گناوه در حاشیه خلیج فارس دارای ساحلی زیبا و منحربه فرد کشور به شمار می‌رود که معضل زیست محیطی رهایی فاضلاب‌های خانگی و پساب های شهری در سواحل شنی این بندر گردشگر پذیر جلوه های ناپسند و خطرهای بهداشتی و زیست محیطی ایجاد کرده است.

رهایی فاضلاب‌های شهری و خانگی معضل ساحل گردشگرپذیر گناوه

به گزارش قدس آنلاین، گناوه بلحاظ برخورداری از طولانی ترین نوار ساحلی در استان بوشهر و درکنار آن بازار تجاری به عنوان قطب گردشگری استان بوشهر علاوه براینکه در طول سال بویژه ماه های پایانی و تعطیلات نوروز میزبان هموطنان زیادی از نقاط مختلف کشور است، به مکانی گردشگرپذیر، مفرح و مناسب برای پرکردن اوقات فراغت اهالی این شهرستان ازجمله برای شناکردن و انجام رشته های ورزشی مختلف تبدیل شده است، اما ورود پساب فاضلاب‌ به دریا علاوه بر مناظر ناپسند در برخی نقاط تهدید جدی‌ برای سلامتی محسوب می‌شود.

سرازیرشدن  فاضلاب خانگی  و آب‌های سطحی شهر به دریا، این منطقه تفرجگاهی را هر از چندگاهی به منطقه پرخطر و بحرانی تبدیل می کند و بارها زنگ خطر را برای انتشار بیماری‌های میکروبی از جمله گوارشی، روده‌ای و پوستی را به‌ صدا درآورده است.

روند تخلیه و هدایت فاضلاب های خانگی و شهری ازسالیان گذشته تاکنون وضعیت سلامت و بهداشت این نقطه را که پرجاذبه ترین محل برای هموطنان و اهالی این شهرستان  است، هدف تهدید قرارداده و حتی بوی تعفن ناشی از آن، باعث رنجش خاطر مردم و گردشگرانی که از این نقطه دیدن می کنند، شده است.

در تعطیلات نوروز امسال بواسطه حضور شمار زیاد هموطنان، مسیرهای ورودی به ساحل گناوه مسدود شد اما  در پایان این بازه زمانی، مجدد بازگشایی می‌شود و هر از چندگاهی باز بسته می‌ماند که این روند نمی تواند راهکاری برای حل این معضل زیست محیطی باشد.

فعالان اجتماعی و زیست محیطی این منطقه بارها اعتراض و گله مندی خودرا از وضعیت بوجود آمده  ابراز داشتند و انتظار تدبیر و چاره اندیشی برای حل این معضل زیست محیطی که مدت ها است به همین روال ادامه دارد، برای همیشه و دائم شدند.

به گفته آنها آلودگی که روان آب های کانال ها به ساحل و دریا وارد می شود، می تواند منشا خیلی از بیماری ها از جمله پوستی و انگلی شود.

فعالان زیست محیطی با ابراز نگرانی از چنین وضعیتی از خانواده ها خواستند که برای سلامتی خود بخصوص بازی و شنا کردن کودکان از روبروی کانال های ورودی به ساحل گذر و استفاده نکنند.

مسئول و  نماینده انجمن سبزاندیش یاوران طبیعت گناوه گفت: ورود دو نوع آب به ساحل این بندر از طریق چهار کانال با حجم قابل توجه بطور مستقیم و هفت کانال بطور غیرمستقیم به خور(آبراه دریایی) و سپس در بستر ساحل رها سازی می‌شود.
غلامرضا نعمتی افزود: خروجی کانال های هدایت آب های سطحی به سمت ساحل  بخاطر شیب داربودن  به سمت ساحل و خور منتهی می‌شود که به علت اجرا نشدن کامل طرح شبکه فاضلاب در محلات حاشیه ساحل، آب های خاکستری و بعضی مواقع  فاضلاب منازل وارد کانال‌های ویژه آب های سطحی شده و به دریا می ریزد.

وی ادامه داد: این چالش محیط زیستی ضمن چشم انداز زشت همراه با بوی نامطبوع، موجب تخریب و آسیب جدی به اکوسیستم ساحلی شده است.

نعمتی گفت:  این معضل موجب آلودگی آب نوار ساحلی و  تهدید سلامت شهروندان و انقراض آبزیان نیز خواهد شد و بارها این روند  اعتراض عمومی را در پی داشته است.

