پانزدهمین روز ماه مبارک رمضان، همزمان با ولادت کریم اهل بیت امام حسن مجتبی(ع) در تقویم کشورمان روز اکرام و تکریم خیران نام گرفته است.روزی که با طرحی به نام «اکرام ایتام و محسنین» گره خورده تا بهانه و فرصتی باشد برای حمایت از کودکان یتیم و محسنین و تأمین نیازهای معیشتی، تحصیلی، درمانی و... آنان.

فرصتی برای یتیم نوازی

حبیب‌الله آسوده، معاون توسعه مشارکت‌های مردمی کمیته امداد امام خمینی(ره) به همین بهانه در گفت‌وگو با ما به تشریح طرح اکرام ایتام و محسنین و چگونگی تبدیل شدن به پدر معنوی پرداخته است. 
هدف از اجرای طرح اکرام ایتام و محسنین چیست؟
این طرح با هدف تقویت همبستگی اجتماعی و معنوی بین مردم کشورمان، محوری‌ترین طرح کمیته امداد امام خمینی است که از سال۷۸ با هدف حمایت از کودکان یتیم و تأمین نیازمندی‌های آنان در زمینه‌های معیشتی، تحصیلی، درمان و... آغاز شد. در واقع در این طرح، افراد نیکوکار با پذیرفتن و تقبل حمایت مالی از یک یا چند فرزند یتیم و یا کودکانی که از پدر و مادرشان جدا شده‌اند و تحت سرپرستی مادر هستند و یا آن‌ها که پدرشان در قید حیات است اما به‌دلیل بیماری قادر به تأمین معاش خانواده نیست، نسبت به رفع مشکلات مادی و معنوی آنان در طول سال اقدام می‌کنند. به عبارت دیگر طرح اکرام به دنبال این است به کمک کسانی که خداوند متعال به آنان مکنت و نعمت ثروت داده، بخشی از نیازهای اساسی کسانی را که سرپرست ندارند و یا بدسرپرست هستند و از فقر مالی رنج می‌برند، برطرف کند. 
در این طرح افراد حقیقی یا حقوقی با مراجعه به کمیته امداد امام(ره) یا با ارسال عدد ۱ به سامانه پیامکی ۳۰۰۰۳۳۳۳ و یا مراجعه به سایت ekram.emdad.ir به عنوان حامی ثبت‌نام و آمادگی خود را برای حمایت مالی یک یا چند کودک یتیم یا محسنین اعلام می‌کنند. فرد نیکوکار حداقل باید ۱۰هزار تومان به حساب فرزند معنوی خود واریز کند. از سوی دیگر کمیته امداد هم گزارش کار به نیکوکار می‌دهد و همچنین با توجه به شرایط، فرصت‌هایی را فراهم می‌کند تا بین شخص حامی و حمایت شده ارتباط برقرار شود.
از میزان کمک‌های مردم نیکوکار به کودکان ایتام و محسنین برایمان بگویید.
انصافاً مردم ما استقبال خوبی از این طرح داشته‌اند به‌طوری که تعداد حامیان طرح اکرام ایتام و محسنین در یک سال گذشته ۳۶درصد رشد داشته و الان به حدود یک میلیون و ۱۵۰هزار نفر رسیده است که بیش از ۳۹۸هزار کودک یتیم و نیازمند را زیر پوشش دارند. از سوی دیگر حامیان طرح اکرام و محسنین سال گذشته ۲هزارو۵۰۰ میلیارد تومان به حساب ایتام و فرزندان معنوی خود واریز کردند که به نسبت سال گذشته رشد قابل قبولی داشته است. در مجموع به لحاظ کمی و کیفی مشارکت مردم هرساله روند رو به رشدی دارد. 
ارزیابیتان از سطح قابل قبول سرانه برای کمک به کودکان ایتام و محسنین چقدر است و این سطح برای امسال چقدر تعریف شده است؟
برای سال جاری سرانه برای هر یتیم ۷۵۰هزار تومان و برای محسنین هم ۵۰۰هزار تومان تعریف شده که اگر میزان واریزی به حساب فرد حمایت شده به این ارقام در هر ماه برسد به صورت خودکار از فهرست کمک حذف می‌شود و افراد دیگری جایگزین می‌شوند. البته حذف از فهرست به معنی این نیست که دیگر به آنان کمک مالی نمی‌شود بلکه به این معنی است که آنان حامیان خود را شناخته و سرانه تعیین شده را تا ابتدای سن توانمندسازی اقتصادی که ۱۸سالگی است دریافت خواهند کرد مگر اینکه در دانشگاه پذیرش شوند که در این صورت با حامیان صحبت می‌شود ارائه کمک مالی ادامه داشته باشد که معمولاً هم این اتفاق می‌افتد. 
بعضی از کارشناسان می‌گویند این طرح به جز ماه مبارک رمضان در دیگر ایام سال دچار رکود می‌شود!
اصلاً این‌گونه نیست. این طرح در تمام طول سال ادامه دارد. همچنین کمیته امداد علاوه بر هفته ایتام که جشن اختصاصی خودش است در جشن رمضان که از ابتدای این ماه مبارک تا عید فطر، جشن عاطفه‌ها که اواخر شهریور هر سال و پیش از بازگشایی مدارس و همچنین در جشن نیکوکاری که اوایل اسفند هر سال برگزار می‌شود نیز حضور دارد اما به دلیل شرایط و اقتضائات معنوی ماه مبارک و همچنین واقع شدن هفته اکرام ایتام در این ماه، مردم به صورت ویژه به کودکان ایتام و محسنین توجه می‌کنند. به هرحال در این ماه دل‌ها برای انس با خدا و مهربانی با مردم بیشتر آماده است و ما نیز از این سفره پُر خیر و برکت بهره لازم را می‌بریم. با وجود این در ماه‌های دیگر هم مردم از کمک به کودکان نیازمند دریغ نمی‌کنند. 
مشارکت ایرانیان مقیم خارج در طرح یاد شده چگونه است؟ 
بسیاری از ایرانیان در هرجای دنیا به وطن خود علاقه‌مند هستند و دوست دارند به یاری هموطنان نیازمند خودشان بیایند به همین خاطر در حال حاضر ۴۰هزار فرزند یتیم تحت حمایت نیکوکاران خارج کشور هستند و بر اساس گزارش رئیس کمیته امداد، این قشر سال گذشته ۹۰میلیارد تومان به ایتام کمک کرده است که باید تلاش کنیم از ظرفیت این بخش از جامعه بیشتر استفاده نماییم. 
از بین اشخاص و شرکت‌ها و سازمان‌های نیکوکار کدام یک بیشترین کودکان یتیم و بدسرپرست را زیر پوشش مالی خود قرار داده است؟ 
بعضی از نیکوکاران صدها و حتی هزاران نفر را زیر پوشش خود دارند؛ مثلاً شخصی که به حاج آقا ابراهیمی معروف است با ساماندهی یک شبکه خیرین و بدون هیچ چشمداشتی بیش از۱۴۰هزار کودک یتیم را تحت کمک مالی قرار داده است. 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.