بازرگام، طرحی که با سروصدای زیاد در پاییز سال گذشته آغاز به کار کرد و قرار بود کالاهای اساسی را با قیمت مصوب به دست مصرف‌کننده برساند؛ طرحی که در ابتدا با پنج کالا شروع شد و قرار بود خیلی زود بسیاری از کالاهای دیگر را هم به فهرست خود اضافه کند.

گلایه مردم از تخلف‌ها در بازرگام

اما با گذشت بیش از ۶ماه از راه‌اندازی این طرح، نه تنها فهرست آن به روزرسانی و تکمیل نشد که همین اقلام نیم‌بند هم بر اساس شنیده‌ها در برخی موارد به دست مصرف کننده نمی‌رسد و عملاً این سامانه کارایی ندارد.
اما این روزها انتقادها و گلایه‌های شهروندان از بی‌خاصیت و بی‌اثر بودن سامانه درحالی است که قرار بود این سامانه مرهمی باشد برای بسیاری از مردم که مدت‌هاست زیر بارغول گرانی کمر خم کرده‌اند و افزایش قیمت کالاهای اساسی هر روز دلهره‌شان را بیشتر می‌کند.
با راه‌اندازی سامانه بازرگام قرار بود نابسامانی‌های بازار کالاهای اساسی کاهش یابد و کمکی باشد برای تنظیم بازار، اما نه تنها این اتفاق نیفتاد که به گفته بسیاری از مراجعه‌کنندگان قیمت اقلام تنظیم بازاری عرضه شده در این سامانه تفاوت چندانی با بازار آزاد ندارد و از سوی دیگر محصولات ارائه شده در آن که شاید کمی ارزان‌ترباشند هم قابل اعتماد نیستند.

گلایه از تأخیر و کم‌فروشی
برای نمونه یکی از مشتریان این سامانه به قدس می‌گوید؛ به نظر من هیچ نظارتی بر عرضه محصولات در این سامانه وجود ندارد کیفیت بسیاری از اقلام آن، چیزی نیست که ادعا می‌شود. 
یکی دیگر از شهروندان با اشاره به اینکه سبد کالایی که با مبلغ ۳۶۰هزارتومان از بازرگام خریداری و هزینه آن را هم پرداخت کرده‌ام با گذشت دو روز هنوز به دستم نرسیده، می‌گوید: با مراجعه به سامانه در قسمت پیگیری سفارش، نوشته «تحویل شده است»، اما هنوز به دستم نرسیده، معلوم نیست به چه کسی تحویل شده است!
وی افزود: چرا پیش از اینکه مردم را برای خرید از این سامانه ترغیب کنند زیرساخت‌هایش را ایجاد نمی‌کنند، مگر می‌شود برای دریافت یک قوطی روغن که اکنون به‌ آن احتیاج دارم تا دو روز بعد صبر کنم آن هم معلوم نیست به دستم برسد یا نه.
مشتری دیگر این سامانه با انتقاد از عملکرد بازرگام می‌گوید: پس از یک‌ساعت معطلی موفق به ثبت سفارش اقلام مورد نیاز خود در این سایت نشدم، این در حالی است که بسیاری از قیمت‌های محصولات عرضه شده در این سامانه که قرار است با کلی دردسر ثبت شود در سوپرمارکت سرکوچه خودمان با قیمت منصفانه‌تری عرضه می‌شود.

