میلیون‌ها نفر از مردم پاکستان در مخالفت با عزل نخست‌وزیر این کشور از قدرت و دخالت‌های ایالات متحده دست به تظاهرات زدند.

خیزش ضدآمریکایی پاکستانی‌ها

به گزارش قدس آنلاین، به دنبال عزل «عمران‌خان» که با فشارها و اقدامات آمریکا و سرویس اطلاعات مرکزی این کشور موسوم به سیا صورت گرفت، میلیون‌ها نفر از حامیان وی در شهرهای مختلف این کشور تظاهرات برگزار و با سر دادن شعارهایی مخالفت خود را با دخالت‌های واشنگتن در این کشور اعلام کردند. این تظاهرات در اغلب شهرهای بزرگ و کوچک برگزار شد و مردم پس از افطار به خیابان‌ها آمدند. برخی منابع خبری از سر دادن شعارهای ضدآمریکایی و سوزاندن پرچم این کشور نیز در برخی از این تجمعات خبر داده‌اند. در اسلام‌آباد معترضان شعار دادند «طرفداران آمریکا خائن هستند». در لاهور نیز تظاهرات اعتراضی مردم به صحنه مخالفت با دخالت‌های آمریکا تبدیل شد و براساس تصاویر منتشر شده هزاران نفر در این تظاهرات ضدآمریکایی شرکت کردند. در شهر بندری کراچی نیز ده‌ها هزار نفر با سردادن شعارهایی خواستار بازگشت عمران‌خان به قدرت شدند.

عمران‌خان هم با انتشار یکی از ویدئوهای این اعتراضات در حساب توییتری خود نوشت: از همه مردم پاکستان به خاطر حمایت و اعتراض به تغییر دولت که مورد حمایت آمریکا بود تشکر و قدردانی می‌کنم. عمران‌خان با «راهزن» خطاب کردن مخالفانش که در سودای کسب قدرت هستند، افزود: در تاریخ کشورم چنین جمعیتی که برای سرنگون کردن حکومت راهزنان به خیابان آمده باشند ندیده بودم.

برخی تحلیلگران مخالفت عمران‌خان با سیاست‌های آمریکا و صادر نکردن مجوز برای احداث پایگاه‌های ایالات متحده در پاکستان را عامل اصلی در برکناری کودتاگونه وی از قدرت می‌دانند. سیاست مستقل عمران‌خان و اعلام بی‌طرفی وی در جنگ اوکراین و روسیه و سفر اخیر او به مسکو از عوامل عصبانیت کاخ سفید از کابینه عمران‌خان بود. پیش از این عمران‌خان گفته بود امروز آغاز یک مبارزه برای آزادی در برابر توطئه‌ها و دسیسه‌های خارجی است. اسلام‌آباد در کنار کشورهایی نظیر چین، ایران و هند (متحد راهبردی آمریکا) موضع ممتنع در قبال جنگ اوکراین پیش گرفت و خواهان پایان درگیری‌ها شد.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.