۲۵ فروردین ۱۴۰۱ - ۰۲:۱۳
کد خبر: 794217

یکی از چالش‌هایی که دولت نوپای سیزدهم را از بدو شکل‌گیری‌اش تا امروز تهدید می‌کند، تلاش بخشی از بدنه مدیران میانی  و مسئولان سیاسی کشور برای معطل‌سازی اجرای طرح‌های تحول نظام تا استنتاج نتیجه در مذاکرات با غرب بوده است.

به گزارش قدس آنلاین، یکی از چالش‌هایی که دولت نوپای سیزدهم را از بدو شکل‌گیری‌اش تا امروز تهدید می‌کند، تلاش بخشی از بدنه مدیران میانی  و مسئولان سیاسی کشور برای معطل‌سازی اجرای طرح‌های تحول نظام تا استنتاج نتیجه در مذاکرات با غرب بوده است.

این مسئله به عنوان یک گزاره بحران زا می‌تواند زمینه‌ساز افول توان ملی برای مواجهه با بحران‌ها و همچنین تداوم خسارت محض در حوزه‌های ملی و بین‌المللی باشد. در دوران هشت‌ساله تفکر غرب‌گراآنچه برای جامعه ایرانی اتفاق افتاد، چیزی جز عقبگرد و از دست دادن ظرفیت‌های زمانی و تاریخی نبود؛ تا جایی که موجب خدشه‌دار شدن اعتماد عموم جامعه نسبت به اراده نظام اسلامی در برابر غرب استکبارگر شد.

به همین خاطر باید دولت و دکتر رئیسی برای جلوگیری از تداوم غرب‌گرایی در مدیران میانی و اثرگذار گام‌های اساسی‌تری بردارند. از جمله گام‌های اساسی ضرورت اتمام حجت دولت فعلی با مدیران معتقد به دولت غرب‌گرای پیشین احساس می‌شود و پایان دادن به تفکری که لازمه حل مشکلات کشور را واردات مدیر از غرب می‌داند، مصداق  تکرار مبارزه تاریخی با آن تفکری است که نواب صفوی به دنبال مبارزه با آن به شهادت رسید. در ادامه، دولت باید آن دسته از مدیرانی که در برابر خودکفایی ملی انعطاف ندارند را به سطوح بی تأثیر تنزل دهد و مدیران معتقد به منافع ملی و رشد کشور را وارد عرصه کند تا روند حل بحران‌های مدیریتی سیر صعودی بگیرد. در این میان نقش اقتدارگرایی قانونی و نقشه راه برای اجرای طرح‌های حلال بحران‌ها به همه مدیران ابلاغ گردد و کم‌کاری مدیران و افراد مسئول در سطوح عالی سیاسی و عملیاتی کشور توسط نهادهای بازرسی و قانونی رصد و خطاهای سیستمی با کنترل لحظه‌ای و دقت تمام پایش شود.

اینکه مدیریت کشور را معطل مذاکره نکنیم بایسته‌ای است که رهبر معظم انقلاب در سخنان اخیر خود دوباره به آن تأکید کردند. حضرت آیت الله خامنه ای در نشست روز سه شنبه خود با مسئولان نظام ضمن اشاره به مسئله مذاکرات تأکید کردند : «در برنامه‌ریزی‌های کاری کشور مطلقاً معطل مذاکرات هسته‌ای نشوید و کار خودتان را جلو ببرید. اینجور نشود که اگر مذاکرات به نتایج مثبت یا نیمه مثبت یا منفی رسید، در کار شما خللی ایجاد شود و کار خودتان را بکنید». رهبر معظم انقلاب در بخش دیگری از بیاناتشان با تأکید بر اینکه، دیپلماسی کشور در جهت خوبی حرکت می‌کند، تأکید کرده‌اند:« آنچه  حالا در مسائل دیپلماسی مورد توجه هست مسئله هسته‌ای است. هیئت مذاکره‌کننده، رئیس‌جمهور و شورای امنیت ملی را در جریان می‌گذارند و تصمیم می‌گیرند و جلو می‌روند. هیئت مذاکره ما هم تا اینجا برابر زیاده‌خواهی طرف مقابل مقاومت کرده و خواهد کرد».

سید ابراهیم رئیسی، رئیس جمهور کشورمان نیز در برنامه‌های انتخاباتی‌اش، پایبندی به برجام با اقتدار خارجی در امتداد اقتدار داخلی را اصل اول سیاست خارجی خود دانسته و سامان دادن اقتصاد، معیشت و فرهنگ و مسائل اجتماعی و حقوق مردم در عرصه سیاست خارجی، تردید نکردن برای رفع تحریم‌ها و در کنار آن خنثی‌سازی تحریم و شرطی نکردن اقتصاد، توجه ویژه به دیپلماسی اقتصادی در کنار دیپلماسی سیاسی و استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی منطقه‌ای بخش‌های دیگر وعده‌های وی برای مدیریت خدمات متقابل سیاست خارجی و سیاست خارجی دولت او بوده است.

بر همین اساس لزوم رویکرد قوی درونگرایانه و مدیریت جهادی از اصلی‌ترین شاخصه‌هایی است که با تداوم همدلی و اتحاد آحاد جامعه ایران اسلامی می‌تواند به حل مشکلات کشور کمک کند. نقش «جهاد تبیین» آن چیزی است که در عملکرد دولت مغفول است و دولت برای جلب همیاری و همکاری ملت ایران از خواص جهاد تبیین بهره مند شود و ملت شریف ایران را از خدمات خود آگاه و کید دشمنان را نیز به آن‌ها اطلاع رسانی و روشنگری کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.