اردوغان رئیس‌جمـهور ترکیه در نخستین سفر از سال ۲۰۱۷و پس از پنج سال روابط تیره، وارد فرودگاه بین‌المللی «ملک عبدالعزیز» جده شد و مورد استقبال «خالد الفیصل» امیر مکه قرار گرفت.

هم‌آغوشی ارتجاع و سکولاریسم

به گزارش قدس آنلاین، اردوغان رئیس‌جمـهور ترکیه در نخستین سفر از سال ۲۰۱۷و پس از پنج سال روابط تیره، وارد فرودگاه بین‌المللی «ملک عبدالعزیز» جده شد و مورد استقبال «خالد الفیصل» امیر مکه قرار گرفت.

دفتر رجب طیب اردوغان پیش از این اعلام کرده بود این سفر بنا به دعوت «ملک سلمان» پادشاه عربستان سعودی انجام می‌شود. روابط عربستان سعودی و ترکیه سال ۲۰۱۸پس از قتل «جمال خاشقچی»، روزنامه‌نگار منتقد سعودی در کنسولگری عربستان در استانبول دچار تنش بسیاری شد.

گزارش اطلاعاتی آمریکا که یک سال پیش منتشر شد حاکی از آن بود «محمد بن سلمان» ولیعهد سعودی عملیات قتل خاشقچی را تأیید کرده بود، اما دولت عربستان هرگونه دخالت ولیعهد را رد کرده است.

اردوغان یکی از منتقدان جدی قتل جمال خاشقچی بود با این حال ترکیه اوایل ماه جاری با تصمیم به واگذاری محاکمه عاملان قتل خاشقچی به عربستان سعودی، به یکی از خواسته‌های کلیدی ریاض در ترمیم روابط پاسخ داد.

مخالفت فعالان حقوق بشر

این اقدام از سوی نهادهای حقوق بشری محکوم شد، چراکه از نظر آن‌ها انتقال این پرونده به سعودی به معنای پایان رسیدگی به این جنایت خواهد بود و عاملان آن به سزای اعمال خود نخواهند رسید.

در همین راستا، در جریان سفر اردوغان به جده، وی با «ملک سلمان» پادشاه این کشور دیدار و گفت‌وگو کرد. طرف‌های سعودی و ترکیه‌ای در جریان این دیدار در خصوص آخرین تحولات منطقه و نیز روابط دوجانبه بحث و تبادل نظر کردند.

در دیداری دیگر نیز شبکه تلویزیونی العربیه اعلام کرد اردوغان با محمد بن سلمان ولیعهد سعودی هم دیدار کرد. نکته جالب توجه آنکه هیچ جزئیاتی از مذاکرات رئیس جمهور ترکیه با پادشاه و ولیعهد سعودی به بیرون درز نکرده است. رجب طیب اردوغان پس از انجام این دیدارها برای انجام حج عمره به مکه رفت.

در پس انگیزه اردوغان از این سفر مسائل اقتصادی نهفته است. ترکیه با تورم ۶۰ درصدی روبه‌رو است و امسال، آخرین سال حضور اردوغان در قدرت است و باید برای انتخابات تابستان سال آینده آماده شود. وی پیش از پرواز به جده گفته بود امیدوار است «دورانی تازه» از روابط دو کشور را آغاز کند.

انتهای پیام/

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.