مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی، گفت: جلسات کارشناسی و آسیب‌شناسی سینمای هنر و تجربه درحال برگزاری است و پس از عید فطر آیین‌نامه و فراخوان آن اعلام می‌شود.

همین‌جوری دعا می‌کنیم که شرایط درست شود

به گزارش قدس آنلاین، در طول یک ماه گذشته و از شروع سال ۱۴۰۱ فعالیت‌های گروه سینمایی هنر و تجربه متوقف شده و هیچ کدام از فیلم‌های این گروه سینمایی روی پرده اکران نرفته‌اند.

سینمای هنر و تجربه جایگزین از سینمای غیر بدنه یا غیرتجاری بود که برای علاقمندان به سینمای هنری سینمایی مطلوب تلقی می‌شد.

اسفندماه سال ۱۴۰۰ بود که محمد خزایی، رییس سازمان سینمایی با استقبال از تداوم فعالیت‌های مؤسسه هنر و تجربه ایرانیان، اعلام کرد که‌ برای پویایی بیشتر و بالندگی این بخش از این پس مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی به عنوان متولی «هنر و تجربه» معرفی می‌شود.

رییس سازمان سینمایی در همان خبر بر این نکته تاکید داشت که نگاه ما به این نوع سینما، نگاهی از سر رفع تکلیف و نمادین و نمایشی نیست و اهتمام به ظرفیت‌ها و کارکردهای سینمای هنری و تجربی در کیفیت آینده سینمای ایران تاثیرگذار؛ و مکمل سینمای بدنه و اکران است.

به رغم این موارد اما پس از این تغییر و تحولات گروه سینمایی هنر و تجربه در نوعی از بلاتکلیفی قرار گرفت و عملا فعالیت هایش از اواخر سال ۱۴۰۰ متوقف شد. نگاهی به سایت گروه سینمایی هنر و تجربه نشان از عدم فعالیت این گروه از اسفندماه سال گذشته تا به امروز دارد.

در همان روزهای پایانی سال ۱۴۰۰، پس از استعفای جعفر صانعی‌مقدم مدیرعامل موسسه هنر و تجربه امیرحسین علم‌الهدی که چندین سال مدیریت این موسسه را برعهده داشت، به عنوان مدیر جدید اعلام شد.

درحال حاضر ما همینجوری دعا می‌کنیم که شرایط درست شود

برای پرسش از چرایی توقف فعالیت گروه سینمایی هنر و تجربه و اطلاع از کم و کیف فعالیت آن خبرنگار ما با امیرحسین علم‌الهدی تماس گرفت و ایشان فعالیت‌های این موسسه را پایان یافته اعلام کرد.

علم الهدی در پاسخ به این پرسش که بلاتکلیفی هنر و تجربه در چه زمانی پایان خواهد یافت گفت: خبردادن از  هنروتجربه ارتباطی به ما ندارد و سازمان سینمایی متولی فعلی آن است؛ ما همه چیز را به سازمان سینمایی واگذار کرده ایم و دیگر نیابتی از سازمان سینمایی و وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی نداریم.

وی افزود: ما تا پایان سال ۱۴۰۰ و در ۸ سال نیابت موسسه هنر و تجربه را داشتیم اما امروز نیابت در دستان خود سازمان سینمایی و مرکز گسترش است.

علم‌الهدی در پاسخ به این سوال که درحال حاضر وظیفه موسسه خصوصی هنروتجربه که ایشان مدیریت آن را برعهده دارد، چیست، گفت: ما فعلا هیچ کاری نداریم؛ ما یک موسسه خصوصی هستیم و وظایف هنر و تجربه از این پس به عهده وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی است؛ درحال حاضر ما همینجوری دعا می کنیم که شرایط درست شود.

آسیب شناسی سینمای هنر و تجربه درحال برگزاری است

محمد حمیدی‌مقدم در مورد وضعیت گروه سینمایی هنرو تجربه و اکران‌های این موسسه، اظهار داشت: جلسات کارشناسی و آسیب شناسی سینمای هنر و تجربه درحال برگزاری است و پس از عید فطر آیین نامه و فراخوان آن اعلام می شود و حرکت آن پرقدرت تر از قبل ادامه می یابد.

وی در پاسخ به این پرسش که چرا سایت هنر و تجربه از اسفند سال ۱۴۰۰ تاکنون به روزرسانی نشده است، بیان کرد: این موضوع به دلیل یک اختلاف حقوقی مبنی بر این است که تیم قبلی باید فضا، دامنه و ... را در اختیار تیم جدید قرار دهند که هنوز این تغییر و تحولات در جریان است. یعنی تیم مرکز گسترش از ۲۸ اسففند منتظر است که این فضاها را در اختیار گرفته و روی آن کار کند اما به دلیل بحث هایی که وجود داشته این تغییر و تحول به طول انجامیده است.

این مدیر فرهنگی تاکید کرد: انشالله به زودی فراخوان و شرایط اکران هنر و تجربه و برنامه ریزی آن اعلام می‌شود.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی گفت: در حال حاضر به شدت در مرحله تحقیق، آسیب شناسی و گفت وگو با تمام فعالین این حوزه هستیم. جلسه با انجمن فیلم کوتاه برگزار شده است و نمایندگان انجمن سینمای جوانان و انجمن فیلم کوتاه در آن حضور داشتند؛ به علاوه چندین جلسه با فعالین در حوزه پخش به خصوص کسانی که پخش هنری انجام داده اند، برگزار شده است

وی خاطرنشان کرد: یکی دو جلسه هم با سینماداران و مراکز فرهنگی برگزار شده است؛ با مراکز فرهنگی هم (که اگر بخواهیم قراردادهای جدید ببنیدم نیاز به صحبت دارد) جلساتی برگزار شده است.

حمیدی مقدم یادآور شد: انشالله با مستندسازان و سینماگران بخش داستانی که در چندسال اخیر در بخش هنر و تجربه فعال بوده اند، جلسات مشورتی برگزار می شود تا مسیری طراحی شود که همه منافع سینمای هنری ایران اعم از فیلم کوتاه، مستند، انیمیشن و فیلم بلند داستانی را پوشش دهند و همه اینها ذیل اکران های هنر و تجربه با فعالیت بیشتر ادامه یابند.

مدیرعامل مرکز گسترش سینمای مستند، تجربی و پویانمایی در پاسخ به این پرسش که چه مقصودی از آسیب شناسی دارد، بیان کرد: در هرحرکتی یک آسیب شناسی لازم است؛ شاید مثلا در شکل اکران هنر و تجربه نظرات دیگری در جمع همین خانواده هنری وجود داشته باشند که لازم است شنیده شود.

وی تاکید کرد: اگر برنامه ریزی ها و نوع شیوه اکران و جدول بندی نمایش به گونه دیگر باشد بهتر است و نتبجه بهتری می شود گرفت؛ کمااینکه وقتی یک جشنواره برگزار می کنیم بلافاصله پس از آن آسیب شناسی برگزار می شود که از نظرات کسانی که استفاده کنندگان اصلی هستند، بهره برداری کنیم و نه این که یک برنامه ثابت داشته باشیم؛ این موضوع مصداق آسیب شناسی است و هر حرکت فرهنگی وقتی به شکل یک رویداد برنامه ریزی شده مشخص باشد می تواند آرای مختلفی را داشته باشد که تصحیح حرکات با توجه به تضارب ارا می تواند به بهبود روند آن یاری رساند.

 گروه هنر و تجربه در سال گذشته فیلم‌های دشت خاموش، آیدین، آبجی، بوتاکس، تا ۱۰ بشمار، پسر، وضعیت قرمز، بی سر، گیتی همسر علیرضا، شکست زمان، من یوسفم مادر، چهارراه، کاغذ پاره‌ها، مرد حلزونی، تک نوازی روی یخ‌های شناور، سرانگشتان فرشته، سینه‌ ما رکس، فوق ماراتن، پنهان، برندگان، ماه در تکه آینه، هفت، رنج زیر پوست، سمفونی حمید و پنج گان کوتاه را روی پرده اکران خود برده است که پرمخاطب‌ترین آن‌ها دشت خاموش، مستند آیدین، آبجی، بوتاکس و تا ده بشمار بودند.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.