ارزش افزوده موفق عمل کنیم. همچنین با ورود شرکت‌های دانش‌بنیان در بخش فراوری زعفران نیازی نیست زعفران را به صورت خام صادر کنیم.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.