۲۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۴:۲۲
کد خبر: 794144

روزنامه لبنانی الاخبار با انتشار یادداشتی از همکاری اردن با رژیم صهیونیستی در سختگیری علیه فلسطینی‌ها در مسجدالاقصی پرده برداشته است.

به گزارش قدس آنلاین، روزنامه لبنانی الاخبار با انتشار یادداشتی از همکاری اردن با رژیم صهیونیستی در سختگیری علیه فلسطینی‌ها در مسجدالاقصی پرده برداشته است. همزمان با اعلام برنامه شهرک‌نشینان صهیونیست برای حمله به مسجدالاقصی و ذبح نذورات در داخل آن به مناسبت «عید پسح یهودیان» تصمیم مدیر مسجدالاقصی که از اردن پول می‌گیرد ممنوعیت اعتکاف فلسطینی‌ها در حرم قدسی پیش از ۱۰روز آخر ماه مبارک رمضان اعلام می‌شود. تصمیمی که موجب نارضایتی گسترده فلسطینی‌ها شد و درعین‌حال  پیام‌های هشداری از سوی مقاومت به مسئولان این امر داده شد و اعلام کردند که به هر قیمت که شده اجازه‌ نمی‌دهد به مناسبت عیدیهودیان ذبحی در مسجدالاقصی صورت گیرد.

نقش اردنی‌ها در جلوگیری ازاعتکاف فلسطینیان

روزنامه لبنانی الاخبار با انتشار یادداشتی در این خصوص نوشت: «گرچه تصمیم برای جلوگیری از اعتکاف مسلمانان در مسجدالاقصی با امضای وزارت اوقاف فلسطین صورت گرفته اما نقش اردن در این تصمیم را نمی‌توان نادیده گرفت که به درخواست اسرائیل برای کاهش تنش بین فلسطینی‌ها و سربازان و شهرک‌نشینان دشمن که می‌خواهند به مناسبت «عید پسح یهودیان» به مسجدالاقصی یورش آورند و نذورات خود را در داخل آن قربانی کنند.»

به گفته یک منبع در مقاومت فلسطین، گروه‌های مقاومت در نوار غزه تجاوزهای ارتکابی در مسجدالاقصی را پیگیری کردند، علاوه بر این «مداخله مذموم اردن برای

جلوگیری از اعتکاف در داخل مسجد در مرحله کنونی»که در پوشش تصمیم مدیر حرم قدسی کوه اعلام‌شده را رصد کردند.وی فاش کرد که اطلاعات واصله به گروه‌های فلسطینی نشان می‌دهد که این مداخله به بهانه قیمومیت اردن صورت گرفته است و تصمیم ممنوعیت اعتکاف در مسجدالاقصی، بر اساس تفاهماتی که بین اردنی‌ها و مقامات اشغالگر و پس از سفر  ماه گذشته مقامات این رژیم به اردن حاصل شد، گرفته‌شده است. این منبع در ادامه پرسید: چرا اردن برای جلوگیری از ورود شهرک‌نشینان صهیونیست به مسجد مداخله نمی‌کند و نقش آن در جلوگیری از تصمیم آن‌ها برای ذبح قربانی‌هایشان در داخل حرم قدسی و اقامه شعائر یهودی در مسجدالاقصی چیست؟

دستور اوقاف اردن به مدیر مسجدالاقصی

این منبع تأکید کرد: «وزارت اوقاف اردن به عمر الکسوانی، مدیر مسجدالاقصی، «وابسته به اوقاف اردن»دستور داده تا قبل از ورود به ۱۰ روز پایانی ماه مبارک رمضان، از اعتکاف در داخل مسجدالاقصی جلوگیری کند. این تصمیم پس‌ازآن صورت گرفت که فلسطینی‌ها به‌منظور جلوگیری از ادای مناسک یهودیان در مسجدالاقصی، فراخوان‌هایی را برای برگزاری اعتکاف از دوشنبه‌شب منتشر کرده بودند. الکسوانی تصمیم خود را این‌چنین توجیه کرده که این امر عرف است اما وضعیت خاص مسجدالاقصی در سال جاری ایجاب می‌کرد که برای حفاظت آن، اقدامات لازم ازجمله افزایش روزهای اعتکاف صورت گیرد.»
به نوشته الاخبار، تصمیم الکسوانی خشم گسترده‌ای را در میان فلسطینی‌ها برانگیخت به‌ویژه که همزمان با اعلام شهرک‌نشینان برای انجام یورش گسترده به مناسبت عید پسح «مصادف با ۱۵/۴/۲۰۲۲» به مسجدالاقصی در چارچوب  تلاش‌های آن‌ها برای تقسیم آن و ایجاد معبد ادعایی در جای خود، اعلام شد. در همین راستا، برخی منابع در جنبش حماس اعلام کردند که این جنبش مقاومت در پیام‌های دوگانه به میانجیگران در خصوص وضعیت مسجدالاقصی و اردوگاه آوارگان جنین گفته است: «هیچ‌گونه تخلفی قابل‌قبول نخواهد بود و جنبش حماس به تعهدات خود در قبال این دو قضیه عمل می‌کند و به ذبح قربانی در مسجدالاقصی به هر قیمتی که باشد، اجازه نمی‌دهد.» این پیام‌ها همزمان با تهدیدهای «زیاد النخاله» دبیرکل جنبش جهاد اسلامی ارسال‌شده است. وی تصریح کرده بود که مقاومت اجازه نخواهد داد که نیروهای اسرائیلی اردوگاه جنین را جدا کنند حال هزینه آن هر چه که باشد.

