۲۳ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۳
کد خبر: 793884

دور نخست انتخابات ریاست جمهوری فرانسه با راهیابی « ماکرون» و « لوپن» به دور دوم، پایان یافت. ۱۴ روز دیگر سرنوشت نهایی این انتخابات رقم خواهد خورد تا پیروز آن، راهی کاخ الیزه شود

اوکراین برگ برنده ماکرون می شود؟

به گزارش قدس آنلاین، با شمارش آرا در انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، این کارزار به دور دوم کشیده شده و امانوئل ماکرون و مارین لوپن دو هفته دیگر  قرار است با هم دوباره رقابت کنند.

رئیس جمهور فعلی فرانسه از حزب «جمهوری به پیش» با کسب آرای نزدیک به ۲۷ درصد(۲۶.۹۹) و لوپن از حزب «جبهه ملی» با کمی کمتر از ۲۳ درصد(۲۲.۹) به دور دوم راه یافتند. در این دوره از انتخابات فرانسه ۱۲ نفر از احزاب مختلف نامزد بودند؛ اما رقابت اصلی میان ماکرون و لوپن جریان داشت. اکنون این دو تن به دور دوم راه یافته اند و در واقع روزهای پیش رو، روزهای تعیین کننده ای برای آینده سیاسی و اقتصادی این کشور و اتحادیه اروپا خواهد بود.

راهیابی نامزدی از جناح راست افراطی تنها با اختلاف چهار درصد نسبت به نامزدی از جریان میانه به دور دوم، نشانگر تغییر نگرش فرانسوی‌ها به سیاستمداران در این کشور است. مارین لوپن در این مدت سعی کرد خود را نماینده گروهی از فرانسوی‌ها معرفی کند که خواسته‌هایشان نادیده گرفته شده است.

علاوه بر خانم لوپن، قرار گرفتن سه کاندیدای تندروی دیگر از جناح چپ و راست در جایگاه‌های سوم تا چهارم با رایی بسیار بالاتر از جناح‌های سنتی فرانسه، نشان از اختلافات داخلی احزاب از یک سو و ناامیدی فرانسوی‌ها از احزاب سنتی در این کشور از سویی دیگر است. به عنوان مثال حزب سوسیالیست در این انتخابات کمتر از دو درصد از کل آرا را کسب کرد یا حزب جمهوری خواهان فرانسه، حزبی بااندیشه‌های راست میانه، کمتر از پنج درصد آرا را به خود اختصاص داد. با این حال، با اعلام نتایج دور اول انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، درحقیقت مرحله اصلی رقابت ها شروع شده است. ماکرون که جوان ترین رئیس جمهور تاریخ فرانسه است، در پنج سال گذشته با بحران های زیادی از جمله تظاهرات «جلیقه زردها» و همه گیری ویروس کرونا روبه رو بوده است.

تحولات اوکراین و کنشگری ماکرون

وی که در سال ۲۰۱۷ از بهبود شرایط اقتصادی در این کشور سخن گفته بود اکنون در حالی وارد رقابت انتخاباتی شده است که افزایش تورم در فرانسه و اتحادیه اروپا رکوردشکنی کرده و مسکن هم اکنون گران تر از زمان بحران کروناست. از این رو، بسیاری از شهروندان، معترض عملکرد ماکرون هستند؛ با این حال، مواضع وی در اتحادیه اروپا و در مقطع کنونی، نسبت به بحران اوکراین، سبب شده تا بسیاری، رئیس جمهور کنونی فرانسه را پیروز نهایی انتخابات بدانند.

«امیلیانو الساندری» از اعضای اندیشکده «صندوق مارشال آلمان» معتقد است: «کنشگری امانوئل ماکرون در خصوص بحران اوکراین به سختی قابل مقایسه با سایر رهبران اروپایی است. او در آستانه جنگ اوکراین، در یک سفر جنجالی راهی مسکو شد و از آن زمان، فرانسه را در خط مقدم رویکرد سه جانبه برای تقویت قابلیت های دفاعی و بازدارندگی ناتو قرار داده است، از مقاومت اوکراین حمایت می کند و در عین حال ارتباط با ولادیمیر پوتین را با وجود انزوای بی سابقه بین المللی روسیه حفظ کرده است.»

ماکرون تلاش برای اروپای مستقل تر و سرمایه گذاری در اتحادیه اروپا را به عنوان بهترین وسیله برای دفاع از منافع ملی فرانسه در سطح جهانی به عنوان محور سیاست خارجی مطرح کرده است؛ اما در سوی دیگر رقابت های انتخابات ریاست جمهوری فرانسه، «مارین لوپن» با یک دیدگاه کاملا ملی گرایانه قرار دارد. وی خواهان خروج فرانسه از فرماندهی نظامی ناتو و به چالش کشیدن معاهدات اتحادیه اروپا برای بازیابی استقلال فرانسه است.

لوپن کنترل مهاجرت و بهتر شدن شرایط اقتصادی را نیز وعده داده است. با این همه، نظرسنجی ها از پیروزی ماکرون در دور دوم انتخابات ریاست جمهوری فرانسه خبر می دهند. به هر حال، به نظر می رسد ۱۴ روز آینده، روزهای بسیار تعیین کننده ای در سپهر سیاسی فرانسه و اروپا باشد زیرا در صورت پیروزی لوپن، شهروندان فرانسه و اروپا با تغییرات جدی مواجه خواهند شد، تغییراتی که نه فقط بر سیاست های ملی فرانسه اثر گذار خواهد بود بلکه ماهیت سیاست را در اتحادیه اروپا تغییر خواهد داد.

منبع: خراسان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.