مراسم رژه روز ارتش جمهوری اسلامی ایران، صبح روز گذشته با حضور رئیس جمهور و جمعی از فرماندهان نیروهای مسلح در جوار حرم بنیان‌گذار انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی (ره) برگزار شد.

رژه پهپادها

در این مراسم که به‌طور همزمان در سراسر کشور انجام شد، بخشی از دستاوردها و تجهیزات بومی پهپادی، موشکی، هوایی، دریایی و زمینی به نمایش گذاشته شد و از آخرین تجهیزات و دستاوردهای ارتش
 رونمایی شد.

رئیسی: قدرت ایران رژیم‌صهیونیستی
را آرام نخواهد گذاشت

سخنران ویژه مراسم رژه روز ارتش در تهران رئیس جمهور بود. حجت الاسلام و المسلمین رئیسی در اظهاراتی ضمن تبریک این روز به دلاورمردان ارتشی، اظهار کرد: امام بزرگوار ما حکیمانه این روز را روز ارتش اعلام کردند؛ زیرا ارتش ما یک ارتش خداخواه، مردم دوست و با بصیرت و مکتبی و دارای روحیه انقلابی است. رئیسی با بیان اینکه همکاری و برادری ارتش و سپاه مثال زدنی است، تصریح کرد: نیروهای مسلح ایران توانمندی‌های بسیاری دارند. محوری ترین توانمندی این نیروها مخلص، مکتبی، با مهارت و آموزش دیده و خطرپذیر  بودن است که آماده اند با هر دشمنی مواجه شوند.  رئیس جمهور با تأکید بر اینکه ارتش، نیروی مجهز و آماده برای دفاع از کشور و مورد اعتماد مردم است، بیان کرد: ارتش امیدآفرین است. آمادگی ارتش برای دشمن این است که بداند قدرت نیروهای مسلح ما قدرت بازدارندگی است. رئیسی با هشدار به تحرکات رژیم صهیونیستی در منطقه، تأکید کرد: کوچک‌ترین تحرکی از سوی دشمن از چشمان تیزبین نیروهای مسلح ما پنهان نیست. رژیم صهیونیستی بداند کوچک‌ترین تحرک آن ها از نیروهای مسلح ما مخفی نیست و اگر کوچک‌ترین حرکتی از سوی آن‌ها رخ دهد، مقصد نیروهای مسلح ما مرکز رژیم صهیونیستی خواهد بود و قدرت نیروهای مسلح ما شما را آرام نمی‌گذارد. وی تصریح کرد: آمریکا اعلام کرده است که ما در تمام تحریم‌ها و فشار حداکثری علیه ایران شکست مفتضحانه نصیبمان شد. این سرنوشت همه کسانی است که علیه جمهوری اسلامی ایران اقدام کنند. پیام این اقتدار به همه محرومان عالم این است که نیروهای مسلح ما نقطه امید برای مظلومان و مستضعفان در سراسر جهان هستند.

نخستین نمایش عمومی پهپاد «کمان ۲۲» 
در جریان رژه روز گذشته پهپاد چندمنظوره‌ برد بلند و راهبردی کمان ۲۲ نیروی هوایی ارتش، برای نخستین بار به نمایش عمومی درآمد. کمان ۲۲ که در تاریخ ششم اسفند ۱۳۹۹ رونمایی شد، نخستین پهپاد پهن‌پیکر رزمی ارتش است که از قابلیت حمل انواع محموله با مداومت پروازی بیش از ۲۴ ساعت برخوردار است. این پهپاد پهن پیکر بیش از ۳هزار کیلومتر برد عملیاتی دارد و قادر به پرواز تا ارتفاع ۸ هزار متری است که از این دو حیث، نسبت به پهپادهای عملیاتی و چندمنظوره شاهد ۱۲۹ و مهاجر ۶ در سطح بالاتری قرار دارد. این پهپاد، قادر به حمل انواع مهمات و موشک‌های لیزری و هوشمند بوده و از قابلیت‌های شناسایی، مراقبت و جمع‌آوری اطلاعات و عکس‌برداری از اهداف دوردست برخوردار است. همچنین در مراسم روز گذشته، موشک‌های زمین به زمین فتح ۳۶۰، لبیک (نقطه‌زن شده راکت‌های قبلی) و همچنین سامانه‌های پدافند هوایی «دزفول» و «مجید» به نمایش در آمد. سامانه موشکی «دزفول»، نمونه ایرانی ساخته شده بر اساس سامانه روسی «تور» است.دیگر تجهیزات پدافندی ارائه شده در رژه روز ارتش به شرح ذیل است: پهپادهای مهاجر ۶،  کرار،  ناصر، کیان ۱،  کیان ۲، آرش، امید، مهاجر ۴ ، سامانه‌های مجید،  کاشف،سی پی سی سیار فاوا، سی او اس فاوا، خودرو تی ام، سامانه دماوند، سامانه لودر اس ۳۰۰ و خودرو ارتباطی سامانه صیاد، تک خودرویی موشک‌انداز اس ۲۰۰ ، موشک اس ۲۰۰ ، موشک دامی صیاد ۳ و ۴  ،لانچر سامانه موشکی تلاش، رادار سامانه موشکی جوشن، سکوی پرتاب سامانه جوشن،  سامانه راداری ۱۵ خرداد،  سامانه کنترل فرماندهی سامانه باور ۳۷۳ ، سکوی پرتاب فایر از کن سامانه مرصاد ۱۶ ، به همراه موشک شلمچه۲، رادار هادی ،  سامانه مرصاد تاکتیکی ۱۶ ، سامانه رادار کاوش،    سامانه کنترل آتش خاتم و رادار سامانه اسکای‌گارد.
در مجموع بیش از ۵۰ فروند از سامانه‌های پهپادی از جمله پهپادهای انتحاری ارتش در مراسم رژه روز ارتش از مقابل جایگاه عبور کردند. سامانه‌های پهپادی به نمایش گذاشته شده در این مراسم در حوزه‌های شناسایی، رزمی، انتحاری، پدافندی و… قابلیت اجرای عملیات دارند.

پرواز جنگنده بمب افکن‌های ایرانی «صاعقه» و «کوثر»
جنگنده‌های نیروی هوایی ارتش نیز در رژه روز گذشته بر فراز حرم مطهر حضرت امام خمینی (ره) پرواز کردند.  در رژه سراسری ۲۹ فروردین امسال، جنگنده بمب‌افکن‌های ایرانی صاعقه و کوثر و همچنین میگ ۲۹، اف ۴، اف ۱۴، تانکرهای سوخت‌رسان ۷۴۷ و ۷۰۷ از پایگاه‌های تبریز، مهرآباد، همدان و اصفهان به پرواز درآمدند. بالگردهای هوانیروز ارتش نیز همزمان با رژه محمول نیروهای چهارگانه ارتش بر فراز جایگاه و حرم مطهر امام خمینی (ره) پرواز کردند. در این پرواز، بالگردهای بل ۲۰۵، ۲۰۶، ۲۱۴ و همچنین بالگردهای تهاجمی کبری و ترابری شینوک حضور داشتند.  همچنین در این رزمایش تکاوران تیپ ۶۵ نوهد نیروی زمینی ارتش با اجرای عملیات چتربازی بر فراز حرم مطهر امام خمینی (ره) از بالگرد شینوک با موفقیت فرود آمدند. یگان‌های شناوری و بالگردی نیروی دریایی ارتش نیز دیروز به‌مناسبت روز ارتش در خلیج فارس رژه رفتند. همچنین، ناوشکن‌ها و بالگردهای یگان هوادریای نیروی دریایی به رژه از مقابل جایگاه پرداختند.
پهپاد صادق، اژدر اکسیژنی، اژدر الکتریکی، اژدر والفجر، اژدر مارک، مین چسبان، مین صدف،‌ شناور شهاب، شناور رعد، زیردریایی السابحات، رادار فرماندهی، سامانه موشکی ولایت ۳، توپ ۲۷ فجر ۷۶ م.م از تجهیزات نیروی دریایی ارتش است که در این مراسم به نمایش درآمد. موشک‌های بالستیک تاکتیکی فتح متعلق به نیروی زمینی ارتش هم برای نخستین بار به نمایش درآمد. پیش‌تر، این موشک وارد سازمان رزم نیروی دریایی سپاه و نیروی زمینی سپاه شده بود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.