رئیس بسیج جامعه عشایری خراسان شمالی گفت: تعدادی از مدارس عشایری این استان در حال تخریب هستند.

تعدادی از مدارس عشایری خراسان شمالی در حال تخریب هستند

به گزارش قدس آنلاین، غلامی اظهار کرد: دانش آموزان عشایری این استان در حوزه عشایری، هم با کمبود مدارس مواجه هستند و هم تعدادی از این مدارس در حال تخریب هستند و مشکل در بهسازی آن ها وجود دارد.

وی با اشاره به پراکندگی خانواده های عشایری این استان به خصوص در مناطق قشلاقی استان گلستان، افزود: این امر موجب شده تا دسترسی تعدادی از آن ها به این مدارس خیلی کمتر شود و زمینه ترک تحصیل تعدادی از دانش آموزان را فراهم کرده است.

غلامی ادامه داد: یکی از نیازهای جدی دانش آموزان عشایری استان در بخش قشلاقی، راه اندازی مدرسه شبانه روزی دخترانه در شهرستان مراوه تپه در استان گلستان است.

وی تصریح کرد: یک قطعه زمین در چند سال گذشته در شهرستان مراوه تپه برای همین امر اختصاص یافته اما تاکنون هیچ اقدامی برای ساخت مدرسه شبانه روزی انجام نشده است.

این مقام مسئول در ادامه خاطرنشان کرد: از سوی دیگر آموزش به دامداران عشایری برای افزایش بهره وری از دام، اندک بوده و تاکنون توجه خاصی به این موضوع نشده است.

وی گفت: در حال حاضر تعداد زیادی از دامداران عشایری به صورت سنتی در حال پرورش دام هستند که بهره وری چندانی در تولید ندارند.

رئیس بسیج جامعه عشایری خراسان شمالی یکی دیگر از مشکلات جامعه عشایری این استان را پروانه های صادر شده از سوی منابع طبیعی اعلام کرد و افزود: پروانه بهره برداری مرتع به نام دامدار عشایری صادر شده اما آن فرد در یک زمان خاص باید از منطقه خارج شود تا فرد دیگری از آن استفاده کند.

وی ادامه داد: تخریب ایل‌راه ها به خصوص در مناطق ییلاقی از دیگر مشکلات این افراد است بطوریکه یک کشاورز، ایل‌راه نزدیک به زمین خود را شخم زده و یک چاله را در آن ایجاد می کند که بگوید زمین متعلق به من بوده و هر کاری که دوست داشته باشم در زمین خود انجام می دهم.

منبع: ایسنا

انتهای خبر/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.