اکنون بیش از یک ماهی می‌شود (از ۲۰ اسفند) که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۴ در وین متوقف شده است. طرفین ولی تلاش دارند این‌گونه القا کنند مذاکرات همچنان ادامه داشته و بن‌بستی در کار نیست، هر چند اذعان دارند هنوز تعیین تکلیف چندین موضوع مهم باقی مانده است.

مــذاکرات در بن‌بســت زیاده‌خواهــی آمــــریکا

به گزارش قدس آنلاین،اکنون بیش از یک ماهی می‌شود(از ۲۰ اسفند) که مذاکرات هسته‌ای میان ایران و گروه ۱+۴ در وین متوقف شده است. طرفین ولی تلاش دارند این‌گونه القا کنند مذاکرات همچنان ادامه داشته و بن‌بستی در کار نیست، هر چند اذعان دارند هنوز تعیین تکلیف چندین موضوع مهم باقی مانده است.

در این مدت تهران همچنان روی دستیابی به اهداف و رعایت خطوط قرمز ترسیمی خود مصر است. واشنگتن ولی در حالی که مدعی پیگیری دیپلماسی است با اقدامات خود دقیقاً در خلاف جریان آب در حال شنا کردن است. به‌طور نمونه در آخرین مورد ند پرایس سخنگوی وزارت خارجه آمریکا در نشست خبری اخیر خود بدون توجه به ادامه مانع‌تراشی‌های کاخ سفید، پا را از گلیمش درازتر کرده و مدعی شده است اگر تهران لغو همه تحریم‌ها را می خواهد باید به مسائل و نگرانی‌های فرابرجامی مد نظر غرب پاسخ دهد. این زیاده‌خواهی علنی و دوباره موضوعی است که مطمئناً توافق هسته‌ای را با چالش جدی تر مواجه خواهد کرد.

بن‌بست در آمریکاست نه در تهران یا مسکو

سید محمد مرندی در گفت و گو با قدس با اشاره به اظهارات تازه مقام آمریکایی می گوید: آنچه تا اینجای کار مشخص است، اینکه جمهوری اسلامی ایران در بحث مذاکرات رویه خوبی در پیش گرفته، به‌گونه ای که همین جدیت باعث جدایی افراد از تیم مذاکره آمریکا و شکاف در درون جامعه سیاسی ایالات متحده شده تا جایی که حتی برخی افراد در درون حزب دموکرات طرفدار جو بایدن هم رئیس جمهور را به امتیازدهی حداکثری به تهران متهم می‌کنند.

مشاور رسانه ای تیم مذاکره کننده هسته ای ایران در این باره ادامه داد: اظهارات اخیر هم در راستای همین تنش‌های داخلی قابل تحلیل است. البته که در روند مذاکرات از سوی طرف ایرانی خواسته‌هایی قانونی و معقول مطرح شده که حتی مورد قبول پایتخت‌های اروپایی هست، ولی هنوز کاخ سفید به آن پاسخ نداده است. موضوع حذف سپاه پاسداران از لیست تروریسم یک بحث است و البته چالش‌های مهم دیگری هم هست. اما اینکه واشنگتن به‌طور ناگهانی کار را متوقف کرده و به بهانه‌تراشی روی آورده است از سردرگمی سیاسی در آمریکا حکایت دارد.  

این تحلیلگر سیاسی در انتها تأکید دارد: پس در این مقطع آنچه سبب بن بست در مذاکرات شده، شکاف سیاسی و تنش‌های داخلی در جامعه سیاسی آمریکاست. این یعنی چالش‌های پیش روی برجام را باید در درون آمریکا جست نه در تهران یا مسکو و پکن و کشورهای اروپایی. اظهارات مقامات آمریکایی و اتهام‌زنی‌های آن‌ها به ایران هم تنها بعد رسانه‌ای و داخلی داشته و چیز جدیدی نیست.

باید پلن‌های مختلف داشته باشیم

اما دیگر تحلیلگر سیاسی هم در این باره می‌گوید: به نظر می‌رسد توقف و نه بن‌بست ایجاد شده در مذاکرات هسته‌ای بیشتر غیر فنی است؛ چراکه مسائل فنی، پادمانی و ادعاها درباره برنامه هسته‌ای حل شده و از طرف ایران به اتهامات پاسخ شفاف و روشن داده شده است.

حسن لاسجردی هم مانند مرندی بخش مهمی از چالش‌ها درباره مذاکرات را به مسائل داخلی آمریکا مرتبط دانسته و ادامه می دهد: نباید از یاد برد تا انتخابات کنگره در ایالات متحده زمان زیادی باقی نمانده است. در این شرایط دو رقیب جمهوری‌خواه و دموکرات از هیچ حمله ای برای ضربه زدن به هم با هدف کسب رأی مردم خودداری نمی‌کنند. در این محیط برجام هم به یک عامل سیاسی در محیط داخلی آمریکا تبدیل شده و همین مسئله تصمیم‌گیری در مورد آن را چالش برانگیز کرده است.

لاسجردی با وجود این، پیش بینی در مورد آینده برجام را به دلیل عدم اطلاع‌رسانی کافی از سوی تیم مذاکره کننده در مورد اقدامات انجام شده و همچنین تأثیر پیچیدگی‌های سیاسی از جمله جنگ اوکراین بر این موضوع را سخت دانسته و تصریح کرد: در این میان نکته مهم برای ما داشتن پلن‌های مختلف است. ما باید برای هر شرایطی آمادگی داشته باشیم. باید گزینه‌های مختلف را روی میز داشته و ضمن مانور دادن روی آن، بهانه‌ها را هم از طرف مقابل بگیریم.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.