مدیر بخش نوجوان و سرگرمی‌های دیجیتال گفت: سالانه بیش از پنج هزار میلیارد تومان گردش مالی بازی‌های رایانه‌ای در کشور است که سهم بازار بومی کمتر از ۱۰ درصد است و از طرف دیگر دنیای غرب با محتوای تاریخ اسلام و سبک زندگی ایرانی یا مقاومت محصولی تولید نمی کند و حتی آن را سانسور می‌کند.

بازی‌های رایانه‌ای با سبک زندگی ایرانی و اسلامی از سوی غرب سانسور می‌شود

به گزارش قدس آنلاین، مهدی جعفری‌جوزانی در بیست و نهمین نمایشگاه بین‌المللی قرآن کریم با اشاره به ضرورت حمایت از بازی‌های ایرانی که در سال‌های گذشته کمتر مورد حمایت بودند، گفت: من یک کهنه سرباز صنعت گیم هستم و از سال ۸۰ در این فضا نفس می‌کشم. به دلیل سیاست‌های اشتباه دولت‌های گذشته یعنی دولت‌های دهم و یازدهم با مهاجرت صدها تولیدکننده بازی در کشور مواجه شده‌ایم و از مسئولان می‌خواهم که کمک کنند تا بازی سازهای ما هویت پیدا کنند. جشنواره بازی‌های رایانه‌ای تهران که ارزش آن برای بازی سازان به اندازه جشنواره فجر بود، در دولت قبل به طور کلی حذف و کنار گذاشته شد.

وی افزود: بازار از بازی سازهای ما گرفته شده است. دولت با اتخاذ یک سیاست غلط فقط در این صنعت پول پاشی کرد که آن هم هیچ نتیجه‌ای نداشت در حالی که باید بازار را تقویت می کرد و یکی از راه های اصلاح این رویه، قانونمند کردن واردات مانند مالیات بستن بر بازی‌های خارجی است.  مسئله دیگر موضوع تبلیغات و رساندن محصول تولید شده ایرانی به دست مخاطب است و با تبلیغات می توان به ایفای نقش واسطه پراخت و رسانه ها را پای کار آورد تا محصولات خوب ایرانی به دست جوانان برسد. بازی سازان ما تمام تلاش خود را انجام داده اند ولی به اندازه شرکتی که برای تبلیغ کفش و دمپایی خود میلیاردها تومان هزینه می کند، پول ندارند.

مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری رسانه ای منادیان خواستار نقش آفرینی دولت در این زمینه شد و گفت: اول باید به بازی سازان هویت داد و سپس بازار را ساخت تا محصول به مخاطب برسد. بازی ساز نیاز به پول ندارد. چون مردم با خرید محصولات، از او پشتیبانی می کنند و بازار شکل می گیرد.

وی از مسئولان خواست تا بازی‌های رایانه‌ای را جدی بگیرند و گفت: ما ۳۶ میلیون مخاطب داریم که بر اساس آمار رسمی بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای سالانه بیش از پنج هزار میلیارد تومان گردش مالی این صنعت در کشور ماست ولی سهم بازار ما کمتر از ۱۰ درصد است.

 بازی‌های رایانه‌ای با سبک زندگی ایرانی و اسلامی از سوی غرب سانسور می‌شود

دو تفاوت مهم بازی های ایرانی در مقایسه با بازی های خارجی

جعفری جوزانی در تشریح تفاوت های بازی های ایرانی با بازی های خارجی گفت: موضوع بازی های ایرانی مانند مساله خودرو لوازم خانگی است. ما هیچوقت نمی گوییم چون لباسشویی خارجی وجود دارد، نیازی به لباسشویی تولید داخل نداریم. از طرف دیگر دنیای غرب هیچگاه با محتوای تاریخ اسلام و سبک زندگی ایرانی یا مقاومت محصولی تولید نمی کنند بلکه اگر جایی هم چنین محصولاتی تولید شود، آن را سانسور می کنند.  

وی افزود: ابزار و سبک بازی در همه جای دنیا مشخص است. سبک هک اند اسلش (بازی های رزمی) یا بازی شمشیر بازی در همه جا یکی است. سبک اف پی اس یا بازی سوم شخص در همه جا مشخص است که یک اسلحه است که به سمت جلو حرکت می کند اما داستان هایی که به واسطه این روش به مخاطب منتقل می شود، مهم است. این که به واسطه مجموعه بازی های کال آو دیوتی (تیراندازی اول شخص) اماکن مذهبی و مساجد را تخریب می کنند و قرآن را به آتش می کشند یا مسلمانان را قتل عام می کنند، بخشی از این سرگرمی است ولی اینکه با قهرمانی فرماندهی مانند سردار شهید حاج قاسم سلیمانی محاصره یک شهر را شکسته و اجازه نمی دهید که داعش وارد شهر شود و از کیان و ناموس مردم منطقه دفاع می‌کنید که این نیز معنای دیگر می دهد.

رئیس مرکز تولید و نشر دیجیتال انقلاب اسلامی (متنا) وابسته به سازمان فضای مجازی بسیج افزود: بنابراین با یک ابزار و دو محتوای متفاوت به آن می‌پردازیم. جوانان ایرانی امروز توانسته اند محصولاتی همانند شکل و شمایل بازی های خارجی تولید و به آن بازی‌ها رقابت کنند. بازدیدکنندگان در این بخش از نمایشگاه قرآن با همین بازی ها بازی می کنند و کیفیت و نوع داستان را می بینند و در چنین شرایطی  مخاطب به راحتی با آن ارتباط برقرار می‌کند به گونه ای که نوجوانان و جوانان نوبت می گیرند و حتی به دلیل استقبال مجبور می شوند ۲۴ ساعت قبل  نوبت بگیرند.

وی تاکید کرد: این بازی‌ها نتیجه خود را از مخاطب در بازار فروش به دست گرفته اند و این انگیزه را به ما داده تا این مسیر را در این حوزه ادامه دهیم.  در این بخش نوجوانان را با سرگرمی های دیجیتال آشنا می کنیم. چون نوجوانان این دوره احساس می کنند که میان فعالیت های قرآن و عترت با عرصه دیجیتال تناقض وجود دارد و تصورشان این است کسانی که در زمینه قرآن فعالیت دارند، از جامعه جهانی و جامعه روز به دور هستند. این تفاوت فکری در اینجا باعث تامل آنان می‌شود و می بینند که در اینجا بازی‌های رایانه‌ای فاخر و بین المللی با موضوع عترت تولید شده است. بنابراین با ابزار روز نیز می توان پیام قرآن و عترت را به نوجوانان منتقل کرد.

 بازی‌های رایانه‌ای با سبک زندگی ایرانی و اسلامی از سوی غرب سانسور می‌شود

واکنش رسانه‌های غربی به بازی ایرانی فرمانده مقاومت

جعفری جوزانی با ارائه گزارشی از استقبال بازدیدکنندگان گفت: در اینجا محصولات یک سال گذشته را عرضه کرده ایم. بازی سفیر عشق مربوط به داستان حضرت مسلم بن عقیل و اتفاقات آن دوره را با قهرمانی یک سردار ایرانی به نام مهران به تصویر کشیده است یا قسمت دوم بازی مختار به نام فصل قیام است که به موضوع قیام مختار می‌پردازند. همچنین بازی فرمانده مقاومت نبرد آمرلی یکی دیگر از بازی هاست که موضوع آن شکست محاصره شش ماهه منطقه آمرلی در سوریه است.

وی با بیان این که این بازی بر مبنای خاطره رهبر معظم انقلاب شکل گرفته که معظم له در اولین نماز جمعه بعد از شهادت حاج قاسم خاطره ای را تعریف کردند و شجاعت حاج قاسم به حدی بود که یکی از مناطق و شهرهایی که در محاصره ۳۶۰ درجه دشمن بودند، با بالگرد وارد آن منطقه شده و با کمک مردم آن شهر را آزاد کردند.

مدیر بخش نوجوان و سرگرمی های دیجیتال نمایشگاه قرآن افزود: تولید این بازی دو سال طول کشید و در دومین سالگرد شهادت حاج قاسم رونمایی و وارد بازار شد و استقبال خوبی از آن شد ولی واکنش‌های عجیب و غریبی از رسانه‌های غربی برخی کشورها مانند اسپانیا، آمریکا و رژیم صهیونیستی داشتیم. در زمانی که اعلام کردیم می خواهیم این بازی را بسازیم بعضی از مخالفان نظام آن را به تمسخر گرفتند. چون قبل از آن بازی های تولیدشده، کیفیت خوبی نداشت ولی زمانی که اولین ویدیوهای فرمانده مقاومت ارائه شد، یکی از تلویزیون های فارسی زبان خارجی آن را با بازی کال آو دیوتی که یکی از بازی های روز دنیاست، مقایسه کرد. البته ما نشان دادیم که بازی های ایرانی می تواند به بازی های خارجی برسد.

وی افزود: نکته جالب واکنش این شبکه ها اعلام خطری بود که القاء می کرد جمهوری اسلامی افکار نوجوانان را به سوی تروریست ها منحرف می‌کند در حالی که این اعلام خطر با کاری که خودشان با بازی کال آو دیوتی و مانند آن تولید می کنند، تناقض داشت. چون بازی فرمانده مقاومت تنها بازی است که در آن حمله ای صورت نمی گیرد. بلکه از یک شهر دفاع و از شکسته شدن محاصره جلوگیری می‌کنیم. همچنین از خانواده ها محافظت می کنیم و آنان را به یک ورزشگاه می‌بریم تا فرمانده بیاید و با کمک آنان محاصره شکسته شود. بنابراین ادبیات این بازی‌ها متفاوت است.

 بازی‌های رایانه‌ای با سبک زندگی ایرانی و اسلامی از سوی غرب سانسور می‌شود

تخفیف ۵۰ درصدی بازی های ایرانی در نمایشگاه قرآن

جعفری جوزانی از ارائه دو بازی موبایلی تکاور و تک تیرانداز با موضوع مدافعان حرم خبر داد و گفت: هر شب در نمایشگاه چالش بازی و مسابقه فهم بازی برگزار می شود و جوایزی مانند بازی در قالب یک فلش اهدا می شود. در سالن پخش این غرفه نیز انیمیشن های یک ساله گذشته و نماهنگ ها را که مجموعه موسسه منادیان تولید کرده، پخش می کنیم و هر شب ساعت ۹ نشستی با حضور خانواده‌ها با موضوع سواد رسانه ای در حوزه بازی داریم تا خانواده‌ها متوجه آسیب‌های این حوزه شوند و هر شب یکی از اساتید این حوزه صحبت می کند.

وی از برنامه عینک واقعیت مجازی سخن گفت که از سوی بازدیدکنندگان استقبال خوبی شد. این واقعیت مجازی توسط جمعی از جوانان شیعه ایران، افغانستان و دانمارک تولید شده و انیمیشن ۳۶۰ درجه کربلا به نمایش درمی آید.

به گفته جعفری جوزانی محصولاتی مانند قسمت بعدی مختار به نام انتقام مربوط به بعد از به حکومت رسیدن مختار، بازی تیغ و خورشید با موضوع زمان خشایار شاه، افسانه نوروز و تخم مرغ های رنگی در آینده ای نزدیک تولید خواهد شد و انیمیشن سلام بر ابراهیم با موضوع پنج روز آخر عمر شهید ابراهیم هادی در کانال کمیل به زودی تولید می شود و اگر به نمایشگاه برسد، در همین بخش به نمایش درخواهد آمد.  جشنواره کمان نیز یکی دیگر از برنامه هاست و هر کسی که ایده و طرحی با محتوای قرآن و عترت در حوزه بازی و انیمیشن داشته باشد، می‌تواند در آن شرکت کند که به بهترین طرح جوایزی اهدا خواهد شد.

بیست‌ونهمین نمایشگاه بین المللی قرآن کریم تا جمعه (نهم اردیبهشت) از ساعت ۱۷ تا ۲۳:۳۰ در مصلای امام خمینی (ره) مشتاق حضور علاقه مندان به کلام وحی و اهل بیت(ع) است.

منبع: ایرنا
انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.