یک استاد حوزه گفت: ممکن است برخی به درختان و محیط زیست آسیب بزنند یا حیوانی را اذیت کنند، این رفتارها قطعا خشم خدا را برانگیخته می‌کند و عواقب وضعی برای زندگی انسان خواهد داشت. البته در نقطه مقابل، لطف به انسان‌ها، حیوانات و نباتات هم اثر وضعی مثبت خود را بر زندگی افراد خواهد داشت. بنابراین باید مراقب باشیم در لحظات مختلف زندگی به هیچ‌وجهی به موجود زنده‌ای آسیب نرسانیم و به گونه‌ای رفتار نکنیم که مور غضب خداوند باشد.

رفتار انسان چگونه مورد رضای خداوند قرار می‌گیرد؟

به گزارش قدس آنلاین، در دعای روز بیستم و سوم ماه مبارک رمضان آمده است:

بسم الله الرحمن الرحیم

«اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ وأعوذُ بِکَ ممّا یؤذیک وأسألُکَ التّوفیقَ فیهِ لأنْ أطیعَکَ ولا أعْصیکَ یا جَوادَ السّائلین»

«خدایا در این روز از تو درخواست می‌کنم آنچه را که رضای تو در اوست، و به تو پناه می‌برم از آنچه تو را پسند است و از تو توفیق می‌خواهم که در این روز به فرمان تو باشم و هیچ نافرمانی نکنم، ای عطا بخش سوال‌کنندگان».

حجت‌الاسلام والمسلمین مجید سینایی استاد حوزه در شرح عبارت «اللهمّ إنّی أسْألُکَ فیه ما یُرْضیکَ» می‌گوید: ذات خداوند متعال اثرپذیری در آن راه ندارد به این معنا که در ذات خداوند رضایت، غم و شادی، اذیت شدن و... نداریم. اما خداوند یکسری صفات و افعال دارد که مظهر دارد، مظهر اسماء الهی همان خلیفه‌الله یعنی اهل‌بیت(ع) است، همانطور که شب قدر خداوند همه تدبیر امور و تقدیر مردم را به امضاء و صلاحدید، عقل و درایت امام زمان(عج) قرار می‌دهد، زیرا او را خلیفه خود قرار داده است.

وی ادامه داد: این صفات و افعال به شکل‌های مختلفی بروز کرده است. برای نمونه، رسول اکرم(ص) می‌فرمایند «هرکسی فاطمه را اذیت کند مرا اذیت کرده است و کسی که مرا اذیت کند خدا را اذیت کرده است» این عبارت به چه معنایی است. برای خداوند که اذیت وجود ندارد، این خشم و رضایت در مظهر اسماء مطرح است.

این استاد حوزه بیان کرد: این مظهریت نکته اساسی و مبنای علمی و عقلی دارد و دارای مراتب است و از امام معصوم در بالاترین درجه یعنی خلیفه‌الهی تا به پدر و مادر و حتی همسر و خانواده می‌رسد، در روایات آمده است که خداوند فرموده «اگر کسی مادر خود را اذیت کند مرا اذیت کرده است» یا داریم که «اگر کسی بچه یتیم را اذیت کند مرا اذیت کرده است» و حتی در برخی روایات داریم که خداوند فرموده «به کسی ظلم کنید مرا به خشم می‌آورید». یعنی در خود خداوند متعال اینها معنا ندارد اما مراتب و درجاتش در بین مردم و حتی حیوانات و نباتات وجود دارد.

حجت‌الاسلام سینایی اظهار کرد: ممکن است برخی به درختان و محیط زیست آسیب بزنند یا حیوانی را اذیت کنند، این رفتارها قطعا خشم خدا را برانگیخته می‌کند و عواقب وضعی برای زندگی انسان خواهد داشت. البته در نقطه مقابل لطف به انسان‌ها، حیوانات و نباتات هم اثر وضعی مثبت خود را بر زندگی افراد خواهد داشت. بنابراین باید مراقب باشیم در لحظات مختلف زندگی به هیچ‌وجهی به موجود زنده‌ای آسیب نرسانیم و به گونه‌ای رفتار نکنیم که مور غضب خداوند باشد.باید از خداوند طلب کنیم ما را هدایت کند تا به گونه‌ای رفتار کنیم که مورد رضای خداوند باشد.

منبع: ایسنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.