۱۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۱۴
کد خبر: 793082

به گزارش قدس آنلاین، متوسط قیمت یک متر مربع مسکن در شهر تهران منتهی به اسفند ماه سال گذشته با ۱۶ درصد رشد به ۳۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان رسید، با توجه به اینکه تورم عمومی در همین بازه زمانی بیش از ۴۰ درصد گزارش شده‌است، بدین ترتیب آهنگ رشد میانگین نرخ مسکن تهران ۲۴ درصد از تورم عمومی کمتر بوده‌است؛ اما در حوزه رشد اجاره‌بها باید عنوان کرد که تقریباً این رشد با تورم عمومی همگام بوده‌است.

همانطور که می‌دانیم تورم عمومی در سال ۱۴۰۰ بیش از ۴۰ درصد گزارش شده‌است و یکسال منتهی به اسفندماه سال گذشته میانگین نرخ مسکن در تهران رشد ۱۶ درصدی را تجربه کرد که ۲۴ درصد از تورم عمومی کمتر بوده‌است؛ اما در حوزه رشد شاخص اجاره‌بها در پایتخت باید عنوان داشت که تورم در این بخش تقریباً معادل تورم عمومی بوده‌است.

به اعتقاد کارشناسان اقتصادی به دلیل نبود تنظیم‌گری بازار ساخت و ساز مسکن و انتفاع بیشتر سرمایه‌گذار در ساخت و ساز مسکن در مناطق بالای شهر تهران نسبت به مناطق پایین شهر، بازار اجاره بهای مسکن با تورمی بیشتر از رشد نرخ مسکن مواجه شده‌است، به طور نمونه در حالی که میانگین رشد نرخ مسکن تهران در سال منتهی به اسفند سال ۱۴۰۰ حدود ۱۶ درصد بوده‌است، در همین مدت بازار اجاره تورمی ۴۵ درصدی را تجربه کرده‌است.

هر چند میانگین رشد نرخ مسکن شهر تهران در سال گذشته حدود ۲۴ درصد از تورم عمومی کمتر بوده‌است؛ اما تورم بخش اجاره تقریباً در حد و حدود تورم عمومی بوده‌است و شاید به همین دلیل است که مستأجران پیش از فرا رسیدن تابستان سال جاری که به فصل جابه‌جایی مستأجران موسوم است، جست‌وجو برای تعیین‌تکلیف اسکان خود را آغاز کرده‌اند تا از تورم احتمالی ماه‌های پیش در امان بمانند.

هر چند عده‌ای معتقدند که دولت سیزدهم تلاش کرد تا سایه برجام را از سر فعالیت‌های اقتصادی کشور کم کند و قطار اقتصاد را از ریل شرطی برجام خارج و به ریل قطع وابستگی به غرب و استقلال اقتصادی بازگرداند، اما عده‌ای معتقدند که ناامیدی از احیای قرارداد برجام شاید آثار تورمی را به همراه داشته‌باشد، در این بین هستند کارشناسان اقتصادی که می‌گویند اگر پایان دادن به بازی شرطی کردن اقتصاد ایران با موضوع برجام، تورمی هم در پی داشته باشد، بهتر از این است که این بلاتکلیفی همچنان ادامه یابد، به ویژه اینکه تاریخ در حسن‌نیت غرب در عقد قرارداد با کشورهای استقلال‌طلب همیشه خوانندگان را به فصل شک و تردید هدایت کرده‌است، کما اینکه کشورهایی، چون روسیه یا ترکیه به‌رغم رشد تورم در اقتصادشان مسیر مقاومت، پایداری، ایستادگی و استقلال را برگزیده‌اند.

در این میان از وزارت راه و شهرسازی دولت سیزدهم انتظار می‌رود بسته سیاستی را در کنترل جدی قیمت زمین و ساختمان در تک‌تک استان‌ها عملیاتی کند که هم قیمت مهار شود و هم اینکه چشم‌انداز کنترل نرخ اجاره‌بها مثبت شود، متأسفانه تا کنون هیچ دولتی به شکل جدی برای کنترل بازار زمین و ساختمان با انواع و اقسام ابزارهای موجود ورود نداشته‌است. بی‌شک اگر مردم ببینند که مسئولان شیوه جدید و مردمی را در مواجهه با مشکلات اقتصادی موجود در جامعه انتخاب کرده‌اند، در کنار آن‌ها قرار می‌گیرند و مشکلات را به امید بهبود وضعیت تحمل می‌کنند.

آخرین گزارش بانک مرکزی از وضعیت مبادلات بخش مسکن حاکی است، قیمت مسکن و همچنین اجاره‌بها همچنان در مسیر رشد قرار دارد؛ اما نه به تندی تورم عمومی، از سوی دیگر بررسی‌های میدانی این رسانه از بازار مسکن تهران نشان می‌دهد که مستأجران بلافاصله پس از اتمام عید جست‌وجو در بازار ملک را برای یافتن مورد مناسب آغاز کرده‌اند، این رفتار اجاره‌نشین‌ها نشئت گرفته از این نگرانی است که در ماه‌های پیش روی وضعیت در بازار اجاره‌بها تورمی‌تر هم شود.

متوسط قیمت خانه در تهران

گزارش تحولات بازار مسکن در شهر تهران که از سوی بانک مرکزی منتشر شده، بیانگر این است که در اسفندماه سال گذشته متوسط قیمت خرید و فروش یک مترمربع زیربنای واحد مسکونی معامله‌شده از طریق بنگاه‌های معاملات ملکی تهران ۳۵ میلیون و ۱۲۰ هزار تومان بوده که نسبت به ماه قبل و ماه مشابه سال قبل به ترتیب ۲/۶ درصد و ۱۶ درصد افزایش دارد.

علاوه بر این، تعداد معاملات انجام شده در این ماه حدود ۸/۶ هزار فقره بود که نسبت به ماه قبل ۹/۱۹ درصد کاهش و در مقایسه با ماه مشابه در سال قبل ۶/۲۹ درصد افزایش را نشان می‌دهد و بررسی توزیع تعداد واحدهای مسکونی معامله‌شده در شهر تهران به تفکیک عمر بنا حاکی از آن است که واحدهای تا پنج سال ساخت با سهم ۵/۳۲ درصد بیشترین سهم را به خود اختصاص داده‌اند.

علاوه بر این، بررسی شاخص کرایه مسکن اجاره‌ای در شهر تهران و در کل مناطق شهری در اسفند ماه سال گذشته نشان‌دهنده رشدی معادل ۸/۴۵ و ۲/۵۰ درصد نسبت به ماه مشابه سال ۱۳۹۹ است.

منبع: جوان آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.