سرپرست مرکزملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست با بیان "منشأ گرد و غبار روز گذشته از کشورهای همسایه بوده است", گفت: آلودگی هوا عصر امروز تشدید می‌شود.

 آلودگی هوا عصر امروز تشدید می‌شود/ تشدید گردوغبار در ایران با سدسازی‌ ترکیه

به گزارش قدس آنلاین، داریوش گل‌علیزاده در رابطه با منشأ آلودگی هوایی که از ابتدای روز گذشته بیش از ۲۵ استان کشور را درگیر کرده است، اظهار کرد: منشأ آلودگی هوا دیروز که تقریباً ۲۶ استان کشور را در بر گرفت، طوفان گرد و غباری بود که منشأ خارجی داشت. این طوفان از سمت مرزهای غربی کشور، شرق عراق و سوریه بوده است، همچنین بخشی از این گرد و غبار نیز برخاسته از اردن و عربستان بوده است.

وی ادامه داد: در سال‌های گذشته هم شاهد این اتفاق بودیم و بادهای عمودی و افقی این ذرات گرد و غبار را که بسیار ریز و کمتر از ۱ میکرون هستند به‌راحتی به شهرهای مختلف کشور ما منتقل کرده است.

سرپرست مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست تصریح کرد:  مقدار آلودگی از روز گذشته کاهش پیدا کرده است اما بر اساس گزارش هواشناسی از عصر امروز انتشار این گردو غبار مجدداً افزایش پیدا می‌کند.

 گل‌علیزاده دیپلماسی را اصلی‌ترین راهکار مقابله با این پدیده دانست و گفت: سازمان محیط زیست از کشورهای همسایه برای مهار و تثبیت این گرد و غبار درخواست جلسه و نشست مشترک کرده است اما تا الآن توفیقی در این زمینه به دست نیامده است. وزارت امور خارجه، وزارت نیرو، سازمان محیط زیست و سایر دستگاه‌های مسئول چه در زمینه دیپلماسی خارجی و چه در زمینه کانون‌های گرد و غبار داخلی باید همگرایی داشته باشند و به حل این مشکل کمک کنند.

وی در رابطه با پروژه سدسازی کشور ترکیه موسوم به "گاپ" هشدار داد: این پروژه عملاً بخش اعظمی از حق‌آبه دجله و فرات را قطع می‌کند و زمین‌هایی که بر اثر قطع حق‌آبه به منشأ گرد و غبار تبدیل شده‌اند، با  وزش ضعیف‌ترین بادهای عمودی و افقی گرد و غبار را به کشور ما می‌آورند. این سد خطر تشدید گرد و غبار در ایران را به‌شدت افزایش می‌دهد و لازم است با دیپلماسی درست هرچه سریع‌تر از طریق مجامع بین‌المللی در رابطه با این سدسازی‌ها اقدام کنیم و ترکیه را ملزم کنیم حق‌آبه را تأمین کند.

سرپرست مرکز ملی هوا و اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست ادامه داد: لازم است سازمان‌های مسئول در این زمینه کانون‌های گرد و غبار خارجی و داخلی را شناسایی کنند، در جایی که بشود از بوته‌کاری و نهال‌کاری توسط گونه مناسب و در سایر کانون‌ها از مالچ‌پاشی به‌وسیله مالچ مناسب و دوستدار محیط زیست برای مهار گرد و غبار استفاده کنند.

گل‌علیزاده خاطرنشان کرد: این اقدامات در یک پروسه ۱۰ساله انجام می‌شود، مگر اینکه حق‌آبه اراضی‌ای که به کانون گرد و غبار تبدیل شده‌اند، تأمین شود و این اراضی زیر کشت بروند، در این صورت می‌توان انتظار داشت که این برنامه زودتر انجام شود.

منبع: تسنیم

انتها ی خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.