سخنگوی کرملین گفت: مسکو به منظور ایجاد شرایط مساعد برای مذاکرات میان روسیه و اوکراین، از روی حسن نیت منطقه کی‌یف را ترک کرد.

کرملین: روسیه از روی حسن نیت منطقه «کی‌یف» را ترک کرد

به گزارش قدس آنلاین، «دیمیتری پسکوف» سخنگوی کرملین امروز در مصاحبه با شبکه فرانسوی «ال سی آی» در ارتباط با عملیات نظامی روسیه در اوکراین خواستار موافقت «ولودیمیر زلنسکی» رئیس‌جمهور اوکراین با شرایط پیشنهادی مسکو در مذاکرات روسیه و اوکراین شد تا از این طریق عملیات نظامی روسیه در اوکراین متوقف شود.

بنا بر گزارش خبرگزاری روسی اسپوتنیک، پسکوف تصریح کرد: «روسیه علاقه‌مند به موافقت ولودیمیر زلنسکی با شرایط پیشنهادی در مذاکرات مسکو-کی‌یف است و قصد دارد از این طریق به عملیات نظامی پایان دهد».

وی همچنین درباره خروج نظامیان روس از منطقه «کی‌یف» نیز گفت: «خروج نیروهای روسیه از منطقه کی یف نشانه حسن نیت برای ایجاد شرایط مساعد برای مذاکرات است».

پسکوف در این خصوص گفت: «به منظور ایجاد شرایط مساعد برای مذاکرات، ما تمایل داشتیم حسن نیت خود را نشان دهیم. ما می توانیم در طول مذاکرات تصمیمات جدی بگیریم، بنابراین رئیس جمهور(ولادیمیر) پوتین به نیروهای ما دستور داد که منطقه کی‌یف را ترک کنند».

پسکوف همچنین تأکید کرد که برخلاف گزارش‌های برخی رسانه‌ها که مدعی شده‌اند روسیه به دنبال کشتن زلنسکی است، مسکو قصد کشتن رئیس‌جمهور اوکراین را ندارد.

گفتنی است؛ پس از خروج نیروهای روسیه از شهرهای حومه کی‌یف، اوکراین و همپیمانان غربی این کشور، سناریوی جدیدی را برای متهم کردن روسیه به قتل عام غیرنظامیان به راه انداختند و مقام‌های اوکراینی مدعی شدند که در برخی مناطق به خصوص در شهر بوچا جسد تعداد زیادی غیرنظامی در خیابان‌های شهر دیده شده که ظاهراً توسط نظامیان روسیه به قتل رسیده‌اند.

با این حال مقام‌های روس می‌گویند که وقایع بوچا ساختگی است و تلاش غرب برای فضاسازی علیه روسیه است.

سرگئی لاوروف وزیر خارجه روسیه روز دوشنبه با اشاره به تصاویر منتشرشده از شهر بوچا، تصریح کرد: «یک بار دیگر، یک حمله ساختگی دیگر در شهر بوچا منطقه کی‌یف پس از آن آغاز شد که نیروهای نظامی روس مطابق با برنامه و توافقات حاصله، این منطقه را ترک کرده بودند. چند روز بعد، صحنه‌سازی در آنجا ترتیب داده شد که توسط نمایندگان اوکراینی و حامیان غربی آنها از طریق تمام کانال‌ها و شبکه‌های اجتماعی انتشار یافت».

لاوروف با بیان اینکه ۳۰ مارس(۱۰ فروردین) نظامیان روسیه به طور کامل شهر بوچا را ترک کرده بودند، افزود:«در ۳۱ مارس، شهردار[بوچا] رسماً گفت که همه چیز خوب است و دو روز بعد دیدیم که چه تولیداتی در همان‌ خیابان‌ها سازماندهی شد که اکنون سعی دارند از آن برای اهداف ضد روسی استفاده کنند».

با آغاز عملیات نظامی ویژه روسیه در اوکراین، کشورهای غربی نه تنها اقدامی برای آرام کردن فضا و توقف درگیری‌ها در اوکراین انجام نداده‌اند، بلکه فشارها به مسکو را به امید منزوی کردن این کشور در جامعه بین‌المللی تشدید کرده‌اند.

در همین راستا، برخی کشورهای اروپایی همچون سوئد، فرانسه، آلمان، ایتالیا و دانمارک از تصمیم خود برای اخراج دیپلمات‌های روس خبر داده‌اند.

«الکساندر گروشکو» معاون وزیر امور خارجه روسیه تأکید کرد که کمپین کشورهای اروپایی برای اخراج دیپلمات‌های روس از قبل برنامه ریزی شده است و این امر سبب وخامت طولانی مدت روابط دیپلماتیک خواهد شد و اینکه مسکو این حق را برای خود محفوظ می‌دارد که پس از اخراج دیپلمات‌های روسی توسط فرانسه از این کشور، تلافی کند.

منبع: فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.