هشتمین افطاری بنیان مرصوص در محل فرهنگسرای امت در مشهد مقدس برگزار شد.

فلسطین عمود خیمه امت اسلامی

به گزارش قدس آنلاین،  حجت الاسلام مهدی محمدآبادی دبیر تشکل مجمع اسلامی حبل الله هدف از برگزاری این افطاری استفاده از ظرفیت ماه مبارک رمضان در جهت وحدت اسلامی و همگرایی فعالان مذهبی و اجتماعی می باشد.

ناصر ابوشریف نماینده جهاد اسلامی فلسطین، حجت الاسلام فهیمی مدیر مدرسه علمیه عرفان در هرات افغانستان،  مولوی فقهی از علمای اهل سنت، سرباز روح الله رضوی از فعالان فرهنگی جهان اسلام و دیگر فعالان فرهنگی و تشکلی، طلاب و دانشجویان اهل سنت و شیعه از شهرهای تایباد، تربت جام، خواف، مشهد و تهران از جمله مدعوین در ویژه برنامه بنیان مرصوص  بودند.

ناصر ابوشریف نماینده جهاد اسلامی فلسطین در قسمتی از سخنان خود در ابتدای این برنامه گفت: آیات زیادی در قرآن داریم که بر مسئله وحدت امت اسلامی تاکید دارند؛ آنجا که می فرماید إِنَّ هٰذِهِ أُمَّتُکُم أُمَّةً واحِدَةً وَأَنا رَبُّکُم فَاعبُدونِ؛ و یا وَاعتَصِموا بِحَبلِ اللَّهِ جَمیعًا وَلا تَفَرَّقوا. از این آیات متوجه می شویم آنان که به دنبال تفرقه و اختلاف هستند  به امت اسلامی تعلق ندارند و نمی توانند خود را در دایره امت محمد(ص) تعریف کنند.

ابوشریف افزود: اساسا نمایش قدرت امت اسلام در وحدت است و تمام اهداف کلیدی اسلامی با وحدت محقق می شود. به همین جهت یکی از مهمترین مسائلی که می تواند امت را گرد خود جمع کرده و وحدت را محقق کند، قدس شریف است.

وی با اشاره به خاطره ای از آخرین دیدار خود با سردارشهید سلمانی تاکید کرد: هیچ وقت یادم نخواهد رفت در آخرین دیداری که با حاج قاسم سلیمانی داشتم  صراحتا گفت اولین چیزی که در قیامت از ما سوال خواهند کرد این است  که درباره قدس چه کردید؟ می بینیم که قدس چه جایگاهی نزد این شهید عزیز داشت.

نماینده جهاد اسلامی فلسطین با اشاره به حمله اخیر سربازان صهیونیستی در سپیده دم به نمازگزاران روزه دار  مسجدالاقصی  گفت: بسیار ناراحت کننده است که جماعتی قلیل این چنین بر قبله اول مسلمین جهان مسلط شدند و این وضع نتیجه چیزی جز تفرقه و خیانت بعضی از سران کشورهای اسلامی نسبت به آرمان قدس شریف نیست. باید بدانیم مسئله قدس تنها به فلسطین مربوط نیست. بلکه وضعیتی که امروز در جهان اسلام، در عراق، سوریه، افغانستان و ... با آن مواجهیم به خاطر وجود این غده سرطانی – به تعبیر امام خمینی- در پیکره امت اسلام است.

 ابوشریف با تبیین دیدگاه امام خمینی نسبت به فلسطین بیان کرد: وقتی نگاه امام خمینی به فلسطین را مطالعه می کنیم در می یابیم برای امام فلسطین نه تنها مسئله اصلی جهان اسلام، که محور و عمود تمام مسائل جهان اسلام است. امام خامنه ای نیز همین دیدگاه را دارند چنانکه در دیدار سال ۲۰۱۴ با رهبران جنبش جهاد فلسطین مطرح کردند.

 این میهمان ویژه برنامه بنیان مرصوص در بخش پایانی صحبت های خود تصریح کرد: لازم می دانم در اینجا بگویم در میدان، تنها کشوری که از مسئله فلسطین حمایت می کند جمهوری اسلامی ایران است. این نکته ای است که در اکثر نبردهای فلسطین، مخصوصا نبرد سیف القدس به وضوح شاهد آن بودیم. آنچه که امروز در منطقه شاهد هستیم پیچی تاریخی است که یقینا به قیام نهایی و پیروزی سرنوشت ساز علیه صهیونیسم منجر خواهد شد انشالله.

 در ادامه این نشست مولوی فقهی از اساتید حوزه علمیه اهل سنت تربت جام و تایباد با اشاره به اینکه رمضان، ماه پیروزی های امت اسلام است گفت: پیروزی و ساخت نهایی یک تمدن نوین اسلامی با وحدت کلمه میسر خواهد شد. همانگونه که در تاریخ، پیروزی امت اسلامی به رهبری حضرت محمد(ص) با وحدت کلمه اتفاق افتاد و پیروزی نهایی که با ظهور حضرت مهدی اتفاق خواهد افتاد نیز با وحدت امت اسلامی شکل خواهد گرفت.

مولوی فقهی افزود:  ایجاد تفرقه و اختلاف بین شیعه و سنی و سرگرم کردن آنان به حواشی از شگردهای قدیمی دشمن است که امروز نیز در تلاشند با همان تاکتیک قدیمی تفرقه بینداز و حکومت کن، امت اسلامی را با تشتت و تفرقه مواجه کنند. 

استاد حوزه علمیه اهل سنت در بخش دیگری از سخنانش بیان کرد: انقلاب اسلامی ایران، بیش از آنکه انقلابی شیعی باشد پیروزی گفتمانی انقلاب مستضعفین علیه مستکبرین بود. به همین دلیل امام خمینی به عنوان پرچمدار وحدت و مبارزه با دشمن اصلی که صهیونیسم غاصب است در میان ملت های مسلمان شناخته می شود. نبرد علیه استکبار جهانی آن چیزی است که ملت ایران را در چشم ملت های دنیا بزرگ و برجسته کرده است و در جای جای جهان اسلام ایران به مثابه نماد مقاومت و ایستادگی است.

 حجت الاسلام فهیمی، مدیر مدرسه علمیه عرفان هرات بعنوان سخنران بعدی این نشست گفت: مسئله فلسطین به عنوان یک باور و دغدغه در میان مسلمین وجود داشت اما به اهتمام امام خمینی، این دغدغه جنبه عملی به خود گرفت و در میدان مردم توانستند اظهار وجود کنند و دغدغه خودشان را نسبت به قدس نشان دهند. بطوری که امروز مجاهدین فلسطینی به جای سنگ با سلاح وموشک به خباثت های رژیم صهیونیستی پاسخ می دهند.

 این استاد حوزه علمیه افزود: برای اینکه گفتمان فلسطین بیش از پیش جنبه عملی بخود بگیرد لازم است موسسات مردم نهاد در این راستا شکل بگیرد تا ضمن کارروشنگری و تبیین در خصوص آرمان قدس، بتوانند با تعریف راهبردهای بلند مدت در خصوص پای کارآوردن مردم و تشکل های مردمی ناظر به مسئله فلسطین هم اندیشی کنند و به طرح و برنامه های عملیاتی برسند.

 مدیر مدرسه علمیه عرفان در هرات افغانستان با اشاره به شکست پذیری و ضعف های موجود در رژیم اشغالگر قدس بیان کرد: اینکه رهبری گفتند اسرائیل ۲۵ سال آینده را نخواهد دید به این دلیل است که امروز این رژیم توان مقاومت و ایستادگی بیشتر از ۸ روز در برابر موشک های غزه را ندارد و روز به روز این ضعف و زوال بیشتر خواهد شد.

 در بخش بعدی نشست، صادق شهبازی از فعالین سابق دانشجویی با اشاره به ضرورت مردمی سازی مسئله فلسطین و وحدت امت اسلامی گفت:  در دهه ۶۰ مسئله فلسطین به عنوان یک مسئله جاری در تمام مراکز فرهنگی جمهوری اسلامی از نماز جمعه ها گرفته تا مساجد محل مطرح می شده و نسبت به آن عملیات تعریف می شده است. دلیل اینکه امروز این مسئله در میان مردم به رخوت انجامیده این است که مسئله فلسطین از دستور کار فعالین فرهنگی و دغدغه نخبگان خارج شده است.

شهبازی با اشاره به نوع نگاه مردم به قضیه فلسطین تاکید کرد: شاید یکی از دلائل پیش آمده در خصوص وضعیت فلسطین در میان مردم، این باشد که بعضا ظلم و تبعیض صورت گرفته در داخل را نادیده گرفتیم و صرفا ظلم استکبار جهانی را برجسته کردیم. وقتی مردم ببینند ما برای مابه ازای ظلمی که در برخی حوزه ها در داخل صورت می گیرد سکوت می کنیم و منفعل هستیم بنابراین شاید صدای ما برای پیگیری ارمان فلسطین را هم نشنیده بگیرند. 

در انتهای این نشست از چهره های فعال در عرصه وحدت تقدیر و تشکر شد.

انتهای پیام

               

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.