وی به تفاوت آب خاکستری با پساب بهداشتی اشاره کرد و افزود: آب خاکستری به صورت پساب روشویی و حمام بدون اختلاط با پساب دستشویی و توالت است و در صورتی که این پساب با پساب توالت مخلوط شود به پساب بهداشتی (انسانی) نامگذاری و تبدیل می‌شود، اما آب خاکستری آلودگی بسیار کمتری نسبت به پساب بهداشتی دارد و با یک سیستم مناسب پیش تصفیه می توان از آن برای آبیاری فضای سبز استفاده کرد.

این فعال زیست محیطی بیان کرد: رهاسازی فاضلاب شهری علاوه بر بوی متعفن و چشم انداز زننده، سبب بروز پیامدهای ناگواری همچون تهدید سلامت عمومی با شیوع عوامل بیماری زا، آلودگی منابع زیرزمینی و دریایی و زیست محیطی و مرگ آبزیان، کاهش آمار بوم گردان محلی و غیرمحلی را در پی دارد.
این دوستدار فعال محیط زیست، تکمیل پروژه فاضلاب، نصب تابلوهای هشداردهنده ممنوعیت شنا در مناطق آلوده ساحل و نصب پکیچ های تصفیه فاضلاب با بازچرخانی آب به منظور تامین فضای سبز نوار ساحلی از راهکارهای جلوگیری از رهاسازی فاضلاب های خانگی و شهری به ساحل زیبای این شهر دانست.
رئیس انجمن یاوران سبزاندیش طبیعت گناوه بیان کرد: این انجمن در چندین نوبت بصورت حضوری و مکتوب، راهکارهای جلوگیری از ورود فاضلاب به ساحل را به مسئولان مربوطه اعلام کرده ایم اما نتیجه ای عاید نشده است.

                                                                                                 رهایی فاضلاب‌های شهری و خانگی معضل ساحل گردشگرپذیر گناوه

خطر در کمین کودکان و شناگران در ساحل

رئیس اداره حفاظت محیط زیست گناوه گفت: با توجه به اینکه چهار کانال بزرگ فاضلاب گناوه به دریا ختم می شود سالانه حجم بالایی را روانه این منقطه می کند که نه تنها بر روند رشد آبزیان دریایی تاثیر منفی دارد بلکه تهدیدی جدی برای سلامت افرادی است که در این منطقه شنا می کنند.
کامبیز عبدالهی  افزود: بیشتر درصد آلودگی حاصل از تمامی آلاینده های آب در عمق کم و نزدیک به ساحل اتفاق می افتد که بشدت می تواند روی زندگی و سلامت افراد بویژه کودکان تاثیر منفی بگذارد.
به گفته رئیس حفاظت محیط زیست گناوه، انتشار بوی نامناسب و احتمال انتقال انواع بیماری ها به شهروندان و گردشگران دراین نقطه برای شهر گردشگری گناوه زیبنده نیست و باید هرچه زودتر به این وضعیت رسیدگی شود.

وی ادامه داد: باتوجه به ورود فاضلاب به دریا در هفته گذشته و جاری، از محل بلافاصله بازدید شد و متعاقب آن تماسی با معاونت خدمات شهری شهرداری گناوه برای مسدود شدن دریچه منتهی به ساحل گرفته شد و این دریچه بسته شد اما مجدد  کانال های ورودی به دریا به علت نامشخص باز شدند.

عبدالهی افزود: در پی این اتفاق با فرماندار شهرستان درخواست برگزاری یک جلسه تخصصی در زمینه  وضعیت بوجود آمده شد که انجام گرفت و قبل از آن نیز جلسه ای با فعالان اجتماعی و زیست محیطی به عمل آمد و نظرات و پیشنهادهای آنها در جلسه فرمانداری مطرح شد.

وی ادامه داد: در این جلسه مصوبه‌هایی اتخاذ شد که مهم ترین آنها، مسدودشدن کانال های سرریز آب های سطحی و فاضلاب به سمت دریا به صورت دائمی تا قبل از فصل بارندگی،   پاکسازی کانال‌ها هفته‌ای دو بار توسط شهرداری و استفاده از پکیجی که در قبل توسط کنار مسکن مهر وجود داشت و اکنون بلااستفاده رها شده طی یک تفاهم نامه اداره آب و فاضلاب به شهرداری تحویل داده شود تا آب‌های ساحلی که گاهی با فاضلاب مخلوط  و به ساحل سرازیر می‌شود، تصفیه صورت گیرد و برای فضای سبز استفاده شود.

