۱۰ اردیبهشت ۱۴۰۱ - ۲۳:۵۰
کد خبر: 796768

پژوهشگر و رصدگر هلال ماه گفت: اولین غروب منتهی به ۲۹ ماه رمضان که وضعیت و شرایط هلال ماه بررسی می‌شود در تاریخ ۱۱ اردیبهشت است.

هلال ماه شوال در کدام مناطق کشور دیده می شود؟

به گزارش قدس آنلاین، علی ابراهیمی سراجی درباره رویت ماه در عید فطر گفت: کارشناسان پارامترهای هلال ماه در لحظه غروب خورشید را در پهنه ایران بررسی می‌کنند تا متوجه وضعیت هلال ماه شوند.

به گفته ابراهیمی سراجی با توجه به این که مدت زمان زیادی از لحظه مقارنه ماه و خورشید نگذشته و ماه مقداری به علت دور بودن از زمین در مدار خودش کندتر حرکت کرده است، به پارامترهای مرز دیدن ماه با چشم نخواهد رسید؛ بنابراین این هلال با چشم مسلح و ابزارهایی مانند دوچشمی قوی و تلسکوپ در غروب ۱۱ اردیبهشت در پهنه ایران قابل رویت خواهد بود.

پژوهشگر و رصدگر هلال ماه گفت: بین ٣۵ تا ۴٣ دقیقه فرصت برای به دام انداختن هلال ماه شوال وجود دارد. در حالی که وضعیت هلال ماه در مناطق غربی ایران بهتر است. شرایط رصد مناسب تری به نسبت مناطق شرقی کشور دارد.

به گفته ابراهیمی سراجی دیدن ماه شوال وابستگی به وضعیت آب و هوایی و شرایط جوی دارد؛ بنابراین بر این اساس چینش گروه‌ها از طرف ستاد استهلال دفتر مقام معظم رهبری و همچنین وضعیت آب و هوایی، رصدگران تلاش خود را برای شکار این هلال انجام می‌دهند.

او گفت: طبق پیش بینی‌ها در شمال کشور مقدار غبار کمتر، اما ابر بیشتر است و در جنوب ایران مقدار غبار بیشتر، اما هوا ابری نیست و در حقیقت هر دو شرایط رصد هلال باریک شوال را بسیار سخت می‌کنند.

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.