ضعف‌ها و کاستی‌ها را می‌پذیریم
مدیر بازرگام خراسان رضوی با اشاره به اینکه این سامانه از آذرماه پارسال کار خود را شروع کرده است و منکر ضعف‌ها و کاستی‌های موجود در این سامانه نیستیم، عنوان کرد: کاری که در این سطح قراراست شروع شود حتماً یک‌سری ضعف‌ها خواهد داشت.
سیدمحمد صیادی در گفت‌وگو با قدس با بیان اینکه روزانه هزارو۲۰۰ تا هزارو۴۰۰ درخواست در سامانه بازرگام استان ثبت می‌شود و کالاها درِ منازل تحویل می‌شود، افزود: با عرضه دیگر محصولات و همچنین برنج ایرانی و گوشت در این سامانه، درخواست‌ها افزایش بیشتری پیدا کرده است.
وی در مورد گلایه مشتریان درخصوص تأخیر و نامرغوب بودن برخی کالاها در این سامانه با اشاره به اینکه تأمین‌کننده کالا دولت است و ما مسئول توزیع آن هستیم، اظهار کرد: وقتی کالایی مثل مرغ برای فروش روی سایت می‌رود، بیش از ۲هزار درخواست را ثبت می‌کند، این کالا یا به دست ما نمی‌رسد یا دیر می‌رسد و تحویل کالا به روزهای بعد موکول می‌شود و همه چیز می‌رود روی چرخه‌ای که تا یک هفته نارضایتی به وجود می‌آورد و باید تا یک هفته جبران روزهای تأخیر را داشته باشیم.
وی افزود: تمام خودروهای حمل کالا و محصول آماده‌اند، اما در این میان بحث تأمین‌کننده مهم بوده و مردم این موضوع را نمی‌دانند و ما را متهم می‌کنند که بازرگام کالا را دیر به دست ما می‌رساند، اما نمی‌دانند مشکل کجاست.
وی با اشاره به اینکه این مشکلات و تأخیرها بیشتر مربوط به ایام نوروز بود و درحال حاضر مشکلی دربحث توزیع نداریم، عنوان کرد: از روزهای ابتدایی ماه رمضان در بحث توزیع مشکل خاصی نداریم و کالاها حداکثر طی ۲۴ساعت و در چهار بازه زمانی به دست مشتریان می‌رسد به طوری که نارضایتی‌ها به حداقل ممکن رسیده و سامانه روزبه‌روز درحال بهتر شدن است.

حساب دفتری مجازی!
وی در مورد گلایه از کم‌فروشی در برخی اقلام به‌خصوص مرغ ضمن تأیید این موضوع با اشاره به اینکه ما کالایی را که وزن ثابت ندارد، باید یک سقف مثلاً ۵کیلو با سه عدد مرغ را در نظر بگیریم،عنوان کرد: ما در مرکز توزیع یک‌سری ترازوهای دیجیتالی داریم که به شبکه و نرم‌افزار متصل‌اند وقتی وزن این سه عدد مرغ به عنوان مثال ۴ کیلو و۲۰۰گرم می‌شود به نرم‌افزار فرمان می‌دهد که این کالا ۸۰۰گرم کسری دارد و این ۸۰۰گرم به صورت تأمین اعتبار به کیف پول مشتری برگردانده می‌شود که با این اعتبار می‌تواند خرید دوباره انجام دهد و یا برگشت وجه را انتخاب و پول به حساب فرد برگردانده می‌شود و هیچ راه دیگری غیر از این وجود ندارد.
وی در مورد آمار کالاهای توزیع شده هم تصریح کرد: قرار بر این است آمارها در مورد میزان توزیع کالاهای اساسی در سامانه بازرگام توسط وزارت جهاد کشاورزی اعلام شود، اما از ابتدای راه‌اندازی سامانه به‌خصوص سه ماهه آخر سال گذشته بیش از۲۰۰ تن گوشت و مرغ و بیش از۱۵۰ تن برنج توزیع کرده‌ایم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهارع ۱۳:۳۷ - ۱۴۰۲/۰۶/۱۶
    0 0
    با سلام، من از سایت بازرگام ماهی سفارش دادم، تاریخ صید 24بهمن 1401بود که امروز 16شهریور ماه است، از تاریخ صید ماهی 7ماه گذشته است، تاریخ نگهداری ماهی یخ زده نهایت شش ماه است، بازرگام ماهی مانده ارسال کرده است، که پیک هم وقتی ایفون زد خواستم کالا درب واحد تحویل دهد شماره تحویل زا پرسیذ، کالا را در اسانسور گذاشت و تحویل حضوری انجام نداد. الان بازرگام میگه شما باید اول چک میکردید بعد کد به پیک میدادید، ایا هدف از فروش اینترنتی اینه کالاهای مانده به هر نحوی به مشتری قالب کنند، همان لحظه به پشتیان پیام داد و چت کردم موضوع گفتم، که دلایل خودشون اوردن، واقعا این سایت تنظیم بازار نیست، تو این شرایط اقتصادی که مردم دنیال تخفیف و قیمت پایین تر هستند فقط سر مردم کلاه میگذارند . ادعا میکنن که ماهی نه ماه تاریخ مصرف داره، در صورتی که اگر همون موقع مینپشتن انقد از تاریخ صید گذشته سفارش نمیدادم. من ماهی مونده مصرف نمیکنم، که تو شرایط سخت راهی بیمارستان بشم و مسموم بشم، الان که پاسخگو نیستند اون موقع هم پاسخگو نیستند.واقعاناراحت شدم از این خرید