وزارت دفاع روسیه اعلام کرد آمادگی دارد در صورت مشاهده پرچم سفید در ناحیه تحت محاصره ماریوپل، خروج غیرنظامیان را میسر کند.

  برای آتش‌بس انسانی در کارخانه فولاد ماریوپل آماده هستیم

به گزارش قدس آنلاین، وزارت دفاع روسیه روز جمعه اعلام کرد برای برقراری آتش‌بس انسانی در کارخانه فولاد «آزوف‌استال» واقع در شهر ماریوپل آمادگی دارد.

به نوشته «خبرگزاری فرانسه»، وزارت دفاع روسیه در بیانیه‌ای اعلام کرد: «یک بار دیگر اعلام می‌کنیم که روسیه هر لحظه آمادگی دارد آرامش را برقرار کرده و آتش‌بس انسانی اعلام کند تا غیرنظامیان تخلیه شوند».

در این بیانیه آمده است، اعلام این آتش‌بس با برافرایشتن پرچم‌های سفید توسط نیروهای اوکراینی در برخی نواحی معین در مجموعه صنعتی آزوف‌استال، شروع خواهد شد. اگر این پرچم‌ها در هر بخشی از مجموعه مشاهده شود، نیروهای روسی بلافاصله تیراندازی را متوقف می‌کنند.

وزارت دفاع روسیه همچنین توضیح می‌دهد، غیرنظامیان پس از خروج از این مجموعه می‌توانند به اختیار خود به نواحی تحت کنترل اوکراین یا روسیه عازم شوند و اگر سربازان اوکراینی نیز تسلیم شوند، جان خود را حفظ خواهند کرد.

خبرگزاری فرانسه همچنین نوشت، امروز (جمعه) «چارلز میشل» رئیس شورای اروپا در تماس تلفنی با «ولادیمیر پوتین» رئیس جمهور روسیه، دسترسی بشردوستانه به مناطق محاصره شده در ماریوپل را خواستار شده است.

 میشل در این پیام توئیتری گفت: «قویاً خواستار دسترسی انسانی و عبور ایمن از ماریوپل و دیگر شهرهای اوکراین با توجه به مناسب عید پاک شدم».

پوتین نیز در این تماس تلفنی به رئیس شورای اروپا گفت، رژیم کی‌یف مانع از تسلیم نیروهای حاضر در مجموعه صنعتی ماریوپل می‌شوند.

رئیس جمهور روسیه متذکر شد، اظهارات برخی نمایندگان اتحادیه اروپا درباره راه‌حل نظامی اوکراین «غیرمسئولانه» هستند و رهبران اروپا می‌توانند بر اوکراین اعمال نفوذ کنند تا حملات علیه دونباس را متوقف کند.

دولت اوکراین دیروز (پنجشنبه) خواستار بازگشایی فوری یک کریدور بشردوستانه برای خروج غیرنظامیان و جنگجویان مجروح از کارخانه آزوف‌استال در ماریوپل شد.

وزارت خارجه اوکراین با انتشار بیانیه‌ای در شبکه‌های اجتماعی مدعی شد: صدها غیرنظامی، کودک، مدافعان اوکراینی مجروح در پناهگاه‌های این کارخانه گیر افتاده‌اند. آن‌ها تقریباً هیچ غذا، آب و داروی ضروری ندارند. یک کریدور فوری بشردوستانه از کارخانه آزوفستال با تضمین امنیت مردم مورد نیاز است.

«سرگئی شویگو» وزیر دفاع روسیه در دیدار امروز به پوتین گفت کل این شهر به استثنای کارخانه فولاد آزوفستال که حدود ۲۰۰۰ شبه‌نظامی اوکراینی هنوز در آن مستقر هستند، به تصرف نیروهای روس درآمده است. وزیر دفاع روسیه همچنین خبر داد که روسیه بیش از ۱۴۲ هزار غیرنظامی را از ماریوپل تخلیه کرده است. به گفته وی، اوضاع در این شهر آرام است که امکان بازگشت غیرنظامیان را فراهم می‌کند.

انتهای پیام

منبع:فارس

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.