اولتیماتوم مقاومت به صهیونیست‌ها

برخی منابع عالی‌رتبه فلسطینی از تلاش‌های دستگاه اطلاعات مصر و تماس‌های آن با دو طرف فلسطینی و اسرائیلی برای ممانعت از نابسامانی اوضاع میدانی فلسطین خبر دادند.روزنامه «رأی الیوم» به نقل از این منابع نوشت که گروه‌های فلسطینی ازجمله حماس و جهاد اسلامی طی چند ساعت گذشته چندین تماس از مسئولان دستگاه اطلاعات مصر در خصوص حفظ آرامش در غزه دریافت کردند.

به گفته این منابع، مصر به گروه‌های فلسطینی ابلاغ کرده است که تل‌آویو خواهان اعمال فشار بر گروه‌های مقاومت برای عدم مشارکت در حوادث جاری در کرانه باختری و قدس اشغالی  و اجتناب از شعله‌ور شدن جبهه غزه، است و اعلام کرده که در غیر این صورت دست به عملیات نظامی نامحدود در غزه خواهد زد.این منابع گفتند که گروه‌های مقاومت در غزه در پاسخ به این تهدیدات تل‌آویو، به میانجی مصری گفته‌اند که آرامش در نوار غزه هرگز طولانی نخواهد بود و چنانچه این رژیم به تجاوزات خود علیه فلسطینیان در کرانه باختری و قدس ادامه دهد، غزه پاسخ محکمی به آن خواهد داد.

به نوشته این روزنامه، گروه‌های مقاومت فلسطین همچنین به رژیم صهیونیستی تنها چند ساعت زمان داده‌اند تا حملات خود علیه فلسطینیان اعم از به شهادت رساندن فلسطینیان، بازداشت ده‌ها نفر و تشدید محدودیت‌های اعمالی علیه فلسطینیان را متوقف کند.پیش‌تر نیز «زیاد النخاله» دبیر کل جنبش جهاد اسلامی تهدید کرده بود که مقاومت هرگز اردوگاه جنین را تنها نخواهد گذاشت و غزه هرگز در حوادث جاری در کرانه باختری و قدس اشغالی بی‌طرف نخواهد بود.

اوضاع بحرانی در کرانه باختری

از سوی دیگر، تحولات به‌سرعت در کرانه باختری به‌ویژه در استان جنین و اردوگاه‌های آن به‌پیش می‌رود و نیروهای مقاومت در جنین آماده مقابله با عملیات نظامی احتمالی ارتش صهیونیستی در این اردوگاه هستند.به نوشته روزنامه الاخبار، نیروهای امنیتی و نظامی رژیم صهیونیستی در پی انجام عملیات‌های استشهادی از سوی جوانان «جنین» اعلام کرده‌اند که در حال بررسی انجام عملیات نظامی در این اردوگاه هستند. اردوگاهی که شاهد جنبش و حرکت تازه‌ای از سوی مقاومت است.

همزمان دایره درگیری‌ها در سراسر کرانه باختری چندین برابر شده و تیراندازی به سمت نظامیان صهیونیست علاوه بر شهرها و اردوگاه‌ها در روستاها نیز گزارش می‌شود.روزنامه الاخبار در گزارش خود نوشت که شرایط فعلی کرانه باختری بسیار شبیه اوضاعی است که سال گذشته همزمان با جنگ ۱۲ روزه غزه شاهد بودیم.

منبع: رسالت

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.