رئیس اسبق دپارتمان داوری فدراسیون فوتبال بر این باور است که انتخاب داوران برای قضاوت در لیگ برتر براساس رابطه بوده و برخی از داوران توانایی لازم را برای قضاوت ندارند.

سخندان: انتخاب داوران براساس رابطه است/ زمان حضورم در دپارتمان، تهدید شدم

به گزارش قدس آنلاین، رضا سخندان داور فوتبال کشورمان امروز (شنبه) در گفت‌وگویی رادیویی در خصوص وظایف کمیته داوران اظهار داشت: رئیس و اعضای کمیته همگی از نفراتی هستند که توسط ریاست فدراسیون فوتبال و با توجه به اساسنامه جاری و تایید اعضای هیات رئیسه انتخاب می‌شوند. دپارتمان بیشتر جنبه اداری و اجرایی داشته و چیدمان داوری، نظارت و آموزش، برنامه‌ریزی برای آینده کمیته داوری از جمله فعالیت‌های این دپارتمان است. همچنین انتخاب افراد توسط مسئول و دبیر کل دپارتمان انجام می‌شود.

وی با اشاره به شاخص‌های تعیین داوران در طول هفته و یا لیگ ادامه داد: برای مثال لیگ برتر را توضیح می‌دهم. البته  لیگ‌های پایین هم به همین شکل هستند. انتخاب داوران لیگ برتر و قضاوت کردن آنان ارزشیابی شده و داوران لیگ یک که توانایی قضاوت در لیگ برتر را داشته باشند، قبل از شروع فصل انتخاب و برای کلاس‌ها دعوت می‌شوند. در کلاس‌ها آزمون‌های جسمانی و سطح دانش داوری بررسی و شرایطی را به لحاظ روحی و روانی فراهم می‌کنند. حدود ۱۱۰ داور برای لیگ برتر و با توجه به تعداد بالای بازی‌ها داریم. اشتباهاتی که در گذشته بوده، رابطه‌ای بودن، قانونمند نبودن، روابط بین مسئولین و فشار هیات‌ها باعث بالا رفتن تعداد داوران شده و این کار را سخت می‌کند. وقتی صحبت از لیگ برتر می‌شود باید از نفرات نخبه و برتر استفاده شود. وقتی این نفرات با رابطه آمده و توانایی لازم را نداشته باشند مشکلات متعددی هم در بازی رخ می‌دهد چرا که در صورت انتخاب شدن باید به یک طریقی به آنان بازی داده شود.

پیشکسوت داوری فوتبال کشورمان افزود: در نوع انتخاب داوران هنوز مشکل وجود دارد و انتخاب براساس رابطه است‌. زمانی که در دپارتمان و در کمیته داوران بودم، جلساتی را برگزار کرده و برای کسانی که می‌خواهند ارتقا و یا تنزل پیدا کنند، شرایطی را قرار دادیم. اگر بخواهیم ضابطه‌مند عمل کنیم باید روابط را از بین ببریم. این اشکالی بوده که در گذشته شاهد آن بودیم و امیدوارم از این پس شاهد این قبیل اتفاق‌ها نباشیم.

وی  در خصوص روند انتخاب داوران لیگ گفت: پس از پذیرفته شدن، داوران به لیگ می‌آیند. چیدمان داوری را دپارتمان با توجه به شناخت و توانایی که از افراد داشته انجام می‌دهد. کسی که به عنوان مسئول در آنجاست باید توانایی داور خود و تجربه افراد و روانشناسی مدیریت را بداند. با آشنایی کامل از افراد بتواند آن فرد را در جای مناسبی استفاده کند که اگر این کار به درستی صورت نگیرد مشکلاتی را در مسابقات به وجود خواهد آورد.

رضا سخندان عنوان کرد: گذشته افراد بسیار مهم است. داورانی که سال‌های گذشته قضاوت کرده، اینکه چه نوع قضاوتی انجام داده و چه تیم‌هایی را قضاوت کردند بسیار حائز اهمیت است‌. افرادی بودند که سال‌های گذشته قضاوت کرده و برخی از تیم‌ها به آنان حساسیت‌های خاصی دارند. در یک‌سری بازی‌های خاص که حساسیت بالایی داشته، امکان گذاشتن آن فرد به عنوان داور وجود ندارد و حواشی زیادی را ایجاد می‌کند. این‌ها مواردی است که باید مد نظر قرار داده شود.

وی درباره برخی بیانه‌نویسی‌ها و توصیه تیم‌ها برای قرار ندادن بعضی از داوران گفت: در کشورهای خارجی و لیگ‌های معتبر انگلستان، داور را از یک ماه قبل مشخص می‌کنند. این کار داور را به لحاظ ذهنی، روحی و آمادگی جسمانی بسیار کمک می‌کند و باعث افزایش تمرکز و قضاوت او در بازی می‌شود. قبل از آمدن من به دپارتمان داوران تا سه روز قبل از بازی هم مطلع نبودند. پس از حضور من تقریبا از یک هفته قبل به آنان اعلام می‌کردیم. فضای مجازی کار را دشوار کرده و بعد از انتخاب هر شخصی یک حرفی ایجاد می‌شود. در مدت زمان حضور من یک تعدادی از تیم‌ها توصیه می‌کردند که فلان شخص باشد یا نباشد. این اصلا درست نیست و جزو وظایف دپارتمان است. نفرات باید با توجه به سابقه گذشته انتخاب شوند تا شایعات کمتر شود.

سخندان در پاسخ به این سوال که با وجود کمیته و دپارتمان اغلب دچار چالش بوده و کمکی نشده است، گفت: در اکثر کشورهای دنیا کارها و وظایف مشخص است. هر کسی می‌داند که باید چه کاری انجام داده و در چه مسیری حرکت کند. ما در کشورمان کار گروهی نمی‌توانیم انجام دهیم و قطعا تداخل کاری پیش می‌آید. کسی که عضو کمیته است یکسری وظایف دارد و باید کار خود را انجام دهد ولی در کار دپارتمان دخالت می‌کند و همچین مسائلی رخ می‌دهد. در بحث چیدمان یک گروه ۳ نفره بودیم. از روزی که وارد دپارتمان شدیم تمامی شرح وظایف را مشخص کردیم. چیدمان انجام و از برخی افراد باتجربه نظر می‌خواستیم. مثلا یک نفر را برای یک بازی قرار می‌دادیم ولی آنان نظرشان این بود که این فرد مناسبی نیست و ما هم نفر دیگری را جایگزین می‌کردیم. یک کار تیمی که به این صورت انجام و در نهایت تصمیم‌گیرنده مسئول کمیته داوران بود که چیدمان را تایید یا رد می‌کرد.

داور باتجربه فوتبال کشورمان با تاکید بر این موضوع که نهاد خاصی نمی‌تواند به این انتخاب ورود کند، گفت: رئیس کمیته داوران و فدراسیون باید پاسخگوی این انتخاب‌ها باشند. ولی اتفاقاتی پس از رفتن آقای عزیزی خادم رخ داد و شرایطی در فوتبال حاکم شده است. برای یک کشوری که در آسیا اول است و به راحتی به جام جهانی صعود کرده و نزدیک این رویداد بین المللی است، نفری وجود ندارد که این موضوع را هدایت کند.

وی خاطرنشان کرد: همیشه سعی کردم در زندگی ورزشی و خانوادگی سالم زندگی کرده، قضاوت و کار کنم. همین امر را هم در مسئولیتم ادامه دادم. یک اصولی باید باشد و خیلی از دخالت‌های داخل فدراسیون انجام نشود. حتی نفری هم بود که جزو اعضای هیات رئیسه بود و من را تهدید کرد که از اینجا تو را برمی‌داریم. من گفتم تا زمانی که اینجا باشم کار خود را به درستی انجام می‌دهم. داوری بود از شهرشان که باید چند هفته‌ای استراحت می‌کرد و با شوخی و خنده گفتم که من برای این جایگاه زحمتی نکشیدم و حدود ۷ ماهی دنبال من بودند که من به عنوان مسئول به آنجا رفته و کمک و انتقال تجربه دهم. به آنان گفتم که یک‌سری به دنبال صندلی هستند و برای نگه داشتن آن تلاش می‌کنند ولی من اینگونه نیستم. آنان را تهدید کردم که اگر می‌خواهید من را بردارید این کار را انجام دهید من نیازی به این صندلی ندارم. این مسائل بوده و تا زمانی که در آنجا بودم، سعی‌ام بر این بود که اگر توصیه درستی باشد، به آن عمل کرده و اگر فشار و رانتی بوده انجام ندهم.

سخندان تصریح کرد: بحث داور شهرستانی و تهرانی نداریم. کیفیت باید برای مسئول مهم باشد. شاید در تهران ۱۰ داور داشته و هر ۱۰ نفر کیفیت خوبی داشته باشند و باید از هر ۱۰ نفر استفاده شود. شاید هم هیچ داور خوبی نداشته باشد. در شهرستان هم به همین صورت است. مسئولی که در آنجاست باید هم صداقت و هم عدالت داشته باشد. وقتی از داورمان توقع قضاوت خوب داریم باید مسئول هم در چیدمان و رفتارها عدالت را در خصوص آن فرد رعایت کند. آن فرد هم متوجه این باشد که این مسئول اگر من را در جایی قرار می‌دهد بر اساس توانایی‌های من این‌کار را انجام می‌دهد و اگر برای من بازی قرار نداده بر اساس اشکالات من بوده و باید این اشکالات را برطرف و یک رقابت سالم با همکارانم‌ ایجاد کنم. داور توانا باید داخل زمین باشد حتی اگر برای سیستان و بلوچستان و یا استان‌هایی باشد که اصلا در آنجا داور وجود ندارد.

منبع: ایرنا

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.