رئس اداره حفاظت محیط زیست گناوه ادامه داد: استقرار یک کانکس نگهبانی و نصب تابلو هشداردهنده توسط اداره آب و فاضلاب برای مشخص کردن محل تصفیه خانه فاضلاب در نزدیکی روستای گشویی و منازلی که  شبکه جمع آوری فاضلاب به منازل آنها رسیده ولی متصل نشدند مقررشد به آنها دو بار تذکر داده شود و در صورت انجام ندان آب آنها قطع شود.

ضرورت تکمیل شبکه فاضلاب

شهردار بندرگناوه گفت: شهرداری در برطرف کردن مشکل ایجاد شده در ساحل گناوه تلاش خود را بکار خواهد بست و در این راستا ایده و طرحی درنظر دارد.
جواد رستمی  افزود: وظیفه اصلی کانال های دفع آب های سطحی  به سمت دریا تنها برای زمان بارندگی در نظر گرفته شده است که به علت حجم آب زیاد به ساحل انتقال داده می شود و آبی که به دریا سرازیر می شود ناشی از آب های منازل است.

وی ادامه داد: به منظور برون رفت دائمی از سرازیرشدن فاضلاب های خانگی به ساحل گناوه در وهله اول باید منازلی که انشعاب فاضلاب خریداری اما اتصال نشدند، متصل شوند و همچنین پروژه سیستم شبکه فاضلاب تکمیل شود.

شهردار گناوه  اظهارداشت: علاوه بر این راهکارها، طرحی جامع و کامل برای کنترل آب های سطحی تا قبل از تکمیل شبکه فاضلاب دردست تهیه داریم که در صورت همکاری اداره آب و فاضلاب، ۹۰ درصد از مشکلات ایجادشده را برطرف خواهد کرد.

مدیر آب و فاضلاب گناوه گفت: آب هایی که به ساحل سرازیر می شود، از سیستم شبکه فاضلاب شهر نیست بلکه از  کانال دفع آب های سطحی  کوچه و خیابان های شهر است که از ظریق کانال های ایجاد شده توسط شهرداری به سمت دریا هدایت شده است و هیچ ارتباطی به فاضلاب خانگی شهری ندارد.

علی محمدی افزود: وضعیت کانال های تعبیه شده شهرداری در خیابان ساحلی به گونه ای است که در هنگام بارندگی و زمان گرفتگی باید باز و به دریا بریزد و امکان برگشت مجدد آن وجود ندارد.

وی اظهارکرد: شبکه فاضلاب شهری از طریق خطوط و ایستگاه‌های پمپاژ به لاگن های تصفیه خانه گشویی هدایت می شود و ورود آب های سطحی به شبکه فاضلاب ممنوع است.

محمدی  بیان کرد: باتوجه به اینکه کانال های دفع آب های سطحی شیب دار نیستند، آب در آنها ماندگار و گندابه می شود و پس از مدتی به دریا می ریزد.

وی اظهارداشت: درصورتی‌ که آب کانال های سطحی به شبکه فاضلاب وارد شود، لطمه و آسیب جدی به ایستگاه پمپاژ و تصفیه خانه فاضلاب این شهر وارد می کند.

محمدی ادامه داد: طرح فاضلاب که در کنار خیابان ساحلی اجرایی شده تنها برای هدایت آب های فاضلاب ساکنان مسکن مهر به شبکه فاضلاب و ممانعت از سرازیرشدن به دریا  است.

وی  با بیان اینکه برای جلوگیری از سرازیرشدن فاضلاب به ساحل راهکار وجود دارد، اظهارکرد: احداث دریچه های آب بند با رعایت اصول فنی توسط شهرداری، متصل شدن خانوارهایی که هزینه انشعاب فاضلاب را واریز کرده  اما از شبکه استفاده نمی کنند و پاکسازی مرتب مسیر این کانال از راهکارهای مناسب در حل معضل بوجود آمده در ساحل است.

مدیر آب و فاضلاب گناوه درباره وضعیت طرح فاضلاب شهر گناوه افزود: تکمیل و توسعه شبکه فاضلاب شهر نیاز به اعتبارات ملی بالایی دارد و زمان می برد و نیازمند پیگیری از طریق مقامات کشوری است.

منبع: ایرنا

انتهای خبر/                          

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.