سرپرست حوزه نظارت گمرک خراسان رضوی گفت: با توجه به مسائل پیش‌آمده از سوی افغانستان، از دیروز ارایه همه تشریفات گمرکی در مرز دوغارون به حالت تعلیق درآمده است و تا اطلاع بعدی هیچ اقدامی در این زمینه انجام نمی‌گیرد.

تشریفات گمرکی در مرز دوغارون خراسان رضوی به حال تعلیق درآمد

به گزارش قدس آنلاین،جواد جعفری  اظهار داشت: اکنون مرز تعطیل است و هیچ ورود و خروج کامیونی انجام نمی گیرد، که به تبَع این وضعیت، تشریفات گمرکی نیز ارایه نمی شود.

وی بیان کرد: با توجه به شرایط افغانستان و حجم بالای تردد کامیون ها در مرز دوغارون، تلاش شد تا مسیر ریلی از مرز شمتیغ در شهرستان خواف برای تجارت با افغانستان در نظر گرفته شود، اما با وجود افتتاح این مسیر ریلی، افغانستان از آمادگی لازم برای تجارت از طریق این مرز برخوردار نبود، لذا فعلا هیچ مسیری جز دوغارون در خراسان رضوی برای تجارت با این کشور وجود ندارد.

وی با اشاره به تاثیر شرایط سیاسی افغانستان که از سال گذشته بر این کشور حاکم شده، در مورد میزان مبادلات تجاری خراسان رضوی در سال ۱۴۰۰، گفت: میزان صدور کالا از گمرک استان به افغانستان در سال گذشته یک میلیون تن کالا به ارزش۵۶۰ میلیون دلار بوده است که از لحاظ وزنی ۴۴ درصد و از لحاظ ارزش ۲۹ درصد نسبت به سال پیش از آن کاهش داشته است.

سرپرست حوزه نظارت گمرک خراسان رضوی اظهار داشت: عمده اقلام صادر شده به افغانستان در سال ۱۴۰۰ شامل سیب تازه، میله‌های آهنی یا فولادی، کفپوش‌های مخملی، روغن‌های سبک، نان، خمیر برای لاک و مهر، صابون چیپس، محصولات آهن  یا فولاد غیرممزوج، تخت نورد شده، بیسکویت، پسته تازه یا خشک، شیرینی‌، سیب‌زمینی، دوغ، شیر، خامه بسته بندی شده و فرآورده‌هایی سوختی به‌جز بنزین بوده است.

وی میزان واردات کالا از کشور افغانستان در سال گذشته را نیز ۱۴ هزار تن به ارزش ۱۳.۷ میلیون دلار ذکر و بیان کرد: این میزان نسبت به سال ۱۳۹۹ از لحاظ وزنی ۱۳۸ و از لحاظ ارزش ۳۶۳ درصد رشد داشته است.

جعفری افزود: عمده محصولات وارد شده به خراسان رضوی از کشور افغانستان شامل نباتات و اجزای آن در مصرف عطرسازی و داروسازی، دانه کنجد به استثنای بذر آن، تخم رازیانه رومی، زیره سیاه و مرزه،  تخم سرو کوهی، بادام بدون پوست، چای سبز تخمیر نشده،  دانه میوه‌های روغنی، شیره‌ها و عصاره های نباتی بوده است.

انتهای پیام

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.