۸ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۶:۴۸
کد خبر: 796369

اختلاف میان دولت های امارات و اردن بر سر مسجدالاقصی زمانی فاش شد که شاه اردن در جریان نشستی با حضور رئیس جمهوری مصر و ولیعهد ابوظبی اعلام کرد که با آزادی عبادت غیرمسلمانان در مسجد الاقصی مخالف است.

اختلاف امارات و اردن بر سر مسجدالاقصی

به گزارش قدس آنلاین، در این نشست «محمد بن زاید»، ولیعهد ابوظبی در حضور «عبدالفتاح السیسی»، رئیس‌جمهوری مصر گفت که باید «از شرایطی که در هنگام امضای توافق‌نامه عادی‌سازی با اسرائیل توافق شده بود، فراتر نرویم و در آن آزادی عبادت برای غیرمسلمانان در مسجد الاقصی مجاز باشد، اما «عبدالله دوم» پادشاه اردن با این پیشنهاد امارات مخالفت کرد.
روزنامه الاخبار چاپ لبنان در این باره فاش کرد که پیشنهاد امارات با اعتراض اردن روبه رو شد و عبدالله دوم آن را به معنای تغییر وضعیت موجود و تولیت مسجدالاقصی توصیف کرد.
چند روز پس از برگزاری نشست سه جانبه مصر، اردن و امارات در قاهره، عبدالله دوم، پادشاه اردن از «محمود عباس»، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین خواست تا در سفر به امان با وی در مورد اوضاع سیاسی و امنیتی کرانه باختری اشغالی گفت وگو کند.
انتظار می‌رود عباس امروز پنجشنبه برای دیدار با ملک عبدالله وارد امان، پایتخت اردن شود؛ این در حالی است که عربستان در آستانه نشستی که بعد از عید فطر میان مقامات اردنی و اسرائیلی برگزار می‌شود، فعالیت‌های خود را برای بررسی وضعیت مسجد الاقصی پس از ماه رمضان و چگونگی جلوگیری از بروز تنش و درگیری مجدد تشدید کرده است.
به گفته منابع آگاه فلسطینی، پادشاه اردن در جریان نشست با عبدالفتاح السیسی، رئیس جمهور مصر و محمد بن زاید، ولیعهد ابوظبی بر تمایل کشورش برای تجدید توافق و مذاکره با دولت اشغالگر درباره مسجد الاقصی تاکید کرد.
از سوی دیگر، به گفته این منابع، طرف اماراتی تاکید کرد که باید «از شرایطی که قبلاً در هنگام امضای توافق‌نامه عادی‌سازی با اسرائیل توافق شده بود، فراتر نرویم، که در آن آزادی عبادت برای مذاهب دیگر در مسجد الاقصی به رسمیت شناخته شده است. این پیشنهاد امارات با مخالفت اردن روبه رو شد، زیرا متضمن تغییر وضعیت موجود است که از گذشته وجود داشته و تمام تفاهم های منعقد شده با اسرائیل را که شامل ورود گردشگران به مسجد الاقصی و در عین حال اعطای حق اجرای مناسک دینی در داخل آن که منحصراً برای مسلمانان است را نقض می کند.
طبق قوانین بین المللی و اسناد تاریخی و حقوقی موجود، سازمان اوقاف بیت‌المقدس و امور مسجد الاقصی اردن، تنها مرجعی است که صلاحیت انحصاری آن را دارد که کلیه امور حرم را اداره و ورود و خروج به آن را تنظیم کند.
مسجد الاقصی با کل گستره ۱۴۴ هکتاری از جمله تمام دیوارها و دروازه‌ ای آن، یک مکان مقدس عبادی برای مسلمانان است.
دولت اردن هرگونه تلاش برای تغییر وضع موجود تاریخی و قانونی مسجد الاقصی را غیر ممکن اعلام و آن را رد کرده است.
وزارت امور خارجه اردن پیشتر تاکید کرده بود که اردن بر اساس ولایت هاشمی بر مقدسات اسلامی و مسیحی در بیت المقدس به تلاش‌های خود برای محافظت و مراقبت از مسجد و حفظ حقوق همه مسلمانان در آن ادامه خواهد داد.
در همین حال، «حاتم عبدالقادر» ، یکی از اعضای فتح، نقش «سازمان آزادی‌بخش» و تشکیلات خودگردان فلسطین در قبال حوادث قدس را «ضعیف و حاشیه‌ای» توصیف کرد.
عبدالقادر گفت که این سازمان تا حد زیادی کارایی و توانایی خود را برای مدیریت امور فلسطین به ویژه در مورد بیت المقدس از دست داده است.
 امارات متحده عربی که به همراه بحرین از سپتامبر سال ۲۰۲۰ پای توافق عادی سازی روابط با رژیم صهیونیستی را امضا کرده، فروردین گذشته هم مدعی شد که صلح با رژیم صهیونیستی پتانسیل‌های زیادی دارد.
امارات روز ۱۳ اوت ۲۰۲۰ در بیانیه‌ای اعلام کرد که به عنوان نخستین کشور عرب خلیج فارس روابطش را با اسرائیل عادی می‌کند که در نهایت منجر به امضای توافق همراه با بحرین در سپتامبر همان سال شد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.