سخنگو و رئیس هیئت مذاکره کننده انصارالله یمن تعطیلی فرودگاه صنعاء را نشانه جدی نبودن ائتلاف سعودی در برقراری صلح در این کشور عنوان کرد.

تعطیلی فرودگاه صنعا، نشانگر جدی نبودن ائتلاف سعودی برای صلح است

به گزارش قدس آنلاین، محمد عبدالسلام در صفحه کاربری خود در توییتر نوشت: تداوم تعطیلی فرودگاه صنعا، به خاطر اجازه ندادن به انجام پروازهای مورد توافق در آتش بس انسانی و ایجاد مانع در رسیدن کشتی‌ها به بندر الحدیده، سرپیچی آشکار ائتلاف متجاوز عربی برای برقراری صلح را ثابت می‌کند.

به گزارش اسپوتنیک، پیشتر دولت نجات ملی یمن، وابسته به انصار الله از موافقت سازمان ملل با ازسرگیری پروازها در فرودگاه بین‌المللی صنعا پس از وقفه‌ای شش ساله خبر داد.

در همین راستا، مازن غانم، سخنگوی رسمی سازمان هواپیمایی در صنعا اعلام کرد: سازمان ملل به وزارت امور خارجه دولت نجات ملی ابلاغ کرده که با برقراری نخستین پرواز تجاری از فرودگاه بین‌المللی صنعا به فرودگاه ملکه علیاء اردن موافقت کرده است.

هانس گروندبرگ، نماینده ویژه دبیرکل سازمان ملل متحد در یمن نیز تعویق اولین پرواز از فرودگاه صنعا را نگران کننده خواند و از طرف های یمنی خواست رفتار سازنده داشته باشند تا بتوان بر اساس برنامه پروازها از یمن را اجرایی کرد.

برقراری پرواز در فرودگاه صنعا یکی از شروط آتش بس موقت در یمن به مدت دو ماه است که توسط هانس گروندبرگ، فرستاده ویژه سازمان ملل به یمن اعلام شده بود.

ائتلاف متجاوز سعودی به فرماندهی عربستان از سال ۲۰۱۶ محدودیتی را برای پرواز در فرودگاه صنعا به جز پروازهای سازمان ملل و کمک‌های بشردوستانه اعمال کرده بود.

عبدالملک العجری عضو تیم مذاکره کننده جنبش انصار الله یمن در توئیتی نوشت: قرار بود نتیجه آتش بس‏‏‏، بررسی مسئله لغو تحریم ها و پایان جنگ علیه یمن باشد؛ اما عملکرد بسیار ضعیف سازمان ملل و هیئت ویژه آن در زمینه برقراری آتش بس، تجدید نظر در نقش آن و مشارکت طرف های منطقه ای یا بین المللی بی‌طرف در نظارت بر هرگونه توافقی و تضمین اجرای آن را ایجاب می کند.

حسین البخیتی، کارشناس مسائل سیاسی یمنی گفت: عربستان سعودی و ائتلاف متجاوز به آتش بس پایبند نیستند و به نقض آن ادامه می دهند. مقامات سعودی تلاش می کنند از اجرای توافق آتش بس جلوگیری کنند. صنعا همیشه در اعلام آتش بس پیش‌قدم بوده است؛ اما زمان آن رسیده است که صنعا دیگر در این کار پیش‌ قدم نباشد، بلکه باید بدون توقف به حملات به عمق خاک عربستان بپردازد.

مقامات صنعا پایبندی خود را به اجرای بندهای آتش بس و به مرحله عمل در آوردن آن به صورت یکجانبه از جمله آزادی شماری از اسرای طرف مقابل اعلام کرد و طرف مقابل را مسئول هرگونه شکست آتش بس و افزایش مشکلات و رنج های ملت یمن دانست.

منبع: باشگاه خبرنگاران

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.