۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۲۹
کد خبر: 794450

در دهه گذشته، بازار کار کانادا با کمبود نیروی کار ماهر مواجه بوده است. اما در طرف مقابل، موانع متعددی نیز بر سر راه مهاجرت نیروی کار ماهر و یافتن شغل در رشته‌های مرتبط وجود داشت.

آیا کانادا واقعا برای مهاجرت کاری مناسب است؟

منظور از این موانع و سختی‌ها، رویارویی با کارفرمایان ناآشنا با مدارک و تجربه کاری بین المللی، پیچیده بودن شرایط همکاری با شرکت‌های حرفه‌ای، تبعیض در استخدام و موانع زبانی است که متقاضی کار با آنها مواجه است.   

راه‌های مهاجرت به کانادا

کشور کانادا چندین برنامه مهاجرتی دارد که شما برای انتخاب بهترین راه های مهاجرت به کانادا میتوانید از طریق این برنامه‌ها اقدام کنید. این برنامه‌ها، مسیر مهاجرت به کانادا را هموارتر می‌کنند:

برنامه اکسپرس اینتری: برنامه اکسپرس اینتری کانادا، یکی از سریعترین راه‌ها برای دریافت اقامت دائم کانادا است. با این حال، برای ورود به این برنامه شما هم باید از لحاظ شغلی فرد بسیار ماهری باشید و هم اینکه امتیاز جاب آفر داشته باشید. برنامه اکسپرس اینتری اساسا مبتنی بر امتیازدهی است و شما در این سیستم بر اساس تجربه کاری، مدارک، دانش و تحصیلات و مهارت‌های کاری خود امتیاز دریافت خواهید کرد.

برنامه نیروی کار ماهر فدرال: این برنامه یکی از شاخه‌های ورود به برنامه اکسپرس اینتری کانادا است. جهت واجد شرایط بودن برای این برنامه، شما باید حداقل ۱۰ سال سابقه کار در مشاغل مدیریتی، مشاغل حرفه‌ای یا مشاغل فنی و مهارتی داشته باشید.

برنامه تجارت حرفه‌ای فدرال: جهت اقدام و اطلاخ از شرایط ویزای کار کانادا از طریق این برنامه، شما باید طی ۵ سال گذشته، حداقل ۲ سال سابقه کار در حوزه تجارت حرفه‌ای داشته باشید. همچنین داشتن مهارت زبان (در هر چهار مهارت اصلی زبان اعم از گفتاری، خواندن، نوشتار و شنیدار) جزو الزامات این برنامه است.

برنامه نامزد استانی: جهت ورود به این برنامه، شما باید توسط یکی از استان‌های کانادا نامزد به عنوان نامزد مهاجرت انتخاب شوید و همچنین واجد شرایط الزامی این برنامه باشید. توجه داشته باشید که هر استان،‌ گروه‌های خاصی از افراد را از بین دانشجویان، نیروی کار ماهر، مشاغل تجاری و نیروی کار نیمه ماهر، برای این برنامه انتخاب میکند.

چالش‌های پیش روی مهاجران کاری در کانادا

موانع زبانی

مانع زبان، یکی از بزرگترین سدهایی است که بر راه افراد تازه وارد به کانادا قرار دارد. چنانچه شما به یکی از دو زبان رسمی کانادا یعنی انگلیسی و فرانسوی تسلط نداشته باشید، در این حالت پیدا کردن شغل، برقراری روابط با دیگران و دوستیابی، یا حتی انجام امورات ساده‌تر نظیر خرید و پر کردن انواع فرم‌ها نیز میتواند برای شما هم کلافه کننده و هم استرس‌زا باشد. مثلا در ایالت آلبرتا کانادا، اکثریت مردم در محیط کاری و حتی در موقعیت‌های روزمره به زبان انگلیسی با یکدیگر صحبت میکنند، بنابراین اگر انتظار دارید که پیشرفت کنید، باید زبان بلد باشید. از اینرو،‌ اکثریت مهاجران برای یادگیری یا حتی بهتر کردن زبان انگلیسی خود، در کلاس‌ها و دوره‌های  ESL شرکت میکنند.

به محض ورود به کانادا،‌ ممکن است لازم باشد که برای سنجش سطح زبان و دریافت مدرک CLB (مدرک معیار سنجش زبان کانادایی) در آزمون زبان شرکت کنید. اخذ مدرک CLB برای ورود به بسیاری از برنامه‌های آموزشی اعم از دوره  LINC (برنامه آموزش زبان برای تازه واردان به کانادا) که برای مهاجران در سراسر کشور برگزار میشود الزامی است. همچنین موسسات متعدد دیگری نیز در سراسر کشور وجود دارند که واردان به کانادا میتوانند بصورت رایگان در آنها تعیین سطح زبان خود را بگذرانند.

یافتن شغل

یکی دیگر از چالش‌هایی که مهاجران در یافتن شغل علاوه بر زبان با آن مواجه هستند، اعتبار مدرک تحصیلی و داشتن تجربه و سابقه کاری مرتبط در کانادا است. برای مهاجرانی که تحصیلکرده هستند و قبلا در کشور خود شغل مناسبی داشته‌اند، ممکن است این مسئله که قادر به پیدا کردن کار در کانادا نباشند یا موقعیتی که در ایران داشته‌اند را در کانادا نداشته باشند،‌ آزار دهنده و ناامید کننده باشد. کارفرمایان در کانادا معمولا تجربه و سابقه کار در کانادا را ارجح‌تر میدانند و بعضا برای برخی موقعیت‌های شغلی، معادل سازی مدارک و گواهینامه‌های اخذ شده در خارج از کشور را فاقد اعتبار میدانند. همچنین، کارفرمایان دیدگاه‌های خاص خود را در رابطه با مزایا و معایب استخدام افراد تازه وارد دارند. برخی از آنها عقیده دارند که عدم آشنایی کافی افراد تازه وارد با فرهنگ این کشور، بر ادغام شدن آنها در محیط کاری نیز تاثیر خواهد داشت. از اینرو، شرکت کردن در کارگاه‌های آموزشی در مورد فرهنگ محل کار کانادا کمک بزرگی برای آشنایی و ایجاد ارتباط با دیگران خواهد بود. همچنین، شما می‌توانید فرآیند اعتبار بخشی و معادل‌سازی مدارک خود را قبل از ورود به کانادا شروع کنید.   

شوک فرهنگی

شوک فرهنگی، مجموعه‌ای از احساساتی که شما پس از ترک میهن و فرهنگ آشنای خود برای زندگی در یک محیط و فرهنگ متفاوت تجربه میکنید را توصیف می کند. برای عده زیادی از مهاجران، کنار آمدن با این تفاوت‌های فرهنگی کار بسیار دشواری است. شوک فرهنگی پدیده‌ای است که ۳ فاز مختلف دارد. فاز ۱ : هر چیزی که در کشور می بینید و انجام می دهید برایتان هیجان انگیز و مثبت است. فاز ۲: احساس انزوا، غم و عصبانیت به سراغ شما می‌آید. فاز ۳: شما شروع به پذیرش تفاوت فرهنگی محیط جدید می کنید و سعی میکنید خود را با شرایط وفق بدهید.

از طریق وفق دادن خود با فرهنگ جدید، بجای اینکه احساس اضطراب و ناامیدی داشته باشید میتوانید بر شوک فرهنگی خود غلبه کنید و روابطتان را با اطرافیان خود گسترش دهید. پذیرفتن باورها و ارزش‌های مختلف به این معنا نیست که شما آنها را جایگزین عقاید و ارزش‌های خود میکنید، بلکه شما یاد میگیرید که به آنها احترام بگذارید و با وجود آنها زندگی کنید. ذهن خود را همیشه آزاد و باز نگه‌دارید و هر چیز جدید و متفاوتی را اشتباه تلقی نکنید. کانادا کشوری مملو از تنوع است و سازگاری با آن بسیار آسان است. پس کمی زمان و فرصت به خود بدهید.

انزوا و تنهایی

انزوای اجتماعی یکی از چالش‌های دیگریست که تنها مختص مهاجران نیست. بودن در یک کشور غریبه و دور بودن از خانه، خانواده و دوستان ممکن است باعث ایجاد حس تنهایی و انزوا در فرد شود. وفق پیدا کردن و عادت کردن به محل جدید بطوری که در آن احساس راحتی کنید،‌ کمی زمان میبرد. همینطور برای مردم بومی این کشور نیز زمان میبرد تا به بودن شما عادت کنند. جامعه کانادا و کلانشهرهای آن، با مردمی از کشورها و فرهنگ‌های مختلف تشکیل شده است. از اینرو، انجمن‌های اجتماعی برای کمک به سازگار شدن با این شرایط بسیار مفید هستند. با شرکت کردن در این انجمن‌ها با افراد مختلفی برخورد میکنید و حتی شاید هموطنان خود را نیز در این جلسات ملاقات کنید. چه بسا که با افراد متعددی نیز در این جلسه‌ها دوست شوید و آنها در این کشور جدید حامی و پشتیبان شما باشند.

آب و هوا

آب و هوای کانادا نیز دقیقا مثل جمعیت این کشور متنوع است. با توجه به وسعت و تنوع جغرافیایی کانادا،‌ آب و هوای این کشور نیز در نقاط مختلف آن متفاوت است. مثلا آلبرتا آب و هوای قاره ای و مرطوب، با تابستان‌های گرم و زمستان‌های سردی دارد. با این حال،‌ اکثریت مردمی که در این کشور زندگی میکنند، میگویند که پیش بینی آب و هوای کانادا کاملا غیر ممکن است. در کانادا حتی ممکن است وسط تابستان، درست مانند زمستان برف داشته باشید.

نکات مهمی که اگر قصد مهاجرت به کانادا را داشته باشید باید آنها را بدانید.

به عنوان یک مهاجر، باید از چند نکته ضروری آگاه باشید:

  • اجاره یا خرید مسکن در کانادا: زمانی که برای اولین بار به کانادا نقل مکان می کنید، میتوانید تا پیدا کردن یک مکان دائمی، از هتل، هاستل یا اقامتگاه‌های وب سایت Airbnb به عنوان مسکن موقت استفاده کنید. پس از اسکان در این مسکن‌های موقت، میتوانید به دنبال مکانی برای اسکان دائمی بگردید. همیشه در مراحل اولیه، اجاره ملک برا خرید آن ارجح‌تر است. متوسط قیمت اجاره یک آپارتمان یک خوابه در کانادا برابر با ۱۵۰۰ دلار کانادا است. اما توجه داشته باشید که این قیمت در شهرهای بزرگتر به مراتب بیشتر است.

  • افتتاح حساب بانکی: پس از حل شدن مسئله مسکن، برای انجام اموراتی مانند نقل و انتقال پول و انجام تراکنش‌های مالی، به یک حساب بانکی نیاز خواهید داشت. جهت افتتاح حساب بانکی باید کارت شناسایی داشته باشید. اما برای شما ارائه کارت اقامت دائم نیز کافی است. جهت سهولت انجام این کار برای شما، بانک‌های زیر خدمات ویژه‌ای را تحت برنامه «مهاجران تازه وارد» ارائه می‌کنند:

    • بانک ملی کانادا

    • بانک مونترال

    • رویال بانک کانادا

    • بانک تجارت سلطنتی کانادا

  • بهداشت و درمان: کانادا برای شهروندان خود، خدمات بهداشتی و درمانی رایگان ارائه میکند. اما این خدمات درمانی بیمه دولتی برای شما تا حدود ۳ ماه پس از مهاجرت ممکن است در دسترس نباشد. به همین دلیل در این دوره ابتدایی شما باید بیمه درمانی خصوصی خریداری کنید. همچنین باید توجه داشته باشید که بیمه درمانی دولتی در کانادا، هزینه کامل خدمات درمانی اعم از دندانپزشکی، اورژانس، داروهای تجویزی و غیره را پوشش نمی دهد.

  • پرداخت مالیات: در کانادا شما باید در سطوح فدرال، استانی و شهری مالیات بپردازید. مالیات بر درآمد به طور خودکار از حقوق شما کسر می‌شود، اما اگر خوداشتغال باشید، باید مالیات خود را طی یک یا چند قسط، پرداخت کنید. علاوه بر این، در کانادا برای هر خرید شما ملزم به پرداخت مالیات بر فروش هستید. بنابراین از تفاوت قیمت پرداختی حین خرید تعجب نکنید.

برای مهاجرت به کانادا به چه میزان بودجه مالی نیاز دارید؟

جهت اقامت در کانادا حداقل به ۱۳۲۰۰ دلار کانادا نیاز دارید. این مبلغ، میزان بودجه متوسطی است که هزینه‌های یک فرد مجرد را کفاف میکند. اگر شما با خانواده خود به کانادا آمده باشید، به بودجه مالی به مراتب بیشتری نیاز خواهید داشت. از سوی دیگر، شما باید هزینه‌های غیر منتظره دیگری مانند مالیات ورودی، هزینه‌های حمل و نقل اسباب و اثاثیه، تایید یا قانونی کردن اسناد و غیره را نیز در نظر بگیرید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.