مدیر سازمان حج و زیارت خراسان رضوی گفت: یکی از عملکردهای اصلی حج و زیارت استان در سال ۱۴۰۰ راه‌اندازی سفرهای عتبات در نوروز با محوریت ارتقای خدمات و آسان سازی سفر بود.

مهمترین اقدام حج و زیارت خراسان رضوی طی پارسال راه‌اندازی سفرهای عتبات بود

به گزارش قدس آنلاین، جواد شاد کریق در خصوص تعداد سفرهای زیارتی و کاروان‌های اعزامی به عتبات عالیات عراق در سال گذشته افزود: با توجه به تعطیلی سفرهای عمره و تمتع و همچنین شروع مجدد سفرهای زیارتی عتبات عالیات عراق از ۱۷ آذر ماه سال ۱۴۰۰، در این سال، برای اعزام زائران به اربعین سه هزار و ۵۸۸ ویزا از کنسولگری عراق دریافت شد.

وی با بیان این که بیشترین سفرهای زیارتی در سال ۱۴۰۰ به عتبات عالیات عراق بوده است ادامه داد: در پی آغاز سفرهای زیارتی عتبات عالیات در سال۱۴۰۰، ۱۴۹ کاروان زیارتی با ۶ هزار و ۶۴۳ زائر به عتبات عالیات عراق و چهار کاروان زیارتی با ۱۶۰ زائر به سوریه اعزام شدند که اعزام به عتبات عالیات سوریه در دو مرحله، یکی اعزام سه کاروان زیارتی با ۱۱۰ زائر از فرودگاه مشهد در ۱۵ اسفند و دیگری اعزام یک کاروان زیارتی با ۵۰ نفر از فرودگاه امام خمینی (ره) تهران در ۱۷ اسفند صورت گرفت.

مدیر سازمان حج و زیارت خراسان رضوی در خصوص میزان زائران زن و مرد اعزام شده به عتبات عالیات در سال ۱۴۰۰ بیان کرد: ۲ هزار و ۶۶۹ زایر مرد و سه هزار و ۹۸۲ زائر زن به عتبات عالیات عراق و ۷۵ زائر مرد و ۸۵ زائر زن به عتبات عالیات سوریه اعزام شدند.

شاد در خصوص میزان افزایش یا کاهش سفرهای زیارتی در سال ۱۴۰۰ نسبت به سال‌های گذشته و میزان سفرهای زیارتی در سال های ۱۳۹۹ و ۱۳۹۸ گفت: با توجه به شیوع کرونا تمامی سفرهای زیارتی با دستور ستاد کرونای کشور از اسفند ۱۳۹۸ تا آذر ماه ۱۴۰۰  تعطیل بود.

وی در خصوص میزان ویزا یا روادید صادر شده در سال ۱۴۰۰ و میزان اعزام زائران به صورت هوایی و زمینی افزود: حج و زیارت خراسان رضوی در اربعین ۱۴۰۰، سه هزار و ۵۸۸ ویزای اربعین از کنسولگری عراق در مشهد دریافت کرد که با توجه به لغو روادید برای سفرهای هوایی عراق به منظور اعزام به عتبات در دوره جدید نیاز به اخذ روادید نیست.

مدیر سازمان حج و زیارت خراسان رضوی گفت: برای اعزام‌های زمینی نیز هنوز مجوزی صادر نشده است و بالطبع اعزامی هم نداشته‌ایم. همچنین با توجه به لغو روادید برای اعزامهای سوریه نیاز به اخذ روادید نیست.

شاد در خصوص مدت زمان سفرهای زیارتی عنوان کرد: سفرهای طبیعی به عراق به صورت هفت شب است  ولی برخی از بسته های هشت شبه و یا در ماه مبارک رمضان ۱۰ شبه نیز داریم.

وی ادامه داد:اسکان زائران در هتل‌های بازدید شده توسط کارشناسان سازمان حج و زیارت و با توجه به درجه قیمتی هتل انجام می‌ شود و هر هتل بر اساس امکانات، متراژ و تجهیزات  توسط همکاران اداره کل اسکان مورد بازدید قرار گرفته و امتیازبندی می‌شود که بر اساس امتیاز مکتسبه در یک گروه قیمتی قرار می‌گیرد و در هر گروه قیمتی نیز بر اساس اطلاعات موجود در عراق کف و سقف قیمت تعیین می‌شود و شرکت‌های مجری عتبات با این اطلاعات نسبت به عقد قرارداد با مالکان هتل اقدام می‌ کنند.

منبع: ایرنا

انتها ی خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.