۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۳
کد خبر: 796656

نفوذ ایران در عمق استراتژیک اسرائیل

سعدا... زارعی - کارشناس مسائل غرب آسیا

پیش‌بینی سقوط اسرائیل امروز تقریبا در سطح جهان عمومی شده، حتی در داخل جامعه اسرائیل افرادی عنوان کردند که این رژیم قطعا آینده ندارد و فروپاشی آن حتمی است. این موضوع از جنبه‌های مختلف هم قابل بحث و بررسی است.
نکته اول این‌که آن ملتی که سرزمینش غصب‌شده در حال حاضر بیش از گذشته وارد صحنه شده، بیش از گذشته جمعیت دارد، بیش از گذشته از پشتیبانی و حمایت‌های خارجی به‌ویژه محور مقاومت برخوردار است و بیش از گذشته سلاح در اختیار دارد. درمجموع این ملت امکانات بیشتری نسبت به قبل دارد و ضمنا مشروعیت بیشتری هم کسب کرده است. مردم فلسطین یک عمر ظلم و جنایت را تحمل کردند و انواع وعده‌ها را از سازمان ملل، غرب، کشورهای عربی و صهیونیست‌ها شنیده و شاهد انعقاد قراردادهایی مثل اسلو بوده‌اند که در آن نظام بین‌الملل قول‌هایی مبنی بر احقاق حق به فلسطینی‌ها داده اما هیچ‌کدام عملی نشده است.

نکته دیگر مساله جمعیت یهودیان اسرائیل است که رشد آن متوقف شده است. در حال حاضر رشد جمعیت اسرائیلی‌ها ۰۳/۱ درصد است و جذب یهودیان از خارج هم به صفر رسیده است؛ در حالی که نرخ رشد جمعیت طرف فلسطینی ۰۷/۴ است و به عبارت دیگر به طور طبیعی جمعیت آینده فلسطین جمعیت یهودی کنونی را خواهد بلعید. یعنی دیگر نمی‌شود کشوری با اکثریت مسلمان از سیستم سیاسی غیرمسلمان برخوردار باشد.

در مورد ساختار حاکمیت رژیم صهیونیستی هم باید گفت که پشتوانه‌های حمایت خارجی این رژیم، متزلزل شده‌اند. زمانی اسرائیلی‌ها متکی به حمایت انگلیس بودند و اگر انگلیسی‌ها نبودند، اسرائیل تاسیس نمی‌شد. بعد از ضعیف ‌شدن انگلیس، اسرائیل تحت حمایت آمریکا قرار گرفت و اگر حمایت‌های ایالات متحده نبود، اسرائیلی باقی نمی‌ماند. الان صحنه بین‌الملل به گونه‌ای شده که دیگر خبری از آن حمایت‌هایی که ابرقدرت‌ها متوجه اسرائیل می‌کردند، نیست یا حداقل این‌که دیگر آن شدت و حدت را ندارد. امروز اسرائیل نمی‌تواند به قدرتی مثل آمریکا که خود در تامین امنیت نیروهای نظامی‌اش در برخی از کشورها از جمله عراق عاجز است، تکیه کند.

همه شواهد بیان‌کننده این است که اسرائیل یک وضعیت قطعی رو به افول دارد و فروپاشی آن حتمی است. موضوع قابل تامل دیگر، نفوذ ایران در عمق استراتژیک اسرائیل است. عمق نفوذ رژیم صهیونیستی در سرزمین‌های ۴۸، غزه و کرانه باختری است. در حال حاضر طرفداران ایران در همه این مناطق و سرزمین‌ها حضور دارند و این طرفداران، حامیان محور مقاومت در منطقه هستند. به عبارت دیگر کل محور فلسطین به موقعیتی برای حمایت از محور مقاومت تبدیل شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.