یک کارشناس فرهنگی گفت: بندرعباس ظرفیتش شهر خلاق غذایی و جذابیتش بر تنوع غذایی از هنر و صنایع دستی بیشتر است.

یک کارشناس فرهنگی: بندرعباس ظرفیت شهر خلاق غذایی دارد

به گزارش قدس آنلاین، رضا دبیری‌نژاد در نشست «بینافرهنگی و هویت بندرعباس» از سلسله نشست های ۴۰۰سالگی بندرعباس، با بیان اینکه فضای بینا فرهنگی در بندرعباس همواره وجود داشته است، افزود: بینا فرهنگی قومی در سپهر هرمزگان که به لحاظ هویت فرهنگی از قبل وجود داشته است، یعنی فرهنگ مناطقی چون میتاب، هرمز، بندرلنگه و ... همگی امروز بینا فرهنگی قومی در سپهر هرمزگان را شکل داده اند.

وی با بیان اینکه بینا فرهنگی همجواران با هرمزگان مانند سیرجان، بوشهر و ... به دلیل موقعیت اقتصادی تبادل وجود داشته است و ارتباط و تعامل شکل گرفته اند و جداپذیری آن ها ساده نیست، اظهار کرد: بینا فرهنگی غیرهمجوار که مربوط به قومیت هایی هستند که به دلیل شرایط کاری و اقتصادی یا ازدواج ساکن بندرعباس یا در رفت و آمدند.

دبیری نژاد با اشاره به اینکه زار هرمزگان با زار سایر مناطق تفاوت دارد و به نوعی بومی سازی یا ترجمه شده است و بخشی از فرهنگ خودمان به آن وارد شده است، خاطرنشان کرد: ما نمی توانیم نسخه پیچی کنیم یا موردی را حذف یا اضافه کنیم بلکه می توانیم دریابیم چه زمانی یک بخش به فرهنگ ما اضافه شده اند یا چه زمان عجین شده است.

وی با بیان اینکه مهاجرت چه درون سپهر استانی یا چه بیرون استانی سبب فربه شدن و غطور شدن بندرعباس شده است، اضافه کرد: چون متن قدرتمند نداشتیم بلکه کلونی های فرهنگی داشتیم که همجوار بوده اند و بندرعباس محل تلاقی آن ها شده است و فضای بینا فرهنگی ایجاد کرده و از مناطق دورتر فرهنگ های بزرگتری در بندرعباس شکل گرفته و به نوعی بندرعباس رنگین کمان فرهنگی است.

رئیس اداره موزه و موسسه کتابخانه و موزه ملی ملک ادامه داد: خونگرمی یا پذیرفتگی فرهنگی و تعامل بین فرهنگی در بندرعباس شکل گرفته چون اساس و پایه شکل گیری بندرعباس بوده و نیازمند مهاجرت و همنشینی بوده است.

وی با بیان اینکه کمتر می توان بین فرهنگ های موجود در بندرعباس نوار کشید و مرزبندی کرد زیرا این فرهنگ ها در هم تنیده و پیوند خورده اند و نمی توان کامل از هم جدا کرد، تصریح کرد: اگر بر روی فضای بین فرهنگی تمرکز کنیم می توانیم به زیست این ۴۰۰ سال بندرعباس پی ببریم.

دبیری نژاد با اشاره به اینکه برخی از تجارب را نمی توان در اسناد تاریخی پیدا کرد بلکه در واکاوی فرهنگی می توان به آن رسید و نقش مطالعات مردم شناسی در فهم این موضوع غیر قابل انکار است، عنوان کرد: در بندرعباس متن مرکزی قدرتمندی در گذشته نداشتیم در حالی که در شهرهایی همچون آبادان از گذشته و برتری هایشان صحبت می کنند و به تقویت هویتشان کمک کرده است.

وی با بیان اینکه اکنون در فضایی حرکت می کنیم که مسیر تضعیف هویت است تا تقویت و نگاه درون گرای فرهنگی و جامعه ای سبب درگیری ها و کاستن ها از یکدیگر می شود، اظهار کرد: اگر برندهایی بسازیم که سبب افتخارمان باشید سبب تقویت تعلق خاطر و هویت فرهنگی مان می شود.

این کارشناس فرهنگی با اشاره به اینکه در حوزه میراث فرهنگی داشته های بندرعباس میراث ملموس و مادی نیست بلکه سرمایه بندرعباس میراث غیرملموس است از آئین و فرهنگ گرفته تا موسیقی و غذا است، عنوان کرد: بندرعباس ظرفیتش شهر خلاق غذایی و جذابیتش بر تنوع غذایی است نه هنر و صنایع دستی.

وی با بیان اینکه بندرعباس شهر کوچه‌های بدون بن بست است و می توان همین موضوع را برند کرد و بر روی این موضوع تمرکز کرد، عنوان کرد: موسیقی در سالیان اخیر موفق ترین شاخه هنر بندرعباس بوده است و چهره های شناخته شده بسیاری از این دیار در سطح کشور مطرح هستند

دبیری نژاد بیان کرد: وقتی تحلیل فرهنگ می کنیم یعنی مجموعه طی شده تا امروز بررسی شود و وارد فضای اقتصاد و سیاست نمی شوم؛  باید حریم صحبت خود را مشخص کنیم.

وی با اشاره به اینکه دریا در جنوب در تمامی موارد از گویش گرفته تا پوشش نقش دارد که نقش آن پر رنگ تر از شمال است، تصریح کرد: گرچه بندرعباس متن مرکزی قوی نداشته اما هرمز، میناب، بندرلنگه نیز دارای پیشینه بوده و در مشارکت این فرهنگ ها بندرعباس این مسیر را طی کرده است.

این کارشناس فرهنگی با بیان اینکه به بهانه هایی همچون ۴۰۰ سالگی بندرعباس نیاز داریم، اظهار کرد: در سیاست‌گذاری فرهنگی نباید دچار تنش و چلنج شویم بلکه باید به دنبال بهانه هایی برای تولید محتوا باشیم.

وی ادامه داد: تولید محتوا امروز برگ برنده در رقابت های فرهنگی است و اگر می خواهیم به دنبال بالا رفتن کیفیت زیست باشیم باید تمامی برنامه ها را به تولید محتوا بپردازیم و با یک تولید برنامه فاخر به سمت اعتلای فرهنگ برویم.

دبیری نژاد با بیان اینکه چرا موسیقی بندرعباس مطرح است چون تولید محتوا شده و فرا سرزمینی شنیده شد و امروز نام بندرعباس در موسیقی در سطح کشور مطرح است، اضافه کرد: بازخوانی اثر لبخند زنده یاد رامی سبب شده بارها این اثری ماندگار شنیده شود و امروز به برندی برای موسیقی هرمزگان در کشور شناخته شود.

به گزارش قدس آنلاین، نشست‌های ۴۰۰سالگی بندرعباس که از اسفندماه سال گذشته آغاز شده با همت بهروز عباسی(هنرمند فیلمساز) و پژوهشکده و مرکز اسناد تاریخی شهرداری بندرعباس برگزار می‌شود. در دو نشست نخست این برنامه محمود بهفروزی درباره‌ی سفرنامه‌ی تاریخی پیترو دلاواله و علی رضایی با موضوع حافظه‌ی تاریخی بندرعباس سخنرانی کرده بودند.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.