۲۷ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۳
کد خبر: 794470

بانک جهانی پیش‌بینی خود را درخصوص رشد اقتصادی و تورم ایران در ۲۰۲۲ تغییر داد. بر اساس گزارش جدید بانک جهانی، رشد اقتصادی در سال جاری میلادی به رقم ۷/ ۳درصد خواهد رسید که نسبت به پیش‌بینی قبلی این نهاد به میزان ۳/ ۱واحد درصد بیشتر است.

رشد و تورم ایران از دوربین جهانی
به گزارش قدس آنلاین، بانک جهانی پیش‌بینی خود را درخصوص رشد اقتصادی و تورم ایران در ۲۰۲۲ تغییر داد. بر اساس گزارش جدید بانک جهانی، رشد اقتصادی در سال جاری میلادی به رقم ۷/ ۳درصد خواهد رسید که نسبت به پیش‌بینی قبلی این نهاد به میزان ۳/ ۱واحد درصد بیشتر است. گزارش بانک جهانی، بهبود وضعیت تولید در بخش خدمات و نفت را عامل اصلی افزایش رشد عنوان کرده است. بر اساس گزارش جدید، نرخ تورم نیز در سال جاری میلادی به رقم ۶/ ۳۷درصد خواهد رسید که این رقم نیز نسبت به پیش‌بینی قبل ۱/ ۳واحد درصد کمتر است.

Untitled-1 copy

بانک جهانی در گزارش جدید خود از منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا(منا) پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی ایران در سال‌جاری میلادی را افزایش داد. این نهاد بین‌المللی اعلام کرده است که رشد اقتصاد ایران در سال‌۲۰۲۲ به ۷/ ۳‌درصد خواهد رسید. بدین ترتیب بانک جهانی پیش‌بینی خود از این رشد را نسبت به آخرین پیش‌بینی‌اش که در ژانویه ۲۰۲۲ منتشرشده بود، ۳/ ۱‌درصد افزایش داد. در آن گزارش رشد اقتصاد ایران در ۲۰۲۲ بدون تغییر نسبت به پیش‌بینی قبل از آن (اکتبر ۲۰۲۱) ۴/ ۲‌درصد اعلام شده بود.

بنا به گزارش جدید، نرخ رشد اقتصادی ایران در سال‌۲۰۲۰ بالغ بر ۴/ ۳‌درصد بود و برآورد بانک جهانی نشان می‌دهد که این رشد در سال‌۲۰۲۱ به ۱/ ۴‌درصد رسید. بر این اساس، نرخ این رشد در سال‌۲۰۲۲، ‌بالغ بر ۷/ ۳‌درصد و در سال‌۲۰۲۳ بالغ بر ۷/ ۲‌درصد خواهد بود. بنا به پیش‌بینی این نهاد بین‌المللی، نرخ تورم ایران در سال‌جاری میلادی (۲۰۲۲) ۶/ ۳۷‌درصد خواهد بود؛ این در حالی است که بنا به برآورد بانک جهانی این نرخ در سال‌۲۰۲۱، بالغ بر ۷/ ۴۰‌درصد بوده است.

بر این اساس نرخ تورم ایران در سال‌آینده میلادی(۲۰۲۳) همچنان کاهشی خواهد بود و نرخ ۸/ ۳۴ به ثبت خواهد رسید. بانک جهانی همچنین اعلام کرده است تنها در یک‌سوم از کشورهای درحال‌توسعه منطقه منا نرخ واکسیناسیون کرونا بالاتر از کشورهای هم‌درآمدشان بوده است که در این بین ایران و مراکش پیشتاز بوده‌اند. بر این اساس، ایران و مراکش هر دو توانسته‌اند بیش از ۶۰‌درصد از جمعیت خود را واکسینه کنند.

این نهاد بین‌المللی در به‌روزرسانی جدید خود از وضعیت اقتصاد ایران نوشته است: اقتصاد ایران احیای تدریجی خود را که از اواسط سال‌۲۰۲۰ آغاز کرد، به مدد بخش نفت و خدمات ادامه می‌دهد، اما کمبود آب، و انرژی موجب کوچک‌شدن بخش‌های کشاورزی و صنعت شده است. تنها یک‌سوم از بین‌رفتن مشاغل در دوران پاندمی تاکنون جبران شده است. طی عملیات تامین‌مالی دولت برای جبران کسری، کاهش درآمدهای نفتی منجر به افزایش کسری‌بودجه شده و بر فشارهای تورمی افزوده است.

تحولات اخیر

اقتصاد ایران به آرامی از رکود ایجاد شده بر اثر دو دوره تحریم اقتصادی، نوسان قیمت نفت و پاندمی کووید-۱۹ خارج می‌شود. به‌رغم تنظیماتی که توانست تا حدودی با شوک‌های خارجی مقابله کند، این اقتصاد به‌خاطر ناکارآمدی‌های گسترده و نوسانات قیمت‌ها که در عملکرد آن اخلال ایجاد کرد، همچنان تحت‌فشار است.

در شرایطی که راهکارهای حمایت‌های اجتماعی تا حدودی با فشارها مقابله کرد، اما فقدان هدفگذاری و کنترل تورم با گذشت زمان موجب شد تاثیر آنها رنگ ببازد. به علاوه، در پی ثبت بالاترین رکورد دما و افت نزولات جوی، تغییرات آب و هوایی در ایران به رشد اقتصادی لطمه زده است؛ به‌ویژه در بخش‌های کشاورزی و صنعت که نیروی کار زیادی را می‌طلبند. این عوامل سرعت احیای اقتصادی و پویایی اقتصاد را در چشم‌انداز آینده محدود می‌کند.

چشم‌انداز

پیش‌بینی می‌شود میانگین رشد تولید ناخالص داخلی ایران در میان‌مدت در سطح متوسط بماند؛ چون این اقتصاد تحت‌تاثیر تداوم پاندمی و تضعیف تقاضای داخلی و جهانی خواهد بود و تجارت، به‌ویژه صادرات نفت به‌خاطر تحریم‌ها محدود خواهد ماند. چشم‌انداز اقتصادی ایران تحت‌تاثیر ریسک‌های بزرگی قرار دارد. افزایش بیشتر قیمت نفت؛ اما می‌تواند به‌طور مستقیم درآمدهای مالی را افزایش دهد و به‌طور غیرمستقیم منجر به رشد سریع‌تر حجم صادرات نفتی شود. ریسک‌های کاهنده مربوط به ظهور دوباره سویه‌های جدید کووید-۱۹، بدتر شدن تاثیر تغییرات جوی و تشدید تنش‌های ژئوپلیتیک از جمله جنگ اوکراین و اثر آن بر قیمت‌های جهانی غذا و واردات ایران خواهد بود.

احیای ناموزون در خاورمیانه و شمال آفریقا

بانک جهانی در این گزارش منطقه‌ای خود نرخ رشد ۲/ ۵‌درصدی را در سال‌۲۰۲۲ برای منطقه منا پیش‌بینی کرده است که سریع‌ترین رشد از سال‌۲۰۱۶ تاکنون خواهد بود. علت این رشد اقتصادی خوب منطقه، درآمدهای نفتی فراوان کشورهای صادرکننده منطقه عنوان شده است. بانک جهانی در عین حال اما هشدار داده است که صحت این پیش‌بینی به‌خاطر نااطمینانی‌های ناشی از جنگ اوکراین و خطرات موجود سویه‌های کووید-۱۹، مورد تهدید قرار دارد.

در این گزارش که «پیش‌بینی رشد در خاورمیانه و آفریقای‌شمالی در دوران نااطمینانی‌ها» نام دارد، رشدی ناهماهنگ و ناموزون در سطح کشورهای منطقه منا پیش‌بینی شده است. بر این اساس، تولیدکنندگان نفت از افزایش قیمت‌های نفت و نرخ بالاتر واکسیناسیون مردمانشان منتفع خواهند شد، در حالی‌که کشورهای آسیب‌پذیر از آنها عقب می‌مانند، اما سیاست‌های انقباضی‌تر پولی، غیرقابل پیش‌بینی بودن روند تحولات مربوط به پاندمی، اختلالات موجود در چرخه عرضه و افزایش نرخ مواد غذایی موجب افزایش ریسک‌ تورم در کل منطقه خواهد شد.  

فرید بالحاج، معاون بانک جهانی در امور منطقه منا در این‌باره گفت: «واقعیت تلخ این است که هنوز هیچ‌کس مصونیت ندارد. تهدید سویه‌های کووید-۱۹ پابرجاست و جنگ اوکراین نیز ریسک‌ها را تشدید کرده است، به‌ویژه برای فقرا که بار افزایش قیمت غذا و انرژی را به دوش می‌کشند. برخورداری از میزان خوبی از واقع‌گرایی نسبت به چشم‌انداز رشد منطقه طی این دوران نااطمینانی، امری حیاتی است.‌» افت ارزش پول ملی در برخی از کشورهای منا نیز از پیش بر فشارهای تورمی افزوده است.

اقتصادهایی که با نوسانات مالی و بدهی‌ها هم مواجهند، احتمالا با چالش‌های بیشتری روبه‌رو هستند چون بانک‌های مرکزی قصد دارند تا انتظارات تورمی را مهار کنند و بنابراین شرایط تامین‌مالی سخت‌تر خواهد شد. فشارهای تورمی ایجاد شده بر اثر پاندمی با جنگ اوکراین تشدید شده است. کشورهای منطقه منا به‌شدت به واردات غذا از جمله گندم روسیه و اوکراین متکی هستند.

گرچه هنوز ابعاد کامل عواقب جنگ مشخص نیست، اما نشانه‌های اولیه آن از افزایش مشکلات اقتصادی حکایت دارد که پیش از این هم گریبانگیر اقتصادهای منطقه منا بود، به‌ویژه آن دسته از کشورهای منطقه که درآمد متوسط دارند و واردکننده نفت هستند. این گزارش می‌افزاید: به‌رغم پیش‌بینی نرخ رشد ۲/ ۵‌درصدی، سرانه تولید ناخالص داخلی که یک شاخص استانداردهای زندگی مردم است، نمی‌تواند به سطح پیش از پاندمی برسد که دلیل آن عملکرد افتان و خیزان کل اقتصاد در بازه ۲۰۲۰ تا ۲۰۲۱ است.

این پیش‌بینی نشان می‌دهد در کشورهای شورای همکاری خلیج‌فارس، به مدد افزایش قیمت نفت، سرانه تولید ناخالص داخلی در سال‌۲۰۲۲ تا ۵/ ۴‌درصد رشد خواهد داشت؛ اما تا سال‌۲۰۲۳ نخواهد توانست به سطح پیش از پاندمی بازگردد. در عوض در سال‌۲۰۲۲، سرانه تولید ناخالص داخلی صادرکنندگان دارای درآمد متوسط، رشد ۰/ ۳‌درصدی را ثبت خواهد کرد. این رشد برای واردکنندگان نفت منطقه ۴/ ۲‌درصد خواهد بود. هر دوی این گروه‌ها نخواهند توانست استانداردهای زندگی خود را به دوران پیش از پاندمی بازگردانند. در مجموع اگر این پیش‌بینی‌ها محقق شوند، ۱۱اقتصاد از ۱۷ اقتصاد منطقه منا نخواهند توانست تا پایان سال‌۲۰۲۲ چنان احیا شوند که به سطح دوران پیش از پاندمی برسند.

علاوه بر نااطمینانی‌های ناشی از پاندمی، تنها یک‌سوم کشورهای دارای درآمد متوسط عضو منطقه منا نرخ واکسیناسیونشان از همتاهای هم‌درآمدشان بالاتر است. تا تاریخ ۴ آوریل ۲۰۲۲، کشورهای عضو منطقه خلیج‌فارس، به‌جز عمان که نرخ واکسیناسیون ۸/ ۵۷‌درصدی دارد، دارای متوسط نرخ واکسیناسیون ۷/ ۷۵‌درصدی هستند که از نرخ واکسیناسیون همتایان هم‌درآمدشان بسیار بهتر است، اما کشورهایی مانند الجزایر و عراق ۱۳ تا ۱۷‌درصد جمعیت خود را واکسینه کرده‌اند و یمن و سوریه حتی نرخ واکسیناسیون‌شان تک رقمی است و بنابراین در آینده نزدیک بیشتر در معرض عواقب اقتصادی و سلامتی کووید-۱۹ هستند.

منبع: دنیای اقتصاد

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.