۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۰:۵۵
کد خبر: 796611

انتظار می‌رود اعضای اتحادیه اروپا در هفته جاری با تحریم واردات نفت روسیه موافقت کنند.

نفت روسیه در یک قدمی بایکوت در اتحادیه اروپا

به گزارش قدس آنلاین، چنین اقدامی هفته‌هاست که مورد بحث است و آمریکا برای اتخاذ این تحریم، اتحادیه اروپا را تحت فشار قرار داده تا تامین مالی روسیه را از طریق پرداخت پول واردات نفت و گاز این کشور، متوقف کند.

طبق گزارش نیویورک تایمز به نقل از مقامات اروپایی آگاه، اتحادیه اروپا در تعطیلات آخر هفته به بحث در این باره ادامه می دهد و کمیسیون اروپا پیشنهاد نهایی را برای ارائه به سفرای اتحادیه اروپا به منظور تصویب آن، تدوین خواهد کرد. این سفرا قرار است روز چهارشنبه دیدار کنند و موافقت نهایی تا پایان هفته صورت خواهد گرفت.

هیچ نشانی از این که این تحریم تا چه حد جامع یا فراگیر خواهد بود، وجود ندارد؛ اما روشن است که نوعی تحریم در افق دیده می شود.

اتحادیه اروپا یک چهارم از نفت مورد نیازش را از روسیه دریافت می‌کند. تحلیلگران پیشنهاد کردند که اتحادیه اروپا نفت روسیه را به طور کامل تحریم کند که به ضرر مالی قابل توجه برای روسیه منتهی می شود و روسیه ممکن است خریداران کافی برای فروش نفتی که معمولا به اتحادیه اروپا می رود، پیدا نکند. چنین آسیب مالی به توانایی ولادیمیر پوتین، رئیس جمهور روسیه برای ادامه تامین مالی هزینه جنگ در اوکراین، آسیب می زند.

میخاییل خودورکوفسکی، صریح‌ترین منتقد کرملین هفته گذشته گفته بود: اگر پوتین جریان صادرات نفت و گاز را از اروپا به بازارهای آسیایی تغییر دهد، بیش از نیمی از درآمدش از دست می‌رود.

وی همچنین گفت: تحت چنین شرایطی آیا پوتین قادر خواهد بود به جنگ ادامه دهد و چه مدت می تواند تحت این شرایط به جنگ ادامه دهد. گفتن آن دشوار است اما تصور می کنم ضربه بسیار جدی باشد.

بر اساس گزارش اویل پرایس، همچنین پیامدهای بلندمدتی هم وجود خواهد داشت. اگر روسیه پس از اعمال تحریم اتحادیه اروپا موفق نشود برای همه نفتی که تولید می کند، مشتری پیدا کند، در این صورت ممکن است تولیدش احیا نشود. روسیه سومین تولیدکننده بزرگ نفت خام در جهان و بزرگترین صادرکننده نفت و فرآورده‌های نفتی است.

پیش از نخستین موج تحریم ها، بیش از نیمی از صادرات نفت روسیه به اتحادیه اروپا می‌رفت. از آن زمان میزان نفت روسیه که به اتحادیه اروپا می‌رود، کاهش پیدا کرده است و طبق اعلام آژانس بین المللی انرژی، صادرات روسیه ماه آینده کاهش بیشتری پیدا می‌کند و به دلیل تعطیلی چاه‌های نفت، این کاهش به سه میلیون بشکه در روز می رسد.

منبع: همشهری آنلاین

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.