از زمان حمله استاکس‌نت به تأسیسات هسته‌ای ایران، تهران بر گسترش عملیات سایبری و قابلیت‌های نظارت دیجیتالی خود تمرکز کرده است. ایران متحد خود، حزب الله، را به عنوان بخش کلیدی از برنامه سایبری تقویت شده اش می بیند. دولت ایران آموزش و فناوری سایبری را به عوامل حزب الله ارائه کرده و اخیراً به این گروه مستقر در لبنان کمک کرده تا واحد سایبری ضد جاسوسی خود را بسازد.

ایران چگونه حزب‌الله را تبدیل به یک قدرت سایبری کرده است؟

گروه ترجمه قدس آنلاین (امیرمحمد سلطانپور) - تحت هدایت نیروی قدس سپاه پاسداران انقلاب اسلامی ایران، واحد سایبری جدید حزب الله در درجه اول، وظیفه جمع آوری اطلاعات در مورد نهادهای دولتی لبنان و تقویت دفاع سایبری دستگاه امنیتی ایران را بر عهده دارد. این واحد تحت حمایت ایران همچنین حملات سایبری را به اهداف استراتژیک مانند شرکت های گاز و نفت در کشورهای حاشیه خلیج فارس انجام می دهد. گزارش ها نشان می دهد که این واحد احتمالاً در محله ضحیه جنوبی بیروت مستقر است و تجهیزات رایانه ای مشابه دانشگاه شریف تهران دارد. ایران مدت‌هاست که «هکرهای میهن‌پرست» را می پذیرد، هکرهای میهن پرست اصطلاحی است که توسط متخصصان امنیت سایبری برای توصیف شهروندان یک کشور که درگیر اقدامات سایبری برای پیشبرد منافع استراتژیک میهن خود هستند، به عنوان بخشی از استراتژی کلی سایبری خود استفاده می‌کنند. پیمان سایبری ایران و حزب الله نشان دهنده گام بعدی در برنامه سایبری ایران است زیرا نمایندگان لبنانی، زیرساخت های سایبری بسیار ارزشمندی را با متحدان خود در تهران به اشتراک خواهند گذاشت.

حملات سایبری حزب الله مدت هاست که باعث نگرانی دولت های خاورمیانه و غرب شده است. در ژانویه ۲۰۲۱، مشخص شد که یک واحد سایبری وابسته به حزب الله، معروف به Cedar APT لبنان، به مدت بیش از یک سال به شرکت های مخابراتی و ارائه دهندگان اینترنت در ایالات متحده، بریتانیا، اسرائیل، مصر، اردن، فلسطین، امارات متحده عربی، عربستان سعودی و لبنان حمله می کرده است. ماموران سایبری Cedar لبنان به شبکه های داخلی شرکت ها مانند شرکت ارتباطات مرزی مستقر در ایالات متحده برای جمع آوری داده های حساس نفوذ کرده بودند. حرکت خاص گروه Cedar لبنان استفاده از ابزار سفارشی دسترسی از راه دور انفجاری یا به اصطلاح (RAT) است که به این گروه اجازه می دهد در معرض خطر قرار نگرفته و برای مدت طولانی در سیستم های هدف خود باقی بمانند. در سال ۲۰۱۰، دولت اوباما حزب الله را به عنوان "فنی ترین گروه تروریستی در جهان" توصیف کرد. حمایت مستقیم ایران از واحد سایبری حزب الله، پیچیدگی های فنی این سازمان را بیشتر میز خواهد کرد.

شهرت دیرینه حزب الله در انجام عملیات روانی اکنون به فضای سایبری نیز کشیده شده است. در طول همه‌گیری کووید-۱۹، حزب‌الله آموزش‌های سایبری در مورد جنگ اطلاعاتی را به درخواست کنندگان خارجی خود ارائه کرد. در تلاش برای به دست آوردن بودجه ای که به آن بسیار نیاز دارد، حزب الله، جوانان عرب را در هنر گسترش تبلیغات و پخش اطلاعات از طریق کانال های آنلاین آموزش داد. مهمتر از آن، آموزش سایبری حزب الله برای پیشبرد منافع استراتژیک ایران و براندازی دشمنان منطقه ای تهران، به ویژه اسرائیل و عربستان سعودی است. بسیاری از کارآموزان سایبری حزب الله از عراق می آیند و از گروه حامی ایران، یعنی کتائب حزب الله، حمایت می کنند. حزب الله از نیروهای سایبری خود برای گسترش نفوذ منطقه ای ایران با انتشار پیام های راهبردی تهران در کشورهای بی ثباتی مانند عراق استفاده می کند. به گفته مایک واگنهایم از مدیا لاین، "در جایی مانند عراق، که در آن دولت و نهادهای رسانه ای ضعیف هستند، رسانه های اجتماعی به صورت ویژه ای تقویت شده اند، که آموزش های حزب الله را بیش از هر زمان دیگری ارزشمند و پر تقاضا می کند."

بنابراین، چرا ایران به طور فزاینده ای از حزب الله به عنوان یک نماینده سایبری برای خود استفاده می کند؟ اولاً این کار، به تهران درجه ای از انکار برای فعالیت هایش را می دهد. این بدان معنی است که با آموزش و تقویت نیروهای سایبری متحد لبنانی، قدرت های خارجی ممکن است پس از حمله سایبری حزب الله، نتوانند علیه اهداف ایرانی مقابله به مثل کنند. از آنجایی که حزب الله یک دولت نیست، در صورت تلاش برای تلافی یک دولت خارجی، دارایی های استراتژیک آن اهداف، بسیار محدودتر خواهد بود. ثانیاً، ایران اخیراً بر اتحاد مجدد «محور مقاومت» خود متمرکز شده است. این اتحاد در سایه نیروهای نیابتی مورد حمایت ایران، مانند حزب الله و حماس، و دولت های ضدغربی در خاورمیانه، تهران را مرکز معنوی جهان اسلام می داند. پس از حمله ویرانگر استاکس‌نت، دولت ایران می‌داند که تقویت قابلیت‌های سایبری، در کنار قدرت نظامی، بخش مهمی از جنگ قرن بیست و یکم است. در سال ۲۰۱۵، گزارش شد که دولت ایران بودجه امنیت سایبری خود را در یک دوره دو ساله، ۱۲۰۰ درصد افزایش داده است. اگر تهران بخواهد هژمون منطقه‌ای در خاورمیانه باشد و جانشین نفوذ آمریکا و اسرائیل در منطقه گردد، تقویت قابلیت‌های سایبری جنبش‌ها و سازمان‌های طرفدار ایران در خاورمیانه ابزاری حیاتی برای دولت ایران خواهد بود.

در حالی که رقابت با روسیه و چین همچنان اولویت اصلی سیاستگذاران و مقامات امنیتی ایالات متحده است، درک تهدید سایبری ناشی از حزب الله باید بیشتر مورد توجه آن ها قرار گیرد. حمله سایبری ویرانگر به زیرساخت های حیاتی ایالات متحده نه تنها می تواند منافع مالی ایالات متحده را به خطر بیندازد بلکه جان شهروندان آمریکایی را نیز به خطر خواهد انداخت.

*بازنشر مطالب دپارتمان ترجمه به منزله تأیید یا رد محتوای آن نیست و صرفا جهت آگاهی مخاطبان قدس آنلاین منتشر می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.