قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی با اشاره به علاقه‌مندی گسترده زائران خارجی برای تشرف به بارگاه ملکوتی امام رضا(علیه السلام) گفت: دولت می‌تواند برای استفاده بهتر از این ظرفیت بالقوه و تقویت دیپلماسی زیارت، ویزای زیارتی مشهد مقدس را تعریف و به علاقه‌مندان ارائه کند.

تقویت دیپلماسی زیارت با صدور روادید زیارت

به گزارش قدس آنلاین، مالک رحمتی در دیدار دکتر عبدالله سهرابی دستیار وزیر امور خارجه اظهار کرد: در حوزه فعالیت‌های وزارت امور خارجه در مشهد و استان خراسان رضوی باید یک نمایندگی یا معاونت ویژه وجود داشته باشد تا بتوان به‌طور خاص از ظرفیت‌های بین‌المللی مشهد استفاده کرد.

سالانه بیش از چهار میلیون تردد قانونی زائر خارجی در خراسان رضوی

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: استان خراسان‌رضوی تنها استان کشور است که هر سال حدود چهار میلیون تردد قانونی مسافر خارجی در آن انجام می‌شود، بنابراین ضرورت دارد دولت در حوزه‌های مختلف سیاسی، اجتماعی، اقتصادی و فرهنگی نگاه متفاوتی به این استان داشته باشد.  
وی افزود: مدیریت این چهار میلیون مسافر خارجی که عموم آن‌ها زائران خارجی امام هشتم (علیه السلام) هستند، نیازمند برنامه‌ریزی جدی وزارت امور خارجه و تقویت دفتر نمایندگی وزارتخانه در مشهد مقدس است و به اعتقاد بنده انجام این کار ضروری است.

ویزای زیارت مشهد با استقبال مواجه خواهد شد

وی در ادامه با ارائه پیشنهادی اظهار کرد: یکی از کارهای مهمی که دولت سیزدهم می‌تواند انجام دهد، اعطای ویزای زیارت مشهد به زائران خارجی است که امیدوارم بررسی آن در دستور کار دولت محترم و به‌خصوص وزارت امور خارجه قرار بگیرد.

تمایل کشورهای منطقه به توسعه گردشگری زیارت در ایران

قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی افزود: هندوستان با ۱۰۰ میلیون شیعه و پاکستان با خیل عظیم دلدادگان به امام رضا(علیه السلام)، از جمله کشورهایی هستند که مسئولان عالی‌رتبه آنها در سفر به مشهد مقدس اعلام کرده‌اند تمایل بسیار زیادی برای تقویت گردشگری زیارت و فراهم شدن امکان پروازهای مستقیم به مشهد مقدس دارند و دولت می‌تواند با اعطای ویزای زیارت بستر آن را فراهم کند.
رحمتی افزود: اینها ظرفیت‌هایی است که خود به خود و بدون تلاش و برنامه‌ریزی ما در منطقه وجود دارد و طبیعتا با فعال‌تر شدن وزارت أمور خارجه، قطعا می‌توان مخاطبان بیشتری را نیز برای استفاده از ویزای زیارت مشهد جذب کرد.  
قائم مقام تولیت آستان قدس رضوی به این نکته نیز اشاره کرد که استفاده کنندگان از ویزای زیارت، دارای فرهنگ مطابق نظام فرهنگی و دینی ما هستند و از این جهت نیز دولت بسیاری از دغدغه‌های مطرح در حوزه گردشگری را نخواهد داشت.

موقعیت خاص خراسان رضوی برای توسعه اقتصادی

رحمتی یکی دیگر از دلایل مهم برای تقویت نمایندگی وزارت أمور خارجه در خراسان رضوی را، موقعیت خاص آن برشمرد و گفت: استان خراسان رضوی ۹۰۰ کیلومتر مرز مشترک با کشورهای استراتژیکی همچون پاکستان، أفغانستان و ترکمنستان دارد و این موقعیت می‌تواند به توسعه‌ اقتصادی کشور کمک کند. وی تصریح کرد: به عنوان نمونه، شهرستان سرخس با وجود ظرفیت‌های خاصی که دارد، متاسفانه مورد غفلت واقع شده، در حالی که تقویت این شهرستان با اجرای طرح ترانزیت منطقه‌ای کالا، می‌تواند بسیاری از مشکلات ما را حل کند.  
رحمتی تاکید کرد: آستان قدس رضوی اقدامات و سرمایه‌گذاری گسترده‌ای در منطقه ویژه اقتصادی سرخس داشته که در وهله اول برای محرومیت‌زدایی از این منطقه و در وهله دوم با هدف توسعه اقتصادی منطقه بوده است و امیدواریم با تبدیل سرخس به منطقه آزاد، شرایط بهتری برای توسعه این فعالیت‌ها ایجاد شود.
وی در پایان گفت: آستان قدس رضوی تمامی ظرفیت‌های خود را برای توسعه و تعالی کشور پای کار آورده است و این آمادگی را دارد که در هم‌افزایی و همراهی با دولت محترم، اقدامات لازم برای اجرای طرح هایی مانند اعطای ویزای زیارت و همچنین کمک به توسعه اقتصادی کشور را دنبال کند.

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.