شهر بجنورد با مساحت حدود ۴۰کیلومترمربع، بیش از ۲۳۰هزار نفر جمعیت دارد و دارای چندین پارک است که از این تعداد یک پارک ویژه بانوان به نام مهربانو در ضلع شمال شرقی شهربازی به مساحت ۳هزار مترمربع به این قشر اختصاص یافته است.

بالا رفتن دیوار تخلفات در پارک آفرینش

به گزارش قدس آنلاین، شهر بجنورد با مساحت حدود ۴۰کیلومترمربع، بیش از ۲۳۰هزار نفر جمعیت دارد و دارای چندین پارک است که از این تعداد یک پارک ویژه بانوان به نام مهربانو در ضلع شمال شرقی شهربازی به مساحت ۳هزار مترمربع به این قشر اختصاص یافته است.

اکنون چندماهی است که شهرداری و اعضای شورای شهر با حمایت مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان‌شمالی تصمیم گرفته‌اند دیوارکشی یکی دیگر از پارک‌های شهر(پارک آفرینش که در دهه ۸۰ توسط شرکت پتروشیمی خراسان ایجاد شد) را که در غرب بجنورد واقع شده به مساحت دو هکتار به پارک بانوان اختصاص دهند. تغییر کاربری این پارک از ابتدا مخالفت‌های زیادی داشت؛ اما برعکس پروژه‌های دیگر کار به سرعت اجرایی شد به‌طوری که در مدتی خیلی کوتاه، دیوار به مرحله پایانی ساخت رسید.

تصمیمات سرخود

یکی از شهروندان بجنوردی در گفت‌وگو با خبرنگار قدس در خصوص تغییر کاربری پارک آفرینش به بوستان ویژه بانوان می‌گوید: متأسفانه در این استان شاهد تصمیمات سرخود برخی مسئولان با هزینه‌های بسیار بالا هستیم؛ زمانی که بخواهند پروژه یا کاری را انجام دهند معمولاً اعتبار مورد نیاز وجود دارد اما زمانی که آسفالت و یا انجام پروژه‌ای برای محلی‌در شهر و استان ضرورت دارد عنوان می‌کنند اعتبار وجود ندارد.

الهام زمانی اظهار می‌کند: چند سال گذشته یکی از شهرداران بجنورد تصمیم گرفت در محل بش قارداش استخر روبازی برای بانوان روی کوهی ایجاد کند که پس از صرف هزینه‌های میلیاردی افتتاح شد ولی متأسفانه نمی‌دانیم این مسئولان در زمان احداث این پروژه کجا بودند که پس از افتتاح، همه مخالف استفاده از این استخر شدند و اجازه استفاده آن را ندادند و سال‌هاست این پروژه میلیاردی بدون استفاده در آنجا رها شده است.

وی می‌افزاید: اکنون نیز اگر سری به پارک بانوانی که در محل شهربازی بجنورد احداث شده زده باشید خواهید دید روی در ورودی آن نوشته شده ورزشکاران و بانوان به علت دید از ساختمان‌های مجاور و دستگاه‌های شهربازی لطفاً پوشش خود را رعایت فرمایید؛ خب مگر اجرای این طرح، کارشناسی نشده بود که محل مناسبی نیست.

زمانی ادامه می‌دهد: در حال حاضر علاوه بر اینکه تغییر کاربری پارک آفرینش چهره ورودی شهر را زشت کرده در اطراف آن نیز ساختمان‌های بلندی وجود دارد که به پارک دید دارد.

این بانوی بجنوردی می‌گوید: همچنین چند ماهی است که از اجرای حصار در اطراف این بوستان و پل این پارک می‌گذرد و هزینه‌هایی را صرف اجرای آن کرده‌اند اما شرکت آب منطقه‌ای به‌تازگی نسبت به دیوارکشی روی پل این بوستان ایراد فنی گرفته و اخطار داده است و اکنون ساخت این دیوار که در مراحل پایانی قرار دارد، متوقف شده است.

یک حقوقدان و مدرس دانشگاه نیز می‌گوید: مطابق تبصره ۴ ماده قانون توزیع عادلانه آب، استفاده از بستر و حریم رودخانه‌ها و مسیل‌ها، باید با مجوز وزارت نیرو باشد که نماینده آن در این استان، آب منطقه‌ای است. در این پروژه مجوز شرکت آب منطقه‌ای گرفته نشده است و نظریات کارشناسان دادگستری هم مخالف دیوارکشی است؛ علاوه بر این‌ها مدیریت بحران استانداری به عنوان تخصصی‌ترین نهاد بحران در کشور هم بر غیرقانونی بودن این پروژه صحه گذاشته؛ به نظر می‌آید اگر فقط قانون را ملاک قرار دهیم جای تردیدی نیست که این دیوار باید تخریب شود.

یاسر غلامی اظهار می‌کند: مسئله‌ دیگری که از نظر قانون باید به آن توجه کرد این است در تصمیم شورای شهر احداث پارک بانوان دیده می‌شود، در حالی که ما شاهد احداث پارک بانوان نیستیم بلکه ایجاد و تبدیل و تغییر یک پارک عمومی به پارک بانوان را شاهد هستیم که به نظر می‌آید بر خلاف چیزی است که شورای شهرتصویب کرده است.

توقف اجرای عملیات

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی نیز می‌گوید: براساس قانون توزیع عادلانه آب که در دهه ۶۰ مصوب شده هر گونه ساخت‌وساز در بستر و حریم رودخانه‌ها ممنوع است مگر اینکه با اجازه وزارت نیرو و شرکت آب منطقه‌ای استان‌ها باشد.

مرتضوی می‌افزاید: در زمان شروع پروژه گشت‌هایی که این شرکت در سطح شهر دارد، متوجه عملیات ساخت‌وساز شدند و در همان‌جا اخطاریه به پیمانکار اجرای طرح تحویل داده شد اما متأسفانه توجهی به اخطار اول نکردند، بنابراین اخطاریه‌ای به شهرداری ارسال و اجرای پروژه متوقف شد.

وی ادامه می‌دهد: اخطار شرکت آب منطقه‌ای خراسان شمالی به ۲۰ متر از این دیوار است که روی پل و روی مسیل و در بستر رودخانه ایجاد شده است.

رئیس شورای اسلامی شهر بجنورد نیز در خصوص تبدیل پارک آفرینش به پارک بانوان می‌گوید: تبدیل پارک آفرینش به پارک اختصاصی برای بانوان نیست، بلکه پارک تخصصی برای بانوان است و در این خصوص تمام مراحل کارشناسی و قانونی انجام پذیرفته و قرار است ضمن ایجاد فضای مناسب برای اتراق مسافران و نماسازی و زیباسازی محیطی، در این مکان امکانات تخصصی برای استفاده دختران و بانوان فراهم شود تا این قشر از جامعه هم بتوانند به طور تخصصی از این امکانات در یک فضای آرام بهرمند شوند.

جمشید عین بیگی با اشاره به انتقادهای دستگاه‌ها و مردم اظهار می‌کند: نقدهای دوستان کاملاً نقدهای به جایی است، ولی پیشنهادهای زیادی برای پارک بانوان داده شد که این فضا مورد تأیید کارشناسان قرار گرفت.

جواد حمیدی راوری، شهردار بجنورد نیز می‌گوید: این پارک با توجه به مصوبه‌ای که شورای اسلامی شهر مصوب کرد، در کمیته تطبیق و شورای تأمین مطرح و تأیید شد و شهرداری به عنوان مجری، کار را آغاز کرد و فعالیتش ادامه دارد.

گفتنی است شهردار بجنورد در آخرین نشست خبری اعضای شورای شهر و شهرداری با خبرنگاران، اجرای پروژه پارک بانوان در قسمتی از پارک آفرینش را حاصل خرد و اندیشه شورای اسلامی شهر و شهرداری دانست و گفت: به یاد داریم پارک آفرینش از ابتدا دیوار ۱.۵ متری داشت و روی آن نیز نرده قرار داشت و در این زمینه همه مجوزها و استعلام‌های آن فرایند قانونی را طی کرده